فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کنترل آفات کار مهمی در پرورش گیاهان و بخصوص سبزیجات است.اما اغلب حشره‌ کش و آفت‌ کش‌ها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که بقایای آنها بر روی سبزیجات و گیاهان باقی می‌ماند. در اینجا با ساخت انواع آفت ‌کش های ارگانیک خانگی آشنا میشوید.
کنترل آفت: با آفت ‌کشهای ارگانیک خانگی با آفات مقابله کنید
کنترل آفت: با آفت ‌کشهای ارگانیک خانگی با آفات مقابله کنید

 پرورش سبزیجات در باغچه یا گلدان کار بسیار جالب و هیجان‌انگیز است به خصوص زمانی که از محصولات سبزیجات خود استفاده می‌کنید. کنترل آفات کار بسیار مهمی در پرورش گیاهان و بخصوص سبزیجات است. باید تا جایی که می‌توانید مراقب آفت زدگی باشید و حشرات مضر را از گیاهان خود دور نگه دارید. اما اغلب حشره‌ کش و آفت‌ کش‌ها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که بقایای آنها بر روی سبزیجات و گیاهان باقی می‌ماند. به همین علت امروز روش‌های طبیعی و ارگانیک مقابله با آفات اهمیت زیادی پیدا کرده است. آفت‌ کش ‌های ارگانیک خانگی کاملاً بی‌خطر و ایمن بوده و اغلب بسیار ارزان‌تر از سموم شیمیایی تمام می‌شود.

اسپری روغن

در مواردی که حشرات مکنده شیره گیاه  (آفات مکنده) مانند شته ها، تریپس، کنه تار عنکبوتی و مگس سفید به گیاهان شما هجوم آورده‌اند، می‌توانید با ساخت یک اسپری روغن با این آفت‌ها مبارزه کنید. برای ساخت روغن آفت ‌کش، یک قاشق غذاخوری صابون مایع و یک لیوان روغن آشپزی (از ظرف روغنی که به تازگی باز کرده‌اید) را با هم مخلوط کنید. این محلول غلیظ را پیش از استفاده باید به نسبت چهار قاشق چای‌خوری از این مخلوط و نیم لیتر آب رقیق نمایید. مخلوط روغن غلیظ را در زمانی که استفاده نمی‌کنید، در یک ظرف شیشه ‌ای درب دار در مکانی خشک، تاریک و خنک نگهداری کنید. هنگام استفاده از این ترکیب، آن را به صورت غبار پاشی یا اسپری بر روی گیاهان بریزید. میتوانید برای تأثیرگذاری بیشتر هر هفت روز یک مرتبه این کار را تکرار کنید.  

اسپری روغناسپری روغن

اسپری شامپو بچه

شامپو بچه حاوی ترکیبات ملایم و مقدار اندکی مواد شیمیایی است. به همین علت می‌توانید از این ماده برای از بین بردن آفت‌ها استفاده نمایید. از اسپری شامپو بچه هم برای گیاهان فضای باز و هم برای گیاهان آپارتمانی می‌توانید استفاده کنید. آفت‌هایی که به این روش می‌توانید از بین ببرید عبارتند از شته ها، مگس سفید، تریپس، کنه تار عنکبوتی و حشره پولک دار. برای ساخت این آفت ‌کش های ارگانیک خانگی، دو قاشق غذا خوری شامپو بچه را با چهار لیتر آب ترکیب کنید. این محلول را بر روی گیاهان اسپری نمایید و اجازه بدهید چند ساعت بر روی برگ‌ها بماند. سپس با آب با ملایمت گیاهان را بشویید. از اسپری شامپو بچه در آفتاب استفاده نکنید. همچنین برای گیاهانی که برگه‌های کرکی یا پوشش موم مانند دارند مانند کدو نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. 

آفت ‌کش های ارگانیک خانگیآفت ‌کش های ارگانیک خانگی

اسپری سیر

 بوی تند سیر برخی حشرات را از گیاهان دور کرده و مانع تغذیه آنها از گیاهان می‌شود. برای ساختن این آفت کش ارگانیک، 10 تا 12 حبه سیر را با یک لیتر آب در مخلوط کن ترکیب کنید. پس از این که سیر کاملاً با آب ترکیب شد، بگذارید 24 ساعت بماند. سپس این محلول را از صافی عبور داده و در یک ظرف شیشه ‌ای درب دار بریزید. در آخر یک لیوان روغن آشپزی به آن اضافه کنید. این محلول غلیظ را می‌توانید چند هفته نگهداری کنید. برای ساخت آفت ‌کش خانگی قدرتمندتر، یک قاشق غذاخوری فلفل نیز می‌توانید به این ترکیب اضافه کنید و بگذارید 24 ساعت دیگر بماند. سپس تمامی محلول را یک مرتبه دیگر از صافی عبور دهید. هنگامی که این آفت کش طبیعی آماده استفاده شد، هنگام استفاده  نصف فنجان از آن را با چهار لیتر آب رقیق نمایید. محلول آماده استفاده است.


اسپری فلفل قرمز

 همه ما فلفل قرمز را به طعم تند و آتشین آن می‌شناسیم اما فلفل قرمز کاربرد دیگری نیز دارد. از پودر فلفل قرمز می‌توانید برای ساخت یک حشره ‌کش خانگی که هیچ خطری برای گیاهان ندارد، استفاده کنید. برای این کار یک قاشق غذا خوری پودر فلفل قرمز را با شش قطره صابون مایع یا مایع ظرف‌شویی به طور کامل ترکیب کنید. محلول به دست آمده را در ظرف اسپری بریزید. توجه داشته باشید محلول آفت ‌کش باید کاملاً گیاه را پوشش بدهد. در صورت لزوم می‌توانید هفته ‌ای یک مرتبه اسپری فلفل استفاده کنید تا آفت‌ها را از گیاهان تان دور نگه دارید. از جمله آفاتی که با این روش می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید می‌توان به سوسک‌ها، زنجرک و کرم کلم اشاره کرد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.