فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

شلغم از جمله گیاهانی است که به‌راحتی در گلدان و ظروف کوچک قابل پرورش است. برای پرورش شلغم در گلدان لازم است چند مرحله ساده را طی کنید. با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چطور در 5 مرحله ساده تولید کننده شلغم خودتان شوید.
پنج قدم ساده تا پرورش شلغم در گلدان
پنج قدم ساده تا پرورش شلغم در گلدان

شغلم از جمله گیاهانی است که به‌راحتی در گلدان و ظروف کوچک قابل پرورش است. طبیعتاً انجام این کار نیازمند کمی اصلاحات و آماده سازی‌هایی هم هست، ولی به هر حال پرورش این گیاه خوش مزه و مقوی در خارج از باغچه و محیط باز، امکان پذیر است. برای کاشت شلغم لازم است چند مرحله ساده را طی کنید. با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چطور در 5 مرحله ساده تولید کننده شلغم خودتان شوید.
 
پرورش شلغم در گلدانپرورش شلغم در گلدان

قدم اول انتخاب گلدان

اول از همه برای پرورش شلغم در گلدان به یک گلدان یا یک ظرف نیاز دارید. ظرفی که انتخاب می‌کنید باید آن‌قدر بزرگ باشد که فضای کافی برای شلغم در حال رشد را داشته باشد. از طرفی این ظرف نباید بیش از اندازه بزرگ باشد چرا که حفظ دمای مناسب گیاه و حفظ رطوبت را با مشکل همراه می کند. عمق گلدان باید تقریباً دو برابر اندازه بخشی از گیاه که در خاک قرار می‌گیرد باشد. معمولاً یک ظرف با عمق حدود 25 سانتی متر برای رشد شلغم کافی است.

از آن جا شلغم علاقه زیادی به تعویض گلدان ندارد، بهتر است از همان ابتدا به‌اندازه گلدانی که انتخاب می‌کنید دقت کنید. به‌علاوه حتماً گلدانی انتخاب کنید که در انتهایش به‌اندازه کافی سوراخ برای خروج آب داشته باشد. دمای مورد علاقه شلغم هم در حدود 24 درجه سانتی‌گراد، یا دمای استاندارد محیط است. اگر دمای محیط از این مقدار بالاتر است، توصیه می‌شود از گلدان‌های رنگ روشن‌تر استفاده کنید تا خاک درون آن خنک‌تر باقی بماند.
 

قدم دوم آماده سازی گلدان و خاک برای کاشت شلغم

 کف گلدان یا ظرفی که انتخاب کردید چند برگه روزنامه بگذارید. این کار باعث می‌شود آبی که در گلدان می‌ریزید بلافاصله از انتهای آن خارج نشود. بعد کمی سنگ ریزه در انتهای گلدان بریزید که به مرطوب ماندن خاک کمک می‌کند.

اگر می‌توانید بهتر است خاک گلدان و کمپوست استفاده کنید تا هم مواد مورد نیاز گیاه را در اختیارش بگذارید و هم از سالم بودن خاک مطمئن شوید. خاکی که استفاده می‌کنید باید به‌اندازه کافی شن داشته باشد تا آب به‌راحتی در داخل آن نفوذ کند. هم چنین از نظر اسیدیته   ، خاک بهتر است پی اچ ( PH ) 6.5 داشته باشد.

گلدان را با خاک پر کنید طوری که چند سانتی متر بالای آن خالی بماند.


قدم سوم کاشت بذر شلغم

در بیشتر مواقع شلغم طی 35 تا 60 روز آماده برداشت می‌شود. یکی از مزایای بزرگ کاشت شلغم در گلدان، کنترل خوب روی دمای آن است. به‌علاوه مطابق با فصلی که در آن هستید، می‌توانید گلدان را جایی بگذارید که به‌اندازه کافی آفتاب بخورد.

بذر شغلم را بافاصله حدود 1 سانتی متر از سطح خاک بکارید. 2 تا 3 بذر برای یک گلدان کافی است. ترجیحاً دانه را بافاصله کافی از هم، مثلاً 2-3 سانتی متر، بکارید. البته شما در نهایت باید به یک شلغم در یک گلدان بسنده کنید. 2 هفته پس از کاشت تخمهای شغلم، تقریباً گیاهانی به ارتفاع 7-8 سانتی متر خواهید داشت. بلندترین گیاه را نگه دارید، و باقی را از خاک بیرون بکشید. به این ترتیب تمام امکانات فقط در اختیار بهترین و سالم‌ترین گیاه قرار خواهد داده شد تا به رشد کامل برسد.


قدم چهارم آب دادن و نگهداری

از آن جا که گیاهان گلدانی به‌اندازه گیاهانی که در فضای آزاد هستند به آب و مواد غذایی دسترسی ندارند، این وظیفه شماست که هر از گاهی خاک را غنی کرده و البته آب دادن به شلغم در حال رشد را هم فراموش نکنید. اگر هدفتان خوردن ریشه شغلم نیست، می‌توانید از کودهای نیتروژنی استفاده کنید. در غیر این صورت کود غنی از پتاسیم توصیه می‌شود. هر چند هفته یک بار خاک را کود دهی کنید. برای جلوگیری از سفت و چوبی شدن ریشه شغلم، به‌اندازه کافی به آن آب دهید و هیچ وقت نگذارید خاک کامل خشک شود.

 

قدم پنجم برداشت شلغم

زمانی که گیاه به 10 تا 15 سانتی متری رسید، می‌توانید برگ‌ها را قطع کنید. برگ‌ها چندین مرتبه رشد می‌کنند. مرحله آخر، برداشت شلغم‌هایی است که پرورش داده‌اید. وقتی ریشه به قطر حدود 7 سانتی متر رسید، وقت برداشت آن است. رشد کامل شلغم بستگی به عوامل مختلف دارد ولی به‌طور کلی برداشت زودتر از موعد شلغم به برداشت دیر موقع آن ترجیح داده می‌شود چرا که شلغم‌های جوان معمولاً خوش طعم تر هستند.

پرورش شلغم در گلدان - برداشت شلغمپرورش شلغم در گلدان - برداشت شلغم


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.