فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

مگسهای ته پشمی علاوه بر این که آفتهای گیاهان را نابود میسازند، به گرده افشانی نیز کمک میکنند
کنترل آفت: با فواید مگس تاکینید یا ته پشمی آشنا شوید
کنترل آفت: با فواید مگس تاکینید یا ته پشمی آشنا شوید

احتمالا بسیاری از ما در باغ یا زمین کشاورزی یک یا چند مگس تاکینید  ( Tachinid Fly ) دیده ایم اما به آن توجه نکرده ایم چرا که اهمیت آن برای گیاهان را نمیدانیم .  مگس تاکینید یک حشره مفید و یکی از روشهای طبیعی مقابله با آفت زدگی است که انواع گوناگون آن با هجوم آفتهای مختلف مقابله میکنند.

 

مگس تاکینید چیست؟

مگس تاکینید یا ته پشمی حشرة بالدار کوچک است که بسیار شبیه به مگس معمولی خانگی است. بیشتر انواع مگس تاکینید طولی کوچکتر از نیم اینچ (1.25 سانتیمتر) دارند. این حشرات معمولا در انتهای بدن خود کرک دارند که رنگ آن خاکستری یا سیاه است.

اهمیت و فواید مگس تاکینید چیست؟

مگس تاکینید برای گیاهان و محصولات کشاورزی و باغبانی بسیار مفید هستند چرا که آفتها را از بین میبرند.  این حشرات هیچ مزاحمتی برای انسان ایجاد نمیکنند اما برای آفتها و حشرات مضر مشکل ساز هستند. این حشرات مفید ممکن است در داخل بدن آفتها تخم گذاشته و تخمهای آنها از بدن آفتها به عنوان میزبان استفاده کنند و آنها را از بین ببرند و یا این که تخمهای مگسهای بالغ ممکن است

در خارج از بدن آفتها قرار داشته باشند اما از آنها تغذیه کنند. به همین علت به این مگس، مگس انگلی نیز گفته میشود.

هنگامی که لاروهای مگس تاکینید در داخل بدن میزبان رشد کرده و بزرگ میشوند به مرور بدن او را از بین برده و در نهایت او را نابود میسازند. هر گونه مگس تاکینید روش خاص خود را دارد اما بیشتر آنها از سوسکها یا انواع کرم پیله ساز به عنوان میزبان بهره میبرند.

مگسهای ته پشمی علاوه بر این که آفتهای گیاهان را نابود میسازند، به گرده افشانی نیز کمک میکنند. این حشرات میتوانند در ارتفاعات بالاتر که زنبورها نمیتوانند زندگی کنند، دوام آورده و نقش زنبورها در گرده افشانی را بر عهده بگیرند و این وظیفه خطیر را به انجام برسانند.

انواع مگس تاکینید

مگس تاکینید گونه های مختلفی دارد بنابراین احتمال دارد که شما نیز در باغچه یا باغ خود به آنها بر بخورید. هر گونه منبع غذایی خاص خود را دارد و برای مقابله با یک سری از انواع آفتها مفید می باشد.

Voria ruralis این مگسها به کرم کلم حمله میکنند. مگس تاکینید ماده تخمهای خود را در داخل بدن کرم کلم میریزد و سپس لاروهای آن در داخل بدن کرم رشد میکنند و در نهایت باعث نابودی کرم کلم میشوند.

Lydella thompsoni این مگس بیشتر آفت ساقه خوار ذرت اروپایی ( European corn borer ) را هدف قرار داده و به پرورش ذرتهای سالم کمک میکند. به همین خاطر این گونه از مگس ته پشمی در برخی از کشورهای تولید کننده ذرت مورد تجارت قرار میگیرد.

Myiopharus doryphorae این مگس تاکینید از سوسک برگ خوار سیب زمینی یا سوسک کلرادو تغذیه میکند. مگس تاکینید ماده تخمهای خود را در لاروهای سوسک سیب زمینی میریزد و مگسها در داخل بدن حشره رشد میکنند. خیلی زود سوسک آفت مرده و تاکینیدها به چرخه زندگی خود ادامه میدهند تا تخمهای بیشتری گذارده و به از بین بردن آفتها ادامه دهند.

Myiopharus doryphorae این گونه مگس تاکینید انگل سن کدو است. لاروهای مگس تاکینید بدن میزبان را سوراخ کرده و وارد آن میشوند و خیلی زود مگسها از بدن سن بیرون آمده و میزبان می میرد. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.