فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

فیل گوش گیاه بومی کشور برزیل است که برگ هایی بسیار بزرگ دارد.نقطه ضعف مهم مقابله با شته ها در گیاه فیل گوش است..برگ های این گیاه به طور غیر طبیعی بزرگ هستند و ممکن است طول آن حتی به 1 متر هم برسد که بستگی به محیط رشد و پرورش آن دارد.
مقابله با شته سبز فیل گوش
مقابله با شته سبز فیل گوش
فیل گوش یا بابا آدم یکی از اعضای خانواده شیپوریان محسوب می شود. این گیاه بومی کشور برزیل است و برگ هایی تیز و شبیه به سر نیزه با طرح و رنگی زیبا دارد. برگ های این گیاه به طور غیر طبیعی بزرگ هستند و ممکن است طول آن حتی به 1 متر هم برسد که بستگی به محیط رشد و پرورش آن دارد. همان طور که آب و هوای محل اصلی زندگی این گیاه مشخص است، فیل گوش آب و هوای گرم و مرطوب را می پسندند. یکی از نقاط ضعف فیل گوش آسیب پذیری آن در مقابل آفت هاست. رایج ترین آفت فیل گوش شته سبز است که در ادامه به نحوه شناسایی و مقابله با آن را خواهیم پرداخت.

 

تشخیص شته ها

شته ها حشراتی سبز با بدنی گلابی شکل و نرم هستند که رنگ آن ها ممکن است زرد، قهوه ای ، قرمز، سیاه یا سبز باشد. شته ها پاهایی بلند دارند و دارای شاخک و آرواره هستند. به طور کلی شته ها بدون بال هستند و به صورت گروهی بر روی ساقه و برگ ها تجمع می کنند. شته ها بر خلاف حشرات دیگر که در صورت تهدید به سرعت محل را ترک می کنند، سماجت به خرج می دهند و ضیافت گاه خود را ترک نمی کنند. به طور معمولاً شته های بالغ نسبت به شفیره ها هستند. معمولاً این شته های سبز رنگ هستند که بیشترین آسیب را به گیاهان وارد می کنند چرا تشخیص آن ها به نسبت دشوار تر است.

 

آسیب ناشی از شته ها

شته های سبز شیره گیاه را از برگ ها و ساقه ها می مکند و عسلک تولید می کنند. حضور این شته ها به خصوص زمانی که جمعیت آن ها افزایش پیدا می کند، می تواند بسیار آسیب زا باشد. در این حالت رنگ برگ ها تغییر کرده، گیاه پژمرده می شود و رشد آن متوقف می گردد. فراموش نکنید که شته ها در بیشتر اوقات زیر برگ های فیل گوش تجمع می کنند.  همچنین اینکه عسلک شته ها باعث افزایش احتمال ابتلای گیاه به قارچ دوده ای و هجوم مورچه ها می شود.

 

ویروس موزاییک فیل  گوش

یکی از مشکلات دیگر حضور شته ها بر ساقه و برگ های فیل گوش انتشار  ویروس موزاییک  فیل گوش است که باعث بیماری گیاه می شود. نشانه های این ویروس زرد شدن برگ ها با الگویی ترکیبی و موزاییک شکل است. ابتلای گیاه به این ویروس همچنین باعث توقف رشد آن می شود. معمولاً فیل گوش مبتلا به این ویروس از بین نمی رود و در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شده و بهداشت آن رعایت شود، می تواند آن را شکست دهد. پس صرف نظر از آسیب مستقیمی که خود شته ها به گیاه وارد می کنند، برای جلوگیری از انتقال این ویروس به گیاه باید جمعیت و فعالیت شته ها تحت کنترل قرار گیرد.

 
مقابله با شته ها در گیاه فیل گوشمقابله با شته ها در گیاه فیل گوش




مقابله با شته ها در گیاه فیل گوش

راحت ترین راه برای مقابله با شته ها، تکاندن و جدا کردن آن ها از گیاه است. این کار را همچنین می توانید با استفاده از فشار آب انجام دهید. گزینه دیگر استفاده از روغن درخت چریش است. بیشتر روغن ها و صابون های مخصوص باغداری برای جلوگیری از آفت در مورد گیاه فیل گوش قابل استفاده نیستند چرا که باعث سوختن آن به خصوص در روز های آفتابی و گرم تابستان می شوند. استفاده از  شکارچیان طبیعی شته ها  مثل کفشدوزک، سوسک سرباز، لارو بالتوری و مگس گلزار هم می تواند راه حل مؤثری برای کنترل جمعیت شته ها باشد.


دفع شته ها در بابا آدمدفع شته ها در بابا آدم


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.