فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برای پرورش موسیر، بهتر است ابتدا آن ها را در محیط داخل خانه و تحت نظارت کامل پرورش داده و سپس در زمان مناسب به محیط خارج منتقل کرد. البته برای جلوگیری از وارد شدن شوک، هنگام انتقال نشاء موسیر باید نکاتی را رعایت کرد.
کاشت و انتقال نشاء موسیر
کاشت و انتقال نشاء موسیر
موسیر مانند سیر و پیاز طعم و بوی قوی دارد و استفاده از آن در آشپزی و یا تهیه محصولات غذایی رایج است.
وقتی نشاء موسیر درست کاشته شود، می‌تواند در نهایت یک موسیر کامل در قسمت ریشه تولید کند. البته در مناطق پر باران و مرطوب ممکن است ریشه های این گیاه پیش از انطباق کامل با محیط خراب شود. پس بهتر است برای افزایش شانس موفقیت و همچنین داشتن نظارت و کنترل کامل بر نشاء، آن را ابتدا در محیط خانه یا گلخانه کاشته و سپس در هوای مناسب به بیرون منتقل کرد تا گیاه بتواند در محیط باز به خوبی رشد کند. یکی از مراحل مهم در این فرآیند، انتقال نساء گیاه به طریقی است که آسیبی به ریشه وارد نشده یا گیاه به دلیل تغییر ناگهانی دمای محیط دچار شوک نشود.

انتقال نشاء موسیرانتقال نشاء موسیر

چطور نشاء موسیر را منتقل کنیم؟

روش درست انتقال نشاء موسیر به این شکل است:
حبه های موسیر را در عمق 2-3 سانتی متری در خاک بکارید. هر حبه را در داخل یک گلدان با خاک مناسب قرار دهید. بهتر است از گلدان های زیست تخریب پذیر، مثلاً گلدان هایی که از کاغذ یا شاخ و برگ ساخته شده اند، استفاده کنید. نشاء باید 6 هفته پیش از انتقال به محیط خارج، یعنی زمانی که دیگر خبری از سرمای و یخبندان زمستانی نیست، کاشته شود.

فراموش نکنید که زیر گلدان ها یک ظرف قرار دهید تا آب اضافی از زیر آن خارج شود. گلدان ها را نزدیک به پنجره قرار دهید تا نور کافی دریافت کنند. همچنین دمای ایده آل برای پرورش موسیر 18 تا 26 درجه سانتی گراد است. در مورد آبیاری، فقط زمانی که خاک خشک شده بود، به آن آب دهید. فراموش نکنید که هر بار باید آب باقی مانده در ظرف زیر گلدان دور ریخته شود.

مقاوم سازی گیاه

دو هفته پیش از انتقال نشاء به محیط خارج، مقاوم سازی گیاه را برای انطباق با محیط خارج، آغاز کنید. برای این کار روزانه 2 تا 3 ساعت گلدان ها را به محیط خارج منتقل کرده و به تدریج مدت حضور آن ها در محیط خارج از خانه را افزایش دهید. این کار باعث می شود گیاه با عوامل مختلف، نور آفتاب و ... سازگاری پیدا کند.

به اندازه 5 سانتی متری از کمپوست را پیش از انتقال نشاء، روی خاک باغچه بریزید. سپس آن خاک را تا عمق 15 سانتی متری خوب مخلوط کرده تا شل شده و تغذیه شود.

عمق و قطر گودال ها

برای هر گلدان یک گودال آماده کنید. عمق و قطر چاله هایی که می کنید باید کمی از عمق و قطر گلدان شما بیشتر باشد.میان گودال ها 15 سانتی متر فاصله بگذارید.

لبه های گلدان را ببرید تا پس از کاشت، لبه های آن از خاک بیرون نزند. بیرون زدن لبه گلدان ممکن است باعث نرسیدن آب به خود گیاه شود. گلدان را در گودال قرار دهید و اطراف آن خاک بریزید.

پس از انتقال و کاشت نشاء، می توانید اطراف آن از مالچ استفاده کنید. این کار برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف هرز انجام می شود.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.