فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

از ویژگی های گل لادن مقاومت خوب آن در برابر کم آبی است. هر چند از نظر مقاومت نسبت به حشرات و آفت ها چندان عملکرد درخشانی ندارد.گل لادن سریع رشد می کند و نگهداری از آن نیز ساده است.گل لادن مقاومت خوبی در برابر کم آبی دارد، هر چند از نظر مقاومت نسبت به حشرات و آفت های گل لادن عملکرد درخشانی ندارد.
آفت های گل لادن
آفت های گل لادن

لادن گیاهی یک ساله یا چند ساله است که تنها یک گل می دهد. گل لادن کوتاه و چتری مانند است که در رنگ های مختلف سفید، زرد، نارنجی، قرمز و قرمز متمایل به قهوه ای ظاهر می شود. این گیاه انعطاف پذیری خوبی با شرایط مختلف دارد به شکلی که هم آن را می توان در یک گلدان در کنار یک پنجره، در گلدان های معلق، باغچه های کوچک و کم عمق و یا محیط کاملاً باز کاشت. البته در صورتی که خاک مناسب آن یعنی خاکی سبک و شن مانند و نور کافی (لادن گیاهی نیمه سایه دوست است) تأمین شده و به طور مرتب آبیاری شود. گل لادن به طور کلی سریع رشد می کند و نگهداری از آن نیز ساده است. از ویژگی های اصلی گل لادن مقاومت خوب آن در برابر کم آبی است، هر چند از نظر مقاومت نسبت به حشرات و آفت های گل لادن  چندان عملکرد درخشانی ندارد. بنابراین مهم ترین مسئله ای که در پرورش گل لادن باید مورد توجه قرار داد، حفاظت از آن در برابر آفت هاست. در ادامه به مهم ترین آفت های این گل زیبا اشاره می کنیم.

 

حشرات مولد عسلک



برخی از حشرات از طریق مکیدن شیره موجود در گیاه غذای روزانه خود را تأمین می کنند. یکی از این حشرات،  مگس سفید  است که ظاهری شبیه به یک مگس کوچک، با بالهای سفید و بدنی زرد رنگ دارد. این حشره معمولاً از پشت به برگ های لادن چسبیده و از آن تغذیه می کند. این عمل باعث ایجاد   لکه های زرد رنگ بر روی برگ می شود که عمدتا به مرگ آن برگ می انجامد. این حشره همچنین مایعی پر از قند تولید می کند. این مایع یا همان عسلک، باعث جذب قارچ دوده ای و برخی حشرات دیگر می شوند. یکی از آفت های دیگر گل لادن، شته ها هستند. این حشرات با توجه به نوعشان و همچنین گیاهی که از آن تغذیه می کنند رنگ های متفاوتی دارند. شته ها هم درست مانند مگس های سفید باعث ایجاد لکه های زرد رنگ در برگ شده و هم زمان با تغذیه از شیره داخل گیاه، عسلک تولید می کنند. برخی از انواع شته ها هم ماده ای سمی از خود ترشح کرده که باعث از بین رفتن گیاه می شود.

زنجرک

زنجرک  حشره ای با طول تقریباً نیم سانتی متر است که مشابه شته عمل می کند. این حشره که از آفت های گل لادن محسوب می شود شیره گیاه را مکیده و عسلک تولید می کند. نشانه حضور زنجرک تغییر رنگ و آسیب دیدگی گیاه و از بین رفتن آن می شود.

 

مایت عنکبوتی


مایت عنکبوتی حشره ای کوچک است که از نزدیکان عنکبوت ها و کنه ها محسوب می شود. مایت عنکبوتی حدود 1 میلی متر طول دارد و در نتیجه ممکن است تشخیص آن کمی دشوار باشد. البته این حشرات معمولاً به صورت گروهی در زیر برگهای گل لادن تجمع کرده و از شیره گیاه مصرف می کنند. معمولاً تعداد کم مایت عنکبوتی برای سلامت گیاه خطری ندارد ولی باید توجه داشت که جمعیت این حشرات به خصوص در فصل های گرم تر سال به سرعت افزایش یافته و از کنترل خارج می شود. مایت عنکبوتی مانند عنکبوت تار می تند و باعث ایجاد لکه های زرد رنگ کوچک بر روی برگ ها می شود. در نهایت برگ های به شدت آسیب دیده قهوه ای رنگ شده و از بین می روند.

 

کرم های پیله ساز



از مهم ترین کرم های پیله سازی که برای گل لادن اشکال ایجاد می کنند می توان به  کرم کلم  اشاره کرد. این کرم پیله ساز هنگام بلوغ به شب پره های قهوه   خاکستری تبدیل می شود. شب پره بالغ بر روی برگ ها تخم گذاری کرده و در مرحله بعد لارو های تازه متولد شده که کرم هایی سبز رنگ با خطوطی سفید رنگ هستند شرع به تغذیه از برگها می کنند. تعداد زیاد این کرم ها می تواند به طور کلی گیاه را از بین ببرد.

کرم خوشه خوار ذرت هم مانند کرم کلم می تواند به گل لادن آسیب وارد کند. کرم خوشه ذرت از نظر رنگ متنوع هستند و می توانند به رنگ سبز، قهوه ای یا صورتی باشند. کرم خوشه ذرت معمولاً تا 5 سانتی متر رشد می کند و پس از بلوغ به شب پره های کوچک و برنزی رنگ تبدیل می شود. این شب پره هم درست مانند شب پره حاصل از بلوغ کرم کلم، بر روی برگ ها تخم ریزی کرده و در مرحله بعد لارو های آن تغذیه از برگ ها را آغاز می کنند.

 

حشرات سوراخ کننده برگ


گاهی ممکن است گل لادن مورد هجوم حشرات برگ خوار و سوراخ کننده برگ قرار بگیرد. لارو های سوراخ کننده معمولاً نتیجه تخم گذاری حشراتی مثل مگس ها،   اره مگس  ، سوسک ها و یا شب پره هاست. این حشرات تخم های خود را درداخل برگ قرار می دهند و در نتیجه لارو این حشرات از داخل خوردن برگ را آغاز می کنند. نتیجه فعالیت این لارو ها ایجاد مسیر های مارپیچی و تونل های حلزونی در داخل برگ سات که از سطح آن قابل مشاهده است. برخی از انواع کرم ها هم باعث ایجاد لکه در سطح برگ می شوند. خوشبختانه این نوع آفت ها کمتر باعث ایجاد مشکل جدی برای گیاه می شوند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.