فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

در بیشتر شهر های بزرگ، خانه ها کوچک هستند و فضای کمی برای ایجاد باغچه و پرورش گیاه وجود دارد. ولی با کمی سلیقه و حوصله می توان از همین فضاهای کوچک هم برای ایجاد باغچه استفاده کرد.
طراحی مناسب برای باغچه های کوچک
طراحی مناسب برای باغچه های کوچک

در بیشتر شهر های بزرگ، خانه ها روز به روز کوچک تر می شوند و فضا برای ایجاد باغ و باغچه به شدت محدود است. معمولا خانه ها شانه به شانه یکدیگر، بسیار فشرده و بدون حیاط مجزا یا دارای یک حیاط مشترک هستند. با این وجود راه کار های مختلفی برای استفاده بهینه از همین فضای کوچک برای ایجاد یک باغچه کوچک و زیبا وجود دارد. کافی است چند نکته را رعایت کنید تا هر فضای کوچک قابل تبدیل به به یک باغچه جذاب شود.

از خود خانه استفاده کنید. هر خانه ویژگی های خاص خود را دارد که با کمی صبر و حوصله و نکته سنجی می توان از بخش های مختلف آن برای پرورش و رشد گیاهان استفاده کرد. به طور مثال بیشتر خانه های آپارتمانی تراس یا بالکن دارند که برای کاشت و پرورش گیاهان ایده آل است. یا ممکن است محوطه کوچک و باریک بدون استفاده میان ساختمان ها یا پیاده روی کم استفاده جلوی خانه بتواند جای مناسبی برای پرورش پیچ ها باشد. در برخی شرایط حتی گیاهان را در داخل خود خانه هم می توان پرورش داد. کافی است جای وسایل خانه و چینش آن ها را طوری در نظر بگیرید که فضای مناسب برای قرار دادن یک گلدان یا یک سازه حمایتی برای رشد انواع پیچ ها فراهم باشد.

البته نباید انعطاف پذیری در طراحی را فراموش کرد. بیشتر گل ها و گیاهان تزیینی که در خانه ها و باغچه های کوچک کاشته می شوند یک ساله یا چند ساله هستند و معمولا هر چند سال یک بار نوع گیاهان و گل ها برای تنوع یا به دلایل دیگر تغییر می کند. بنابراین باید انتظار تغییرات دائمی را داشت. به طور مثال ساخت یک سازه ثابت و دائمی برای کاشت گل ها چندان ایده خوبی نیست. از طرف دیگر گیاهانی که برای کاشت در باغچه های کوچک انتخاب می شوند هم بهتر است دوره گل دهی و عمر یکسان نداشته باشند تا در فصول مختلف سال باغچه زیبا بماند. به علاوه باید توجه داشت باغچه ای که تماما از گل های یک ساله و چند ساله تشکیل شده باشد نگهداری و آماده سازی سالانه و توجه زیاد نیاز دارد.

نکته مهم دیگر آن است که از کاشتن گیاهانی که دائما نیاز به مراقبت و رسیدگی هستند خود داری کنید. گیاهی مثل چمن که به کوتاه کردن هفتگی نیاز دارد و کود دهی مرتب، هرس و مراقبت زیاد میخواهد و نسبت به سرما هم حساس است. این گیاهان برای پر کردن فضای باغچه های کوچک مناسب نیستند و معمولا ارزش وقت و انرژی که صرف آن می شود را ندارند. از طرف دیگر بهتر است از کاشت درخت های بزرگ، به خصوص آن هایی که سریع رشد می کنند خود داری شود. به طور مثال مگنولیای سفید با وجود زیبایی و شکوه مثال زدنیش، برای محیط های کوچک مناسب نیست چرا که زیبایی آن زمانی جلوه می کند که از فاصله دور به آن نگاه شود. به علاوه اینکه کاشت گیاهی این چنینی فضای بسیار زیادی را اشغال می کند و عملا امکان تنوع بخشی و کاشت گل و گیاهان دیگر را از بین می برد.

در هر حال در هر طرحی که برای باغچه می ریزید، نباید زیبایی و جلوه آن را فراموش کنید. به همین دلیل بهتر است حداقل بخشی از این باغچه کوچک را با گیاهانی پر کنید که گل های خوش رنگ و بو ایجاد می کنند. همچنین بهتر است تنوع در نوع گیاهانی که کاشته می شود رعایت شود. استفاده از گلدان های کوچک و فصلی برای جا به جا کردن گیاهان و داشتن گیاهان سبز و شاداب در تمام طول سال ترفند دیگریست که می تواند به باغچه جلوه ای دو چندان بخشد. به این طریق می توان در بخشی از سال گیاهان کوچک و یک ساله را در گلدان های کوچک در باغچه داشت و در بخش دیگر سال گیاهان گرمادوست یا سرما دوست را در محیط باغچه قرار داد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.