فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

درخت جوز هندی در مناطق حاره پرباران هر دو نیمكره دنیا می روید و بومی جزایر هند شرقی و ملوكی می باشد.جوز هندی سیستم قلبی، عروقی را تحریک می‌کند و برای حفظ سلامت قلب مفید است.
آشنایی با گیاه دارویی جوز هندی و خواص آن
آشنایی با گیاه دارویی جوز هندی و خواص آن

درخت جوز هندی   در مناطق حاره پرباران هر دو نیمكره دنیا می روید و بومی جزایر هند شرقی و ملوكی می باشد.و درسایر مناطق گرمسیر و مرطوب مانند هندوستان و اندونزی و جزایر آنتیل ونواحی آن قسمت از دنیا كشت می شود.

 

درخت جز هندی درختی است دو پایه به ارتفاع ۲۰ تا ۱۰ متر،زیبا،همیشه سبز ،با شاخه های پراكنده .پوست تنه آن خاكستری تیره ،گلهای آن زنگولهای شكل كوچك زرد است برگهای آن بیضی،نوك تیز،موجدار،چرمی سبزبراق شبیه برگهای نارنج یا برگهای غار گیلاسی یا برگهای Rhododendronنظیر برگهای گل صد تومانی(R.ferruginosum) طول برگها در حدود ۱۰ ساتنی متر ،رنگ سطح فوقانی آن سبز تیره و رنگ سطح تحتانی آن سبز كمرنگ است.میوه آن كه معمولا در حدود شش ماه پس از ظهور گلها می رسد ،شبیه زرد آلو به رنگ زرد لیمویی تا قهوه ای روشن ووقتی كه كاملا رسید معمولا از وسط ترك می خورد.و از شكاف ترك آن جدار خشبی شفاف و درخشان و مخملی توری شكل ناصاف هسته كه همان بسباسه یامیس است دیده می شود.این جدار ،یك عدد هسته قهوهای رنگ روغنی را كه هامن جوز بویا می باشد دربر گرفته است .هسته تخم مرغی شكل و معطر گیاه یا نات مگ در حدود ۴ سانتی متر طول و ۱   تا ۵/۱ سانتی متر عرض دارد و قشر خارجی بسیار معطر وشكننده آن یعنی بسباسه یا میس در حدود ۲ تا ۱ میلی متر ضخامت دارد و وقتی خشك شد به رنگ زرد قهوه ای در می آید.معمولا پس از برداشت میوه ها كه از سالهای هفتم به بعد آغاز می شود.ابتدا قسمت پوشش خارجی یا جدار خارجی هسته كه همان بسباسه است با چاقو و با دست برداشته وآن را درمدت ۱۵ تا ۱۰ روز در جریان هوا در آفتاب قرار می دهند كه خشك شود.پس از خشك شدن رنگ آن از زرد به قهوه ای تبدیل می شود.پس از كندن این جدار خارجی ،هسته آن جداگانه به مدت ۸ تا ۴ هفته در جریان آفتاب قرار می دهندكه بتدریج حشك شود.

 

در حال حاضر بزرگترین تولید كننده جوز بویا در دنیا اندونزی است و از سایر مانطق دنیا مانند سیلان و هند غربی و بعضی مناطق دیگر نیز به اروپا و آمریكا و سایر نقاط دنیا مانند صادر می شود.فعلا هر یك كیلوگرم جوز بویا كمتر از ۱۰ دلار در بازار دنیا معماله می شود.

 

خواص درمانی :

 

آرام‌کننده درد معده

برای درمان قولنج روده، جوزهندی را امتحان کنید چرا که سال‌ها برای درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده مصرف می‌شده است.

گیاه‌شناس معروف، آندرو گدرت، نویسنده کتاب «درمان بیماری‌های گوارشی» در این‌باره می‌گوید: اسانس  و سایر ترکیبات شیمیایی که در جوزهندی پیدا شده به فرد کمک می‌کند تا دستگاه گوارشش منظم کار کند.

 

التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوزهندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.

جوزهندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوزهندی بخورید.

 

سیستم قلبی، عروقی را تحریک می‌کند و برای حفظ سلامت قلب مفید است. همانند میخک، جوزهندی دارای ترکیبی به نام «یوجینول» است که برای قلب مفید می‌باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.