فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

برای کنترل آفت و از بین بردن آنهامی‌توانید از حشرات مفید استفاده کنید. در اینجا یاد میگیرید چگونه حشرات مفید را به سمت گیاهان خود جذب کنید
کنترل آفت: جذب حشرات مفید به سمت گیاهان
کنترل آفت: جذب حشرات مفید به سمت گیاهان

 استفاده از حشرات مفید برای مقابله با آفت‌ها

وجود حشرات مفید به دو دلیل برای گیاهان حیاتی است. اول اینکه حضور آنها برای گرده افشانی لازم است. اگرچه باد نیز می‌تواند گرده افشانی کند و همچنین کشاورزان می‌توانند با ایزوله کردن برخی گیاهان و گرده افشانی با قلم موی نقاشی، این کارها انجام دهند اما برای افزایش کیفیت گرده افشانی وجود حشرات لازم است. دوم اینکه حشرات به حفظ   تعادل طبیعی در گیاهان کمک می کنند .

برای کنترل آفت و  از بین بردن   آنها می توانید از حشرات مفید استفاده کنید.    تقریباً برای تمام گیاهان خاک ایده آل ترکیبی از ماسه، سیلت و رس می باشد     ماست به خاطر هندسه خاص خود، منافذ خوبی برای عبور آب و تخلیه آن فراهم می آورد . در حالی که رس و سیلت به گونه ای هستند که مقداری رطوبت را در خاک نگه می دارند.   این ویژگی برای گیاهان و ترکیبات آلی موجود در خاک لازم است .

  روش های جذب حشرات مفید به سمت گیاهان

1-گیاهانی بکارید که زود گل می دهند.   برای جذب حشرات مفید به سمت گیاهانتان، در داخل زمین   یا مجاور آن حشره خانه قرار دهید.   گیاهان گل دار مانند بومادران، رازیانه، شوید و هویج وحشی برای جذب و زنبور انگلی (parasitic wasp ) مناسب هستند. گیاهان مرکب مانند گل آهار و گل آفتاب‌گردان زنبورهای شکارچی و مگس دزد را به خود جذب می‌کنند. گیاهان دارویی کم رشد مانند آویشن و ارگانو پناهگاهی برای سوسک‌های خاکی فراهم می‌کند. آخوندک نیز حشره‌ای است که باید در شاخ و برگ گیاهان پنهان شود. به‌طورکلی می‌توان گفت همیشه باید شکوفه و کل در بین گیاهان وجود داشته باشد تا حشرات به آن جذب شوند.

 2- با ایجاد سوراخ در دسته ای چوب در نزدیکی زمین کاشت، می‌توانید خانه‌ای برای زنبور بنا ایجاد کنید. همچنین می‌توانید دسته‌ای نی را در یک لیوان قرار داده و لیوان را به صورت افقی در ناحیه محافظت شده ای قرار دهید.

3- به خصوص در روزهای گرم و خشک آب مورد نیاز حشرات را تامین نمایید. حشرات نیز همانند سایر حیوانات نیاز به آب دارند . برای این کار می‌توانید در یک بشقاب یا سینی مقداری آب ریخته و روی آن سنگریزه های تزئینی بریزید. توجه داشته باشید که آب مانده می‌تواند به محل تخم‌گذاری پشه‌ها تبدیل شود بنابراین مرتبا آب را تعویض کنید.

4- از حشره کش‌های همه منظوره برای از بین بردن حشرات موذی و آفت‌ها استفاده نکنید. اگر گیاهانتان دچار آفت‌زدگی شدید شده اند و حشرة مفیدی در زمین خود مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید با دقت از حشره کشها و آفت کشهای  غیرشیمیایی و طبیعی استفاده نمایید. توجه داشته باشید پیش از استفاده از هر محصول، دستورالعمل روی آن را به دقت بخوانید.

 معرفی برخی از بهترین حشرات مفید

-         کفشدوزک

 کفشدوزک حشره مفید بسیار متداول در زمین‌های کشاورزی است. کفشدوزک میل بسیار زیادی به خوردن شته ، حشره پولک دار، شپشک آرد آلود و کنه‌ها دارد. رنگ کفشدوزک میتواند زرد، نارنجی و یا قرمز با خال‌های سیاه باشد. کفشدوزک به گیاهانی بیشتر جذب می‌شود که گرده افشانی زود هنگام دارند مانند خردل و گشنیز.

-         کفشدوزک ژاپنی

 کفشدوزک ژاپنی چون در طول زمستان به فضاهای سرپوشیده نقل مکان می‌کند ، گاهی به ‌عنوان حشرة مزاحم شناخته می‌شود. این حشره هنگامی که احساس تهدید می‌کند یا له می‌شود از خود لکه و بویی ناخوشایند بر جای می‌گذارد. کفشدوزک ژاپنی انسان را نیش میزند و از کفشدوزک معمولی تهاجمی‌تر است اما برای گیاهان حشره مفیدی و حساب می‌آید. روی سر این حشره یک علامت W یا M تیره دیده می‌شود.

آخوندک حشره‌ای است که تنها از گوشت شکار خود