فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

میلیونها موریانه علفها را میخورند و یک لانه میسازند تا در آن زندگی کنند. لانه آنها ساختار عظیمی است که بیش از ده تن ممکن است وزن داشته باشد. شکل لانه موریانه تپه ساز در هر کلونی متفاوت است. ممکن است شکل لانه آنها نوک تیز یا نوک مسطح باشد یا هر شکل دیگری داشته باشد.
عجیب و غریب ترین لانه های حشرات
عجیب و غریب ترین لانه های حشرات

مورچه بافنده ( Weaver ant )

این مورچه ها در بالای درخت، لانه ای از برگ میبافند. برای ساخت لانه یک گروه مورچه کارگر پلی از مورچه های زنده ایجاد میکنند تا برگها را در کنار هم بیاورند و گروه دیگر لاروها را از لانه انتقال میدهند. مورچه های کارگر در حالی که در لبه های برگ راه میروند این لاروها را در فک خود نگه میدارند. لاروهای مورچه های بافنده که تحت فشار فک مورچه های کارگر قرار گرفته اند، رشته های نازک ابریشم تولید میکنند که برگها را میچسباند. برگهای بیشتری جمع آوری میشود تا در نهایت توده ای از برگهای سبز تازه با ابریشم سفید رنگ همردیف هم قرار میگیرند. صدمه دیدن لانه مورچه های بافنده در اثر وزش بادهای شدید و پژمرده شدن برگها به این معنی استکه مورچه های کارگر باید به همین شیوه ساختمان سازی را ادامه دهند. این مورچه های کوچک نساج پیش از انتقال به درخت بعدی، بر تمامی برگ و بار یک درخت مسلط میشوند.

 

زنبور بنا

زنبور بنا در تعیین محل مناسب برای بنا کردن لانه، چاله ای با عمق چند سانتیمتر در خاکهای شل حفر میکند. لانه این زنبور سه لایه است. این کار با استفاده از گلبرگهایی که از گلهای اطراف جمع آوری کرده، انجام میشود. سپس گلبرگها را از داخل با خاک مرطوب به هم میچسباند. سپس میگذارد تا خاک خشک شود. در این مدت گلبرگهای بیشتری جمع میکند تا لانه خود را شکل گلدانی ببخشد. در نهایت ساندویچی از خاک و گلبرگ، ایجاد میشود. پس از این که لانه با غذا پر شد، زنبور بالغ در آن تخم میگذارد.

زنبور ماده پیش از ترک لانه ورودی لانه را با تا کردن بیرون زدگی های لایه داخلی گلبرگها میبندد و با خاک آن را کامل میپوشاند تا مهر و موم شود و در نهایت لایه بیرونی گلبرگی را روی لانه تا میکند.

گلبرگهای گل نه تنها برای حفظ رطوبت برای لاروهای در حال رشد زنبور مناسبند بلکه محافظ خوبی در مقابل محیط بیرون هستند. هوا در لانه محبوس میشود و باعث میشود در صورت بارندگی یا سیل لانه شناور بماند. آستر گلی سخت شده لانه هم آن را از خرد شدن یا مورد هجوم قرار گرفتن توسط حشرات و شکارچیان، ایمن میکند.

 

کرم شب پره چادر شرقی

لاروهای این گونه از شب پره ها همان طور که از نام آنها پیداست، لانه ای شبیه چادر برپا میکنند. هنگامی که کرمها در اوایل بهار سر از تخم بیرون می آورند، دمای هوا هنوز پایین است. تا سیصد کرم در کنار هم روی درخت جمع میشوند و ابریشم میتنند. در طول روز دما در چادر بیشتر از محیط اطراف است و این باعث میشود دمای بدن هر کرم نیز بالاتر باشد و متابولیسم بهتری داشته باشد.

چادری که این کرمها برپا میکنند از لایه های نازک ابریشم ساخته شده که برای ساخت آن از شاخه های درختان به عنوان نقطه ثابت استفاده میشود. این چادر ابریشمی در همه مرحله های زندگی لاروها به جز مرحله آخر (مرحله ششم) در روز سه تا چهار برابر بزرگتر میشود. در مرحله آخر ابریشم برای ساخت پیله استفاده میشود. نقاطه ورود و خروج چادر در محل اتصال به شاخه ها حفظ میشود. هنگامی که کرمها باید غذا بخورند به هم پیوسته و با استفاده از علائم شیمیایی و بصری به محل غذا خوردن میروند.

 

موریانه علف تیغ ( Spinifex termite )

موریانه های علف تیغ یا تپه ساز در علفزارهای استرالیا زندگی میکنند. این موریانه ها تپه های بزرگی از گل و ماسه میسازند.

میلیونها موریانه علفها را میخورند و یک لانه میسازند تا در آن زندگی کنند. لانه آنها ساختار عظیمی است که بیش از ده تن ممکن است وزن داشته باشد. شکل لانه موریانه تپه ساز در هر کلونی متفاوت است. ممکن است شکل لانه آنها نوک تیز یا نوک مسطح باشد یا هر شکل دیگری داشته باشد.

