فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اگر قصد دارید گیاهی را در آب پرورش دهید ، آنرا از داخل خاک خارج کرده ،سپس بمنظور جلوگیری از انتقال احتمالی باکتری و قارچ موجود در خاک بهتر است آنرا بشویید. این گیاه پرورشی میتواند فقط یک قلمه باشد و خود این قلمه ریشه خواهد داد.
کشت آبی گیاهان زینتی
کشت آبی گیاهان زینتی

اگر قصد دارید  گیاهی را در آب پرورش دهید ، آنرا از داخل خاک خارج کرده ،سپس بمنظور جلوگیری از انتقال احتمالی باکتری و قارچ موجود در خاک بهتر است آنرا بشویید. این گیاه پرورشی میتواند فقط یک قلمه باشد و خود این قلمه ریشه خواهد داد.در مورد پرورش گیاه در آب بایستی مقدار زیادی صبر و حوصله بخرج داد و به گیاه فرصت داده شود که به محیط جدید عادت کرده و پس از مدتی حد اقل یکماه شروع به دادن ریشه و سپس جوانه و برگهای جدید بنماید .

 

ممکن است این سئوال پیش بیآید که چطور گیاهان میتوانند در آب رشد کنند ، درحالیکه همیشه متخصصین و اهل فن ، ما را از زیاد آب دادن گیاه برحذر داشته اند.البته این سئوال پیش خواهد آمد که چطور گیاهی به علت زیاد آب دادن از بین میرود و اکنون گفته میشود که گیاهان میتوانند در آب پرورش یابند ؟ !

 

دلیل این گفته متناقض نقش اکسیژن است. زیرا هوای موجود در خلل و فرج خاک در اطراف ریشه است که محیط را برای رشد باکتریهای موجود در خاک فراهم میکند و در صورت عدم وجود اکسیژن در اثر آب زیادی ایجاد خفگی در گیاه میشود . زمانیکه اکسیژن در خاک وجود داشته باشد برای گیاه محیط مساعدی وجود دارد . در صورتیکه در کشت آبی اکسیژن در اطراف ریشه ها به حد وفور وجود داشته و محیط برای رشد باکتریها مساعد نیست .

 

وقتی یک گیاه در آب خالص رشد نمی کند ، به این معنی است که کلیه مواد غذائی مورد نیاز به علت محروم شدن از خاک در دسترس گیاه قرار نمی گیرد . بنابراین در کشت آبی بایستی محلولهای غذائی به آن اضافه شود .

 

متخصصین بر این عقیده اند که اگر ظرف کشت آبی از شیشه رنگی باشد بهتر است. ولی در ظروف شیشه ای بی رنگ نیز میتوان به نتیجه رسید .منتها برای اینکه قارچ در مقابل روشنایی تولید نشود دور شیشه را با کاغذ تیره رنگی میپوشانند.ظرف و یا شیشه را بهتر است قبل از استفاده کاملا شسته و ماهی یکبار آب شیشه را تعویض و شیشه و خود گیاه را تمیز نمایند.داخل ظرف را میتوانید با سنگ ریزه پر کنید به شرط اینکه قبلا آنها را شسته باشید .

 

با توجه به اینکه قسمتی از آب موجود ظرف کشت ، تبخیر میشود هربار بهتر است مقداری آب ولرم به آن اضافه نمایید.اگر کلر آب زیاد است بهتر است آب را یک شبانه روز به کناری بگذارید تا کلر آن خارج شود .

سطح آب در ظرف کشت باید متناسب با نوع گیاه و گنجایش ظرف باشد ، به طوریکه جذب هوا ، به سهولت انجام پذیرد .برای اینکه گیاهان بتوانند در آب رشد نمایند باید آب ظرف کشت هرچند روز تعویض گردد زیرا تا زمانیکه آب تازه باشد امکان رشد جلبکها و باکتریها وجود نداشته و گیاه بخوبی رشد میکند.برای جلوگیری از فساد سریع آب از زغال نیز میتوان استفاده کرد ، برای اینکه زغال در آب شناور نباشد قبل از استفاده چند روز آنرا در آب میگذارند تا خیس بخورد  این عمل از یک طرف باعث تمیز شدن گرد و خاک زغال شده و از طرف دیگر از کثیف کردن آب جلوگیری میکند .

 

گیاهی که در آب پرورش می یابد مثل کشت گیاهان در خاک به نور احتیاج دارد . از این جهت بسته به نوع گیاه ، باید مکان مناسب آنرا در داخل آپارتمان بدقت انتخاب نمایند .

 

گیاهانی که در کشت آبی به خوبی پروش یافته اند عبارتند از :

1-   برگ بیدی

2-   بنفشه آفریقایی

3-   بگونیا رِکس

4-   حسن یوسف

5-  دراسنای برگ قرمز

6-   پنجه کلاغی

7-   آویز

8-  پتو س

9-   برگ انجیری

10-  پیله آ

11-  عشقه

12-آنتوریوم




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.