فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

بسیاری از مواقع آبیاری بیش از حد گوجه فرنگی به سرعت باعث خراب شدن طعم آن یا حتی مرگ گیاه پیش از باردهی می شود
پرورش سبزیجات: علائم و نشانه های آبیاری بیش از حد گوجه
پرورش سبزیجات: علائم و نشانه های آبیاری بیش از حد گوجه

هنگامی که گیاه گوجه پرورش میدهید، با فراهم نمودن کود، آفتاب و آب مورد نیاز گیاه سعی میکنید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید تا برداشت خوبی در اواخر تابستان داشته باشید. اما بسیاری از مواقع آبیاری بیش از حد گوجه فرنگی به سرعت باعث خراب شدن طعم آن یا حتی مرگ گیاه پیش از باردهی می شود. به دقت مراقبت علائم آبیاری بیش از حد و اصلاح مشکلات آن پیش از نابود شدن محصول گیاه باشید.

علائم و نشانه های آبیاری بیش از حد

-        زرد شدن برگها

بسیاری از ما به صورت غریزی هنگامی که متوجه زرد شدن برگهای گیاه میشویم به آن آب میدهیم تا کاملا سیراب شود. اما باید بدانید یکی از نشانه های آب دهی بیش از حد به گیاه گوجه، زرد شدن برگهای آن است. برگهای گوچه فرنگی هنگامی که تحت تنش آبی قرار میگیرند، پژمرده میشوند اما همچنان سبز باقی می مانند. هنگامی که مواد مغذی یا اکسیژن کافی به گیاه نمیرسد همانند فردی که از سوء تغذیه یا بی آبی چهره اش زرد میشود، برگهای گیاه نیز شروع به زرد شدن میکنند. در خاکهایی که قابلیت زهکشی مناسبی ندارند و آب آنها به کندی زهکشی میشود مانند خاکهای متراکم رسی، آب بیش از حد داخل خاک می ماند. در نتیجه همان مقدار آب میتواند باعث خفگی ریشه های گیاه شود. از دلایل دیگر زرد شدن برگهای گیاه، ویروسها و کمبود مواد مغذی خاک است.

-        پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از حد زمینه را برای انواع بیماریهای انتقالی از راه خاک به خصوص در نواحی که خاک متراکم و گرم دارند، فراهم مینماید. این ارگانیسمهای میکروسکوپی از مزیت رطوبت دائمی خاک بهره برده و بیماریهایی مانند پوسیدگی فیتوفتورا، پژمردگی فوساریوم و بیماریهای قارچی دیگر ایجاد مینماید. علائم آلودگی جدی گیاه عبارت است از ایجاد لکه های تیره زرد یا قهوه ای بر روی برگها  کند شدن رشد گیاه. تاج گیاه نرم شده و نواحی بزرگ قهوه ای رنگ در ریشه های آن دیده میشود که پوسیده یا خشکیده است. در نهایت در حالی که شما در تقلا برای نجات گیاهان خود هستید، چنین گیاهانی خواهند مرد.

-        لوله شدن برگها

لوله شدن برگها یکی از علائم آبیاری زیاد است که علیرغم نگرانی که ایجاد میکند ضرر زیادی ندارد. هنگامی که گیاه گوجه فرنگی بیش از حد آبیاری شده بالغ شده و شروع به میوه دهی میکند، برگهای بالایی آن به سمت بالا و به داخل لوله میشوند. خود برگها سفت و سخت یا ترد هستند. این علامت هشدار دهنده نشان دهنده مرگ ناگهانی گیاه یا از بین رفتن محصول شما نیست. بیشتر گوجه ها به تولید میوه ادامه میدهند و در اواخر فصل رشد گوجه های رسیده تولید میکنند.

-        سایر علائم آبیاری بیش از حد

از جمله علائم دیگر آبیاری بیش از حد گوجه، تولید میوه های آبکی اما کم طعم است. آبیاری زیاد در نیمه دوم فصل رشد طعم را رقیق کرده و منجر به کاهش کیفیت گوجه میشود. اغلب گوجه زیاد آبیاری شده هنگام رسیده شدن ترک میخورد و دچار هجوم آفتها و بیماریها میگردد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.