موریانه های سرباز کلونی را با اسپری مواد شیمیایی دفاعی از نوک لوله طویلی به نام nasus ، حمله شکارچیان و دشمنان را دفع میکنند. ترکیبات ضد میکروبی در ترشحات موریانه های سرباز وجود دارد که از کلونی آنها در مقابل انگلها محافظت میکند.

 

مورچه آکروبات

مورچه آ:روبات به بالا آوردن شکم قلبی شکل خود در هنگام احساس خطر، شهرت دارد. مورچه آکروبات در درخت زندگی میکند و لانه میسازد.

این مورچه ها لانه های کروی شکل کارتنی میسازند. این کار را با ترکیب خاک و مواد گیاهی جویده شده انجام میدهند. لانه های مورچه های آ:روبات در اندازه های مختلف از یک توپ تنیس گرفته تا یک توپ فوتبال، دیده میشود. اغلب این مورچه ها لانه خود را روی ترکه ها میسازند اما گاهی نیز روی شاخه یا تنه درخت لانه سازی میکنند. ابتدا یک لایه کارتن اطراف ترکه انتخاب شده پوشانده میشود و لایه های بعدی پشت سر هم به آن اضافه میشوند.

در نهایت لانه چند محفظه دارد که از داخل از طریق معابر کوچکی به هم راه دارند. بیرونی ترین محفظه در جهت عمودی ساخته میشود تا لانه ضد آب شده و شکل پاگودا پیدا میکند.

 

زنبور سفالگر ( Organ-pipe mud-dauber )

زنبورهای سفالگر ( Trypoxylon politum ) بر روی کنجها، دیوارها و پلها با گِل لانه میسازند. این زنبورها لانه خود را با سطوح صاف و عمودی میسازند تا در مقابل آفتاب و باران در امان باشد.

برای ساخت لانه زنبور ماده گِل را به شکل لوله در می آورد و آن را به چند محفظه تقسیم میکند و تخمهای خود را در آن میگذارد. چند عنکبوت کوچک یا بزرگ را در آن انبار میکند تا نوزادان تازه سر از تخم بیرون آورده از آن تغذیه کنند. زنبور ماده پیش از جمع کردن گِل، سفتی آن را با دهان خود تست میکند. پیش از انتخاب چندین منبع گل را امتحان میکند. زنبور نر وظیفه محافظت از لانه در مدت ساخت آن توسط زنبور ماده و زمانی که زنبور برای جمع آوری غذای عنکبوتی برای بچه های خود از لانه دور شده است را بر عهده دارد.

 

زنبور خانه استخوان  

لانه این زنبور عنکبوت خوار چندین محفظه دارد که در هر کدام از آنها زنبور ماده یک تخم میگذارد. هر محفظه یا سلول توسط دیواره نازکی از خاک جدا شده است و یک عنکبوت فلج شده در آن قرار دارد تا لاروها از آن تغذیه کنند. اما پیش از این که زنبور ماده لانه را رها کند، بیرونی ترین محفظه را میسازد و آن را با اجساد مورچه پر میکند. بوی مورچه باعث تغییر لاروها و بلوغ آنها و محافظت آنها از شکارچیان و انگلهایی میشود که از بو برای پیدا کردن میزبان خود استفاده میکنند.

یک گونه خاص از مورچه ها به نام   Pachycondyla astuta , معمولا مورد استفاده این زنبورها قرار میگیرد. این مورچه های تهاجمی و بزرگ نیش نامطبوعی دارند و بوی آن شکارچیان را دور میکند حتی اگر مورچه مرده باشد. این نوع زنبور عنکبوت خوار در چین در سال 2014 کشف شد. هنگامی دانشمندان برای اولین بار لانه این زنبور را دیدند فکر کردند خانه های استخوانی تاریخی یا استخوانگاههایی بوده اند که استخوانهای انسان در آنجا ذخیره میشد. به همین علت به این زنبور خانه استخوان گفته میشود.

 

زنبور کاغذی

زنبور کاغذی استرالیایی ( Small brown paper wasp ) لانه هایی شبیه به پن فلوت کوچک میسازد. این زنبورها چندین سازه نزدیک به هم می سازند که هر کدام از دو ردیف سلول آویزان از یک شاخه تشکیل شده است. این سازه ها با ساقه کوچکی آویزان شده اند. این سلولها با ترکیب چوب پوسیده شده با بزاق ساخته شده اند. صاحب کلونی یک گروه زنبور ماده هستند.

 

زنبور برگ بُر

لانه زنبور برگ بر در حفره های موجود در چوب یا سوراخهای داخل خاک ساخته میشود. این زنبورها با استفاده از فکهای خود به عنوان قیچی، برگها را به صورت دایره ای یا بیضوی میبرند و هر سلول لانه را با آن میپوشانند. پس از این که هر سلول ساخته شد زنبور آن را با گرده پر میکند و تخمها را روی آن میگذارد. هنگامی که اولین سلول آماده شد، زنبور ماده در آن را با دیسکهای دایره ای برگ میبندد.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.