فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

گیاه کرچک به ‌سرعت رشد می‌کند اما سرمای زمستان این گیاه استوایی را دچار سرما زدگی کرده و از بین می‌برد
نکات مهم در کاشت و پرورش گیاه کرچک
نکات مهم در کاشت و پرورش گیاه کرچک

گیاه کرچک Castor Bean به عنوان یک گیاه زینتی برای تزئین فضای سبز و باغچه ها و حتی پرورش در گلدان مورد استفاده قرار میگیرد. 

گیاه کرچک، بومی و نواحی استوایی آفریقا است. این گیاه برگهای بزرگ و پهن پنجه ای شکل دارد و در فصل گلدهی، گلهای قرمز رنگ متمایزی تولید میکند. با این حال برخی از ارقام گیاهان کرچک گلهای سبز یا قرمز مایل به صورتی میدهند. ارقام مختلف گیاه کرچک ارتفاع متفاوتی دارند و از 5 فوت تا 15 فوت (1.5 متر تا 4.5 متر) میرسند. گیاه کرچک را میتوان در گلدان کاشت و پرورش داد. 

هم بذرها و هم بخشهای مختلف خود گیاه کرچک برای انسانها، حیوانات و حشرات مسمومیت ایجاد میکنند و نباید خورده شوند. تماس پوستی با آن نیز باعث تحریک پوست و واکنش آلرژی میشود.

از بذر کرچک سم مهلکی به نام رایسین یا ریسین ( Ricin ) به دست می آید.

روغن کرچک که از بذر گیاه به دست می آید، حاوی رایسین نیست و مصارف دارویی دارد.

روش تکثیر و ازدیاد کرچک از بذر

گیاه کرچک به راحتی از بذر تکثیر میشود. بذرهای کرچک را پس از آخرین سرما زدگی بهار، مستقیما در خاک بپاشید و تا زمانی که جوانه بزند، خاک را مرطوب نگه دارید.

نکات مهم در پرورش کرچک

گیاه کرچک را به راحتی می‌توانید پرورش دهید. این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد. خاک آن باید غنی بوده و قابلیت زهکشی مناسبی داشته باشد. پیش از کاشت کرچک مقدار زیادی کمپوست به خاک اضافه کنید. این گیاه بومی آفریقا آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و بهتر است دمای هوا بالای 15.5 درجه سانتی‌گراد باشد.

گیاه کرچک به ‌سرعت رشد می‌کند. با این حال رشد آن بستگی به رقم کاشته شده دارد و ارتفاع آن بسته به گونه ا ز1.5 تا 4.5 متر متفاوت است. در طول ماه‌های گرم و خشک، مرتبا آن را آبیاری کنید. معمولاً هفته ‌ای یک یا دو مرتبه آبیاری مناسب است. برای کود دهی از کود همه منظوره ماهی یک بار استفاده کنید. برای کمک به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز بستر کاشت را مالچ ‌پاشی کنید.

ترجیحاً نگذارید گل‌ها به بذر تبدیل شود چرا که بذر کرچک حاوی سم رایسین است. برخی افراد جوانه های گلهای کرچک را میکنند و ترجیح می‌دهند تنها از زیبایی گیاه لذت ببرند. سرمای زمستان این گیاه استوایی را دچار سرما زدگی کرده و از بین می‌برد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.