فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بهتر است از گلدان‌های سفالی بدون لعاب استفاده نکنید. علت این است که این گلدان‌ها به سرعت خشک می‌شود در حالی که خاک گیاه کرفس باید همیشه مرطوب بماند.
پرورش سبزیجات: چگونه کرفس در گلدان بکاریم؟
پرورش سبزیجات: چگونه کرفس در گلدان بکاریم؟

کرفس یکی از سبزیجات پر مصرفی است که افراد زیادی علاقه‌ مند به پرورش آن می‌باشند. در شرایط آب و هوای مناسب 16 هفته طول می‌کشد تا کرفس خوب برسد. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که تابستان گرم ندارد و یا فصل رشد کوتاه است، بهتر است تلاشی برای این کار انجام ندهید.

کاشت و پرورش کرفس در گلدان

پرورش کرفس در گلدان به شما امکان می‌دهد در صورتی که دمای هوای بیرون مناسب نیست، به راحتی گیاه را به داخل اتاق و در محیط امن بیاورید تا زمانی که شرایط برای آن فراهم شود. می‌توانید گیاه کرفس خود را در گلدان نگهدارید تا زمانی که شرایط بیرون مناسب کاشت آن در باغچه شود و یا اینکه کلاً گیاه را در گلدان پرورش داده و بزرگ کنید. با کاشت کرفس در گلدان می‌توانید پرورش گیاه را زودتر از آخرین سرما زدگی بهار آغاز کنید.

در اینجا توصیه ‌هایی برای کاشت و پرورش گیاه کرفس در گلدان و مراقبت از آن آمده است.

نکات مهم در پرورش کرفس در گلدان

اسیدیته یا pH خاک برای گیاه کرفس باید حدود این شش تا شش و نیم باشد چرا که کرفس خاک قلیایی را ترجیح می‌دهد. در صورتی که خاک شما اسیدی است، برای اصلاح خاک مقداری آهک به آن اضافه کنید تا اسیدیته آن کاهش یابد.

برای کاشت این گیاه، گلدانی را انتخاب کنید که حداقل هشت اینچ ( 20 سانتی‌متر ) عمق داشته باشد تا فضای کافی برای رشد ساقه بلند کرفس وجود داشته باشد. گیاهان را با فاصله 25 سانتی متر از هم بکارید.

بهتر است از گلدان‌های سفالی بدون لعاب استفاده نکنید. علت این است که این گلدان‌ها به سرعت خشک می‌شود در حالی که خاک گیاه کرفس باید همیشه مرطوب بماند.

استفاده از گلدان پلاستیکی برای کاشت کرفس گزینه بسیار خوبی است چرا که رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند.

خاک گیاه را با مقدار زیادی کمپوست آلی اصلاح کنید تا رطوبت خاک بهتر حفظ شود.

بذرهای گیاه را 8 تا 12 هفته پیش از آخرین سرما زدگی بهار بکارید. تقریباً دو هفته طول می‌کشد تا بذرهای کرفس جوانه بزنند.

توجه داشته باشید باید بذرها را تنها در عمق 3 میلی متری تا 1.5 سانتی‌متری خاک بریزید و آنها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

در مورد گلدانهایی که 20 سانتی متر عمق دارند، پنج بذر را با فواصل پنج سانتی‌متری بریزید.

هنگامی که بذرهای گیاه سبز شدند، آنها را تُنُک کنید. برای این کار کوچک‌ترین جوانه ‌ها را بچینید تا تعداد آنها به نصف برسد. هنگامی که گیاهان کرفس به ارتفاع هشت سانتی ‌متری رسیدند، همه گیاهان ضعیف‌تر را بچینید و تنها یک گیاه قوی را بگذارید بماند.

گلدان کرفس را در ناحیه ‌ای قرار دهید که هر روز حداقل شش ساعت نور مستقیم آفتاب دریافت کند. دمای ایده‌ آل برای این گیاه 15 تا 23 درجه سانتی‌ گراد در روز و 15 تا 18 درجه سانتی ‌گراد در شب است.

مراقبت از گلدان کرفس

کرفس گیاهی است که به آب زیادی نیاز دارد بنابراین باید حواستان باشد همیشه خاک گلدان کرفس در حال رشد خیس باشد.

هر دو هفته یکبار از کود آلی استفاده کنید.

هنگامی که جوانه ها بزرگ‌تر می‌شوند، دیگر نیاز چندانی به رسیدگی ندارد. در این مرحله تنها باید صبر کنید تا ساقه ‌های کرفس رسیده و ترد شوند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.