فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نباکو حاوی فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی است. این مواد هر موجودی را که ته سیگار افتاده بر روی زمین را میخورد، مسموم میکند. بدتر از آن این است که عناصر سمی داخل سیگار نشت کرده و وارد خاک و آب میشود
اثرات مخرب خاکستر سیگار بر خاک
اثرات مخرب خاکستر سیگار بر خاک

معمولا افراد سیگاری هنگامی که سیگارشان را میکشند به راحتی آن را روی زمین می اندازند و میروند. این عادت پیامدهای زیادی به دنبال دارد که احتمالا کسی به خصوص خود فرد سیگاری به آن فکر نمیکند. فردی که ته سیگار خود را روی زمین می اندازد تصور میکند چیزی به این کوچکی بر روی زمینی به این بزرگی اصلا به چشم نمی آید و اهمیتی ندارد. در حالی که اگر به خاطر بیاورید هر ساله 4.5 هزار میلیارد سیگار دور انداخته میشود متوجه میشوید چه حجم عظیمی از سیگار زمین را میپوشاند و خاک و محیط پیرامون را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

مسمومیت آب و خاک پیرامون سیگار

تنباکو حاوی فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی است. این مواد هر موجودی را که ته سیگار افتاده بر روی زمین را میخورد، مسموم میکند. بدتر از آن این است که عناصر سمی داخل سیگار نشت کرده و وارد خاک و آب میشود. غلظت بالای عناصر نامطلوب سیگار باعث تغییر تعادل شیمیایی خاک و اسیدی شدن آن میشود. این امر بر سلامت گیاهانی که در داخل خاک در حال رشد هستند، تاثیر میگذارد. بنابراین هرگز نباید سیگار یا خاکستر آن را روی خاک باغچه بریزید. مضرترین ترکیبات موجود در خاکستر سیگار سرب، نیکل، تیتانیوم و روی هستند که با غلظت بالا به سرعت وارد آب و خاک میشوند و آن را آلوده میکنند. ترکیبات دیگر سیگار مانند باریوم، استرونتیوم، منگنز و آهن به تدریج ظرف چند هفته شسته میشوند و وارد آب و خاک میشوند.

تجزیه کند مواد سیگار

بسیاری از مردم تصور میکنند برگ تنباکو و کاغذی که تنباکو در داخل آن پیچیده میشود تجزیه پذیر است و خیلی زود تجزیه و پوسیده میشود. این تصور چندان درست نیست. فلزاتی که در خاکستر سیگار دور انداخته شده وجود دارند، با سرعتهای متفاوت نشت میکنند و بسیار کند تجزیه میشود بنابراین ممکن است این فلزات سنگین چندین دهه در خاک بمانند و بر رشد گیاهان و حیوانات آن منطقه تاثیر بگذارند. فعالیت رادیواکتیوی فسفات که معمولا در محصولات تنباکو استفاده میشود نیز سالها در خاک می ماند. فیلترهای ته سیگار ها از استات سلولز تشکیل شده اند که پلاستی است و 12 سال طول میکشد تا تجزیه شود.

چرخه آلودگی محیط توسط سیگار

گیاه تنباکو فلزات سنگین مثل روی، سرب و کادمیم را از خاک جذب میکند به خصوص از آفت کش ها و کودهای شیمیایی که برای کشت تنباکو استفاده میشود. این مواد شیمیایی در برگهای تنباکو ذخیره میشوند بنابراین بخشی از سیگار خواهند شد. بنابراین سلامت فرد سیگاری را مستقیما به خطر می اندازند. از طرف دیگر این مواد شیمایی مضر از طریق خاکستر سیگار وارد خاک میشوند و باعث آلودگی خاک و تمامی محصولات غذایی که در این خاک کشت و برداشت میشود و از آن به دست می آید میشوند. یعنی فلزات سنگین از طریق سیگار وارد زنجیره غذایی ما میشوند. تصور کنید سالهای سال است که هر ساله چند هزار میلیارد ته سیگار و خاکستر سیگار بر خاک می افتد و مواد آن وارد خاک و سپس وارد محصولات کشاورزی و باغی میشود و ما از آنها تغذیه میکنیم. این فلزات سنگین وارد بدن ما و حیوانات میشوند. مثلا سرب بر فعالیت مغز و کادمیم بر دستگاه گوارش تاثیر میگذارد.

 

در آینده چه میشود؟

صنعت دخانیات روز به روز در حال گسترش است و شرکتهای زیادی وارد این بازار پر سود میشوند. تاثیر خاکستر سیگار و ته سیگار بر آب و خاک تنها بخش کوچکی از تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست است. مسئله گازهای گلخانه ای حاصل از سیگار و از بین رفتن خاک مشکل بسیار بزرگتری است که حیات بشر را تهدید میکند. خطرات بلند مدت از بین رفتن جنگلها برای کشت تنباکو و استفاده گسترده از کودهای شیمیایی و سموم آفت کش را نیز به این لیست سیاه اضافه کنید تا متوجه شوید این سیگارهای کوچک و به نظر بی اهمیت چه تهدید بزرگی برای محیط زیست و سلامت ما شده اند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.