فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

تکثیر بگونیا:انتهای ساقه قلمه را در پودر یا محلول هورمون ریشه زایی فرو ببرید. البته استفاده از هورمون ریشه زایی ضرورتی ندارد بلکه احتمال ریشه زایی موفق قلمه را افزایش میدهد.بگونیا بال فرشته ای ( Wing Begonia angle ) که به آن بگونیا بال اژدها ( Dragon Wing Begonia ) نیز گفته میشود، یک گیاه یک‌ساله از خانواده بگونیا است.
تکثیر و ازدیاد گیاه بگونیا بال اژدها با روش قلمه زدن
تکثیر و ازدیاد گیاه بگونیا بال اژدها با روش قلمه زدن

بگونیا

بگونیا بال فرشته ای ( Wing Begonia angle ) که به آن بگونیا بال اژدها ( Dragon Wing Begonia ) نیز گفته میشود، یک گیاه یک‌ساله از خانواده بگونیا است که به واسطه شکوفه‌های زیبا، برگ‌هایی شبیه بال رشته ‌ها و گلدهی بی‌ وقفه از بهار تا اول سرمازدگی پاییز، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این گیاه هم در نور مستقیم آفتاب و هم در سایه خوب رشد می‌کند و در بلوغ به ارتفاع 60 تا 90 سانتی‌متری می‌رسد. بگونیا بال اژدها رشد سریع و زیادی دارد و در فصل رشد می‌توانید گاهی آن را هرس کنید. اگر شاخه‌های این بگونیا را می‌برید، به جای این که آنها را دور بیندازید از آنها برای تکثیر و ازدیاد گیاه به عنوان قلمه استفاده کنید.

 
تکثیر بگونیاتکثیر بگونیا


چگونه بگونیا بال اژدها را با روش قلمه زدن تکثیر کنیم

1- یک گلدان مناسب را با خاک گلدان و یا خاک ترکیبی از پرلیت و پیت (پنجاه - پنجاه) که قابلیت زهکشی مناسبی دارد، پر کنید. دقت کنید حتماً ته گلدان سوراخ‌های زهکشی داشته باشد.

2- خاک گلدان را با اسپری آب مرطوب کنید به طوری که رطوبت آن یکدست باشد اما خیس و غرقاب نشود. در صورتی که خاک گلدان بگونیا رطوبت زیادی دارد بگذارید پیش از کاشت قلمه گیاه، آب اضافی خارج شود.


چگونه تکثیر بگونیا انجام دهیمچگونه تکثیر بگونیا انجام دهیم


3- ساقه ‌ای به طول 10 تا 15 سانتی‌متر از گیاه جدا کنید. حتماً برای این کار از چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. برش را درست از زیر گره برگ (محل اتصال برگ به ساقه) که یک قلمبگی دیده میشود، بزنید.

4- برگها را از نیمه پایینی ساقه جدا کنید.

5- انتهای ساقه قلمه را در پودر یا محلول هورمون ریشه زایی فرو ببرید. البته استفاده از هورمون ریشه زایی ضرورتی ندارد بلکه احتمال ریشه زایی موفق قلمه را افزایش میدهد.

6- سوراخی در خاک گلدان ایجاد کنید. برای این کار میتوانید از چوب باریک یا انتخاب پاک کن مداد استفاده کنید.

7- قلمه بگونیا را در عمق 3 تا 5 سانتیمتری خاک قرار دهید. سپس با ملایمت با خاک گلدان، اطراف آن را پر کنید تا در جای خود بایستد.

8- گلدان را در جایی بگذارید که در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار داشته باشد. نباید قلمه در معرض آفتاب قرار بگیرد چرا که دچار سوختگی میشود.

9- خاک را باید دائما کمی مرطوب نگه دارید.

10- هنگامی که متوجه جوانه های تازه در گیاه شدید میتوانید آن را به فضای بیرون منتقل کنید.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.