فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

به طور کلی نکته مهم در کاشت و نگهداری از گیاهان سراشیبی انتخاب نوع مناسب گیاه برای جلوگیری از فرسایش خاک، جلوه داده به زمین شیبدار و ایجاد بافت رنگارنگ و حفظ رطوبت خاک است
چه گیاهانی مناسب سراشیبی ها و دامنه ها هستند؟
چه گیاهانی مناسب سراشیبی ها و دامنه ها هستند؟

باغبانی گاهی اوقات کار چالش برانگیزی است. برای مثال برخی از مناطق جغرافیایی مانند سراشیبیها و دامنه ها کار پرورش گیاه را سخت تر میکند. سراشیبیها به واسطه شیبی که دارند مستعد فرسایش خاک هستند و از طرف دیگر خاک آنها زودتر خشک میشود. حل این مشکلات و کاشت گیاهان مناسب سطوح شیبدار ممکن است به تجربه و برنامه ریزی نیاز داشته باشد. خوشبختانه همین که بفهمید چه گیاهانی در سطوح شیبدار خوب رشد میکنند، میتوانید از این دانش بهره برده و از سراشیبی به نفع خود استفاده کنید و با کاشت گیاه در آن، دامنه را پایدار کنید.

 

ویژگیهای مهم در انتخاب گیاه برای تپه ها و دامنه های شیبدار

اولین قدم برای کاشت گیاه در دامنه ها ارزیابی میزان شیب و میزان رواناب است. در صورتی که شیب زمین بیش از 30 درجه باشد احتمالا بهتر است از روش ایجاد تراس یا پله های پهن استفاده کنید تا از فرسایش نواحی بالادست جلوگیری شده و هر بار که آبیاری انجام میدهید یا بارندگی میشود، آب بالادست به سمت پایین سرازیر نشود. پس از این که مشکل حفظ رطوبت و فرسایش را با روش پله های پهن حل کردید، باید محیط را از نظر قرار گیری در معرض آفتاب و شرایط آب و هوایی بررسی کنید و گیاهان مناسب آن را انتخاب نمایید.

نوع گیاهانی که انتخاب میکنید تنها بستگی به ترجیح شخصی شما و زیبایی آن ندارد بلکه باید نیازها را در نظر بگیرید. گیاهانی که ریشه های عمیقی دارند به پایدار شدن خاک کمک میکنند. درختان با ایجاد سایه به جلوگیری از تبخیر زیاد آب کمک کرده و گیاهان پوششی با مراقبت کم نواحی نازیبای دامنه را زیبا میکنند.

اغلب چمن به عنوان گیاه پوششی انتخاب میشود اما باید در نظر داشته باشید که نگهداری و مراقبت از آن دشوار است. چمن زنی دامنه های شیبدار دشوار بوده و آب به آسانی از آنها جریان یافته یا تبخیر میشود. همچنین چمن نیاز زیادی به آبیاری دارد. گزینه بهتر ترکیبی از انواع گیاهانی است که در مقابل وزش باد و خشکی و کم آبی مقاوم بوده و محدوده ریشه آنها وسیع باشد تا آنها را در زمین شیبدار محکم نگه دارد. همچنین باید نیاز زیادی به مراقبت نداشته باشد.

 

بهترین گیاهان برای کاشت در زمینهای شیبدار

اگر چه کاشت و پرورش گیاهان در زمینهای شیبدار کار دشواری است اما پس از این که گیاه خود را بگیرد، محیط خود را تغییر داده و به جلوگیری از فرسایش خاک و فروریزش خاک و سنگ از تپه به پایین کمک میکند. هر چه درختچه هایی که میکارید بلندتر باشند، جذابیت بیشتری داشته و جلوه خوبی ایجاد میکنند. فقط باید به خاطر داشته باشید که گیاهان جوان نیاز بیشتری به آب دارند.

برای این که نیاز کمتری به رسیدگی وجود داشته باشد، گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به تمیز کاری نداشته باشند. برخی از گیاهان مناسب برای سراشیبی ها و دامنه ها عبارتند از:

شمشاد سرخ یا گوشوارک ( Burning Bush )

سماق شیرین ( Fragrant Sumac )

سرخدار ژاپنی ( Japanese Yew )

یاس درختی کالیفرنیا ( California Lilac )

ارس خزنده ( Creeping Juniper )

یاس زرد ( Dwarf Forsythia )

مروارید سفید ( Snowberry )

سرو پوششی سیبری ( Siberian Carpet Cypress )

کاشت گیاهان پوششی روش بسیار خوبی برای جلوگیری از فرسایش خاک، جلوه داده به زمین شیبدار و ایجاد بافت رنگارنگ و حفظ رطوبت خاک است. از کاشت گیاهانی که نیاز به رسیدگی ، چمن زنی یا هرس دارند خودداری کنید. 

 برخی از گیاهانی که کاشت و مراقبت از آنها در زمینهای شیبدار بسیار آسان است عبارتند از:

رزماری خزنده ( Prostrate Rosemary )

باکاریس ( Dwarf Coyote Bush )

پیچ تلگرافی ( Vinca )

مایوپروم خزنده ( Creeping Myoporum )

سیستوس ( Rockrose )

شیرخشت ( Cotoneaster )

پاپیتال ( English Ivy )

در نواحی سایه گیاهان زیر مناسب است:

پاکیساندرا ژاپنی ( Japanese Pachysandra )

پیچ تلگرافی

توت فرنگی زینتی

اقطی سیاه

گیاهان دیگری نیز هستند که برای این فضاها مناسب می باشند. به طور کلی نکته مهم در کاشت و نگهداری از گیاهان سراشیبی انتخاب نوع مناسب گیاه است. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.