فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

نه تنها میتوانید چای کیسه ای را به عنوان کمپوست در ظرف تهیه کمپوست استفاده کنید بلکه از خود تفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهان نیز میتوانید استفاده کنید. و میتوانید تفاله چای و یا چای کیسه ای را مستقیما اطراف خاک گیاه بریزید
از تفاله چای به عنوان کود برای تقویت گیاهان استفاده کنید
از تفاله چای به عنوان کود برای تقویت گیاهان استفاده کنید

استفاده از تفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهان

کمپوست چای یک کود مایع عالی برای گل‌ها، سبزیجات و گیاهان گلدانی به شمار می‌آید. در حقیقت بسیاری از باغبانان که به طور مکرر از مزیت‌های فراوان استفاده از چای برای بهبود کیفیت خاک بهره می‌برند بر این ادعا گواهی می‌دهند. چای یک مکمل ارگانیک (آلی) متعادل غنی از مواد مغذی است که به صورت مایع یا خشک استفاده میشود. این کود الی بسیار ملایم بوده و در هر زمانی از سال میتوانید از آن استفاده کنید.  

نکته جالب در مورد کمپوست چای این است که میتوان آن را در خانه آماده کرد. 

استفاده از چای برای تقویت خاکاستفاده از چای برای تقویت خاک

مزیتهای استفاده از تفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهان

1- افزایش رشد گیاهان

کمپوست چای مملو از مواد مغذی و معدنی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگهای گیاهان میشود و اندازه و میزان محصولات سبزیجات را افزایش میدهد.

2- تامین مواد مغذی برای خاک و گیاه

مواد مغذی سریع الاثر به سرعت از طریق خاک یا برگها توسط گیاه جذب میشوند. هنگامی که از کود مایع چای آن به صورت اسپری بر روی سطح برگها استفاده میشود، سطح برگها با میکروبهای مفید پر میشود و فضایی برای فعالیت پاتوژنها و موجودات مضر و آسیب رسان باقی نمی ماند. این گیاهان معمولا تحت تاثیر کپک، قارچ، بیماریهای پژمردگی و آفتها قرار نمیگیرند.

3- تامین ارگانیسمهای مفید

میکروبهای مفید و زنده باعث افزایش ایمنی گیاه و خاک میشوند. رشد باکتریهای مفید خاک منجر به تقویت سلامتی گیاهان و مقاومت بیشتر آنها در مقابل استرس میشود. مواد ریز مغذی چای به راحتی توسط گیاهان قابل جذب است.

4- کمک به از بین بردن بیماریهای گیاهی

تعادل سالم و درست بین خاک و گیاه باعث افزایش توانایی در از بین بردن آفتها، بیماریهای قارچی و سایر انواع بیماریها میشود. عملکرد میکروبی کمپوست چای به این صورت است: با میکروبهای بیماری زا رقابت میکند، باعث تجزیه مواد شیمیایی و آفت کش های سمی میشود، هورمونهای رشد در گیاه را تحریک میکند، میزان مواد معدنی در دسترس گیاه را افزایش میدهد، نیتروژن را برای مصرف بهینه گیاه تثبیت میکند.

5- جایگزینی مواد شیمیایی سمی خاک

شاید بزرگترین مزیت استفاده از چای به عنوان کمپوست این است که از سمومی که برای مقابله با آفت زدگی و حشرات مضر در محیط باغچه و بستر کشت استفاده کرده بودید (که برای خودتان و محصولاتتان مضر است) خلاص میشوید.

توجه داشته باشید که کمپوست چای هرگز ریشه یا برگهای گیاه را نمیسوزاند.

6- پرورش ارگانیک گیاهان

کمپوست چای راهی برای نجات زمین و پرورش محصولات ارگانیک است. به این ترتیب محصولات شما مواد سمی کمتری داشته و برای مصرف مناسب تر می باشد.

   

تفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهانتفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهان

آیا میتوان چای کیسه ای را در خاک باغچه استفاده کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است اما چند نکته دارد. برگهای خیس چای که به ظرف کمپوست اضافه میشوند، سرعت تجزیه مواد کمپوست را افزایش میدهند. هنگامی که از چای کیسه ای میخواهید به عنوان کود استفاده کنید چه به صورت کمپوست (در ظرف کمپوست مدتی باید نگهداری شود) و چه به صورت مستقیم بر روی خاک اطراف گیاه، ابتدا باید مطمئن شوید چای کیسه ای در داخل کیسه تجزیه پذیر قرار گرفته است چرا که پوسته برخی انواع چای کیسه ای ممکن است از پلی پروپیلن ساخته شده باشند که تجزیه پذیر نیست. این انواع چای کیسه ای ممکن است هنگام لمس لغزنده و سر احساس شوند و لبه های مهر و موم شده با حرارت داشته باشند. در چنین شرایطی باید ابتدا کیسه چای را باز کنید و محتوای چای آن را خالی کنید و کیسه را در سطل زباله بیندازید. در صورتی که مطمئن نیستید پوشش چای کیسه ای از مواد تجزیه پذیر ساخته شده یا نه میتوانید آنها را در ظرف کمپوست بریزید و بعدا اگر دیدید پوسته آنها غیر قابل تجزیه است آنها را جذا کنید. در صورتی که کیسه چای کیسه ای غیر قابل تجزیه باشد کرمها و میکروارگانیسمها نمیتوانند آن را همانند مواد دیگر تجزیه کنند. چای کیسه ای هایی که از کاغذ، ابریشم یا پارچه تهیه شده اند برای کمپوست مناسبند و نیازی به باز کردن آنها و جدا کردن پوسته نیست.

 

چگونه از چای کیسه ای به عنوان کود استفاده کنیم؟

نه تنها میتوانید از چای کیسه ای به عنوان کمپوست در ظرف تهیه کمپوست استفاده کنید بلکه از خود تفاله چای نیز میتوانید استفاده کنید و میتوانید تفاله چای و چای کیسه ای را مستقیما اطراف خاک گیاه بریزید. استفاده از چای کیسه ای در کمپوست ترکیبات غنی از نیتروژن در اختیار خاک قرار میدهد و مواد غنی از کربن را متعادل میکند.

تفاله چای به عنوان کود تقویت گیاهان است میتوانید پس از مصرف چای، تفاله آن را در اطراف گیاه بریزید تا گیاه مستقیما از طریق سیستم ریشه آن را دریافت نماید. این استفاده از چای یا چای کیسه ای برای رشد گیاه مشکلی ایجاد نمیکند چرا که نه تنها با تجزیه مواد چای مواد مغذی به گیاه میرسد بلکه به حفظ رطوبت در محدوده سیستم ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علفهای هرز نیز کمک میکند.

محتوای کافئین موجود در چای به نظر نمیرسد تاثیر نامطلوبی بر گیاه بگذارد یا اسیدیته خاک را افزایش دهد.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.