فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

با استفاده از این هورمون رشد گیاه جدید تسریع میشود. برای این کار کافیست که مقداری از آب بید را روی آن بریزید یا این که گیاهی که میخواهید ریشه بزند را در آب بید قرار دهید.
تهیه هورمون ریشه زایی با برگ بید: به ریشه زدن گیاه کمک کنید
تهیه هورمون ریشه زایی با برگ بید: به ریشه زدن گیاه کمک کنید

هنگامی که میخواهید گیاهتان را با قلمه زدن تکثیر کنید، حتما ترجیح میدهید فرایند ریشه زایی آن را تسریع کنید. جالب است بدانید با استفاده از آب بید میتوانید به فرایند ریشه زدن گیاه در آب یا خاک سرعت بدهید. درختان بید هورمونی در خود دارند که برای تقویت ریشه از آن استفاده میکنند. با استفاده از این هورمون رشد گیاه جدید تسریع میشود. برای این کار کافیست که مقداری از آب بید را روی آن بریزید یا این که گیاهی که میخواهید ریشه بزند را در آب بید قرار دهید.

آب بید چیست؟

آب بید از شاخه های درخت بید تهیه میشود. این شاخه های کوچک را در آب فروکنید و بگذارید مدتی بماند. سپس از آن به عنوان آب قلمه استفاده کنید و شاخه ای که میخواهید ریشه کند، در آن فرو ببرید. همچنین میتوانید با آن نهال، درخت یا درختچه های تازه خود را آب بدهید تا ریشه شان تقویت شود.

چگونه آب بید درست کنیم؟

طرز تهیه آب بید کار ساده ایست. ابتدا حدود چند فنجان شاخه کوچک تازه افتاده بید را جمع کنید یا چند شاخه کوچک را انتخاب کرده و از درخت جدا کنید. این شاخه ها نباید بزرگتر از یک مداد (یا قطر بیشتر از 1.5 سانتیمتر) باشند. همه برگها را از شاخه جدا کنید و شاخه را به قطعات 3 تا 7 سانتیمتری ببرید. در واقع اگر اندازه قطعات کوتاهتر از این مقدار باشد (حدود 2.5 سانتیمتر) بهتر است چون هورمون اکسین بیشتری از آن به دست می آید. هورمون اکسین همان ماده ای است که رشد ریشه را تقویت میکند. قطعات شاخه بید را در ظرف نیم گالنی (1.9 لیتری) حاوی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 24 تا 48 ساعت بماند.

برای خارج کردن قطعات شاخه بید، از یک کفگیر یا آبکش استفاده کنید و یا آب را از صافی رد کنید و در ظرف دیگری بریزید. ظاهر آب بید باید شبیه چای کمرنگ باشد. این آب را داخل ظرف درب دار مانند شیشه مربا بریزید و محکم در آن را ببندید. قطعات بید را میتوانید دور بریزید یا آنها را به کمپوست اضافه کنید.

میتوانید آب بید را تا دو ماه فریز کنید اما اغلب بهتر است بلافاصله پس از تهیه از آن استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

ریشه زایی گیاه در آب بید

این بخش از کار خیلی ساده است. هنگامی که آب بید آماده شد، گیاه بریده شده را که میخواهید ریشه بدهد، در این آب غوطه ور کنید و بگذارید یک شب بماند. پس از آن میتوانید گیاه را خارج کنید و در خاک بگذارید یا مستقیما آن را در باغچه بکارید (ترجیحا ابتدا آن را در محل سایه بکارید و سپس هنگامی که آماده شد آن را به جای مورد نظر انتقال دهید). همچنین میتوانید این آب را بر روی گلها، درختها و بوته هایی که تازه کاشته اید بریزید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.