فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گل‌های یک ساله مقاوم در برابر خشکی و کم آبی این است که مدت زمان بسیار زیادی گل می‌دهند.
منظر سازی کم آب با گلها و گیاهان مناطق گرم و خشک
منظر سازی کم آب با گلها و گیاهان مناطق گرم و خشک

امروزه با توجه به گرم شدن هوا و کم آبی گسترده در سرتاسر کره زمین، اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و گرایش به سمت مناظر سرسبز و زیبا با پرورش گیاهان نواحی خشک و بیابانی یا نیمه بیابانی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. چنین مناظری علاوه بر زیبایی شگفت انگیزی که دارند نیاز کمی به رسیدگی و آبیاری نیز داشته و کار باغبانی آنها ساده تر است. انتخاب منظر سازی کم آب برای هر باغچه ای گزینه خوبی است مگر اینکه بارندگی در منطقه شما زیاد باشد. در باغچه های معمولی در نواحی خشک و کم آب باید تقریباً هر روز آبیاری کامل و عمیق انجام بدهید در حالی که در منظر سازی کم ‌آب نیازی به این کار نیست. در اینجا با منظر سازی کم ‌آب بیشتر آشنا می‌شوید.

کاهش نیاز به آب با منظر سازی کم‌ آب

 امروزه با گرم و خشک شدن شرایط آب و هوایی، آبیاری مشکل بزرگی برای پرورش گل و گیاهان گلدانی یا باغچه‌ای است. اما همیشه برای همه چیز راه‌حل مناسبی وجود دارد. می‌توانید منظره فضای سبز خود را با گیاهان نواحی خشک و کم ‌آب زینت بدهید.

زِری اسکیپ چیست؟

زری اسکیپ یا منظر سازی کم آب به هنر طراحی فضای سبز با استفاده از گیاهانی که نیاز بسیار کمی به آب دارند گفته میشود. گیاهانی که معمولاً برای این منظور استفاده می‌شوند شامل گیاهان برگ گوشتی ( ساکولنتها)، کاکتوس‌ها و بوته‌ها با مقداری فضای سخت ( hardscape ) می باشند.

با توجه به جدید بودن طراحی منظر سازی کم آب، ممکن است کمی طول بکشد تا چشمانتان به زیبایی چنین منظره‌ای عادت کند بخصوص که پیش از این تمام فضاهای سبز از درختان نواحی پر باران با شاخ و برگ فراوان انتخاب می‌شدند. اما فضاهای شامل گیاهان کم آب، زیبایی منحصر به فرد دارند. این فضاها علاوه بر این که از نظر محیط زیست بسیار خوب هستند، هزینه و انرژی بسیار کمتری نیز صرف آنها می‌شود. معمولاً در صد کمتری از این گیاهان از بین رفته و نیاز به جایگزینی دارند چرا که مناسب آب و هوای شما هستند.

بنابراین اگر در شرایط آب و هوایی گرم و کم آب به سر می‌برید، باید خیلی جدی به منظر سازی کم‌آب فکر کنید.

توجه داشته باشید بسیاری از انواع گلهای یک ساله و چند ساله نیز مقاوم به کم آبی و مناسب منظرهای زری اسکیپ هستند.

چه گیاهانی مناسب منظر سازی کم‌آب هستند؟

 برای چنین فضاهایی باید گیاهان مقاوم به کم آبی را انتخاب کنید. در اینجا با برخی از گلهای مقاوم در برابر خشکی آشنا می‌شوید.

گل‌های مقاوم به خشکی

گلهای مقاوم به خشکی گیاهانی بومی مناطق کم باران یا دارای خاک ماسه‌ای هستند. گل‌های مناطق خشک نیز همانند سایر گیاهان به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود: گل‌های یک ساله و گل‌های چند ساله

-         گلهای یک ساله مقاوم به خشکی

 گلهای یک ساله به گیاهان گلداری گفته می‌شود که به طور کلی عمر آنها یک سال است. برخی از آنها در سال بعد مجدداً از بذر خود که بر خاک ریخته اند، پرورش پیدا می‌کند اما بیشتر آنها را باید دوباره بکارید. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گل‌های یک ساله مقاوم در برابر خشکی و کم آبی این است که مدت زمان بسیار زیادی گل می‌دهند. از جمله گلهای یک ساله مقاوم به کم آبی عبارتند از:

·         گل همیشه بهار یا کالاندولا

·         شقایق کالیفرنیا

·         تاج خروس

·         آهار خزنده

·         گل ستاره ای

·         پیر گیاه یا ابری نقره ای

·         شمعدانی

·         گل مخمل یا تکمه ای

·         گل جعفری

·         ناز آفتابی

·         اطلسی

·         مریم گلی

·         گل عنکبوتی 

·         گل میمون

·         زنبوری

·         گل مروارید

·         شاهپسند

·         گل آهار

-        گلهای چند ساله مقاوم به خشکی

اگر چه این گیاهان بیش از یک سال عمر میکنند اما معمولا دوران گلدهی آنها کوتاهتر از گلهای یکساله است و فراوانی گلهای آنها نیز به پای گلهای یکساله نمیرسد. از جمله گلهای چند ساله مقاوم به کم آبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

·         درمنه یا آرتمیز

·         گل مینا

·         گل عروس یا نفس کودک

·         گل نیل

·         بادرنجبویه

·         سوسن چشم سیاه یا رودبکیا

·         رعنا زیبا یا گل شاد

·         علف پروانه یا استبرق

·         آجوگا

·         گل داوودی

·         تاج الملوک

·         ریشه زاج

·         گل اشرفی

·         سوسن یک روزه

·         ژربرا

·         نیشکر همیشه سبز

·         آبشار طلایی

·         گل ناز یخی

·         سنبله نقره ای

·         اسطخودوس

·         لیاتریس

·         سوسن آفریقایی یا آگاپانتوس

·         آفتابگردان مکزیکی

·         سرخارگل

·         سدوم یا گل ناز

·         گل گرزی

·         مریم گلی زینتی

·         گل شستا یا مارگریت

·         گل ماهور یا خرگوشک

·         شاهپسند

·         سیزاب یا ورونیکا

·         بومادران 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.