فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

سوسک کک‌ها آفتی هستند که تمام زحماتی که برای زیبا سازی گلدان‌ها، باغچه و خانه صرف شده را به‌راحتی از بین می‌برند. سوسک کک‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از گیاهان را مورد حمله قرار دهند.
چطور با سوسک کک مقابله کنیم؟
چطور با سوسک کک مقابله کنیم؟

اگرچه ممکن است در ابتدا  سوسک کک‌ها حشراتی  کوچک و بی‌آزار به نظر برسند، ولی در حقیقت چیزی جز نابودگران بزرگ گل‌ها و گیاهان نیستند. آفتی که تمام زحماتی که برای زیبا سازی گلدان‌ها، باغچه و خانه صرف شده را به‌راحتی از بین می‌برد. احتمالاً با آثار کار سوسک کک‌ها از قبل آشنا هستید. همان سوراخ‌های ریزی که معمولاً در برگ‌ها می‌بینید. ممکن است چنین موردی را در برگ‌های گل هوستا یا کلم زینتی دیده باشید. سوسک کک‌ها انواع مختلفی دارند که یعنی می‌توانند طیف گسترده‌ای از گیاهان را مورد حمله قرار دهند.

مقابله با سوسک کک‌ها در حقیقت مبارزه‌ای بی‌پایان برای محدود کردن قلمروی زندگی آن‌هاست که به سه روش انجام می‌شود. تحت کنترل در آوردن سوسک کک‌ها نیازمند رعایت کردن اصول مشخص، ایجاد موانع فیزیکی و البته استفاده از روش‌های بیولوژیکی است.

 

چطور از شر سوسک کک خلاص شویم؟

شنیده‌اید که می‌گویند بهترین راه برای از بین بردن دشمن، شناختن اوست؟ اینجا هم همین اصل صادق است. برای از بین بردن سوسک کک‌ها اول از همه باید خوب آن‌ها را بشناسیم و با قواعد زندگی‌شان آشنا شویم تا به نقاط ضعفشان پی ببریم.

سوسک کک‌ها حشراتی کوچک و از گونه سوسک‌ها هستند که یک آفت کشاورزی محسوب شده و از طریق راه رفتن یا جهش به این سو و آن سو حرکت می‌کند. لارو این سوسک زمستان را در باغچه و در میان گل‌ها می‌گذراند و در فصل بهار به بلوغ می‌رسد. تولید مثل این سوسک‌ها به گونه‌ای است که ممکن است در یک سال تا دو نسل از این حشرات به باغچه اضافه شوند.

برخی از گونه‌های سوسک کک‌ها الگوی راه‌راه بر پشت خود دارند و برخی دیگر به‌صورت خال خالی دیده می‌شوند. انواع بدون الگو هم به رنگ قهوه‌ای یا سیاه هستند.

به‌طور کلی باید گفت که جلوگیری از پیش روی و آسیب رساندن سوسک کک‌ها بسیار ساده‌تر از ریشه کن کردنشان است، مگر آن که بخواهید دست به دامان سموم شیمیایی شوید. در ادامه چند راهکار ساده را باهم بررسی می‌کنیم

 

ایجاد موانع فیزیکی برای مقابله با سوسک کک


منظور از موانع فیزیکی، مواردی مثل کاور و ... است که بدون ایجاد مزاحمت برای خود گیاه از دسترسی سوسک به گیاه جلوگیری می‌کند. این بهترین و ساده‌ترین راهکار برای دور نگه داشتن آفت‌ها از گل و گیاهان است. به این ترتیب سوسک نمی‌تواند آزادانه از این شاخه به آن شاخه بپرد و از برگ‌ها برای سیر کردن شکمش استفاده کند. همچنین می‌توان یک لایه لاش برگ در اطراف گیاه ریخته تا از تبدیل شدن لارو به سوسک در خاک جلوگیری شود. راهکاری با کمترین آسیب و بدون استفاده از مواد سمی برای جلوگیری از گسترش جمعیت سوسک‌ها پیش از آغاز فصل بهار.

 

ولی اگر روش‌های دائمی مد نظرتان است، راهی به جز کشتار مستقیم سوسک کک‌ها ندارید که در این صورت بهترین راه حل استفاده از حشره کش است. این حشره کش ها حاوی  spinosad  و  permethrin  هستند. این دو عامل می‌توانند به نابودی سوسک کک‌ها کمک کنند. اگر به این روش فکر می‌کنید، حتماً استمرار در استفاده از آن را هم به یاد بسپارید. چرا که آفت‌ها دائماً جا به‌جا می‌شوند و اگر مرتباً محیط سم پاشی نشود، ممکن است تعدادی از آن‌ها باقی بمانند و همه زحمات از بین برود.

به‌طور کلی هر حشره کشی که حاوی  bifenthrin  باشد، در صورت استفاده صحیح (طبق زمان بندی و با غلظت گفته شده) می‌تواند برای مقابله با سوسک‌ها مفید باشد.


دفع کردن سوسک کک‌ها

اگر استفاده از مواد شیمیایی یا کشیدن کاور بر روی گیاه مقدور نیست، می‌توانید از راهکاری‌هایی برای دور کردن سوسک کک‌ها از گیاهانتان استفاده کنید. این آفت در فصل بهار به بلوغ می‌رسد و تولید مثل می‌کند. در این فصل معمولاً سوسک‌ها به بالاترین حد فعالیت رسیده و آسیب زیادی به گل و گیاهان می‌زنند. در این شرایط استفاده از خاک دیاتومه می‌تواند تا حدی مشکلات را برطرف کند. این خاک به هیچ وجه برای حیوانات یا کودکان مضر نیست و می‌تواند تا حد زیادی شرایط را برای آفت‌ها بد و بیشترشان را دفع کند. به‌عنوان آخرین راهکار می‌توان به کار گیری روغن باغبانی را مطرح کرد.


چطور آفت سوسک کک را به‌صورت طبیعی از بین ببریم؟

همان طور که گفته شد، اگر قصد نابودی کامل سوسک‌ها را ندارید، مجبور هستید به گزینه‌های دیگر یعنی استفاده از موانع فیزیکی یا کنترل کردن جمعیت آن‌ها بسنده کنید. از آن جا که سوسک کک‌ها دوران رشد اولیه به‌عنوان یک لارو در خاک هستند، می‌توان با نرم کردن و شخم زدن خاک در طول زمستان، تعداد زیادی از آن‌ها را از بین برد. کافی است باقی مانده گیاهان قبلی را از دل زمین بیرون بکشید و از تخم و دانه ریزی آن‌ها جلوگیری کنید. به این ترتیب لاروها به‌خصوص در ابتدای فصل رشد، غذایی برای خوردن نخواهند داشت و از بین خواهند رفت.

با این راهکار بیشتر جمعیت آفت‌ها از بین رفته و نیازی هم به استفاده از مواد شیمیایی یا کاور و ... نیست. استفاده از تله چسبی هم کار باقی آفت‌ها را یکسره خواهد کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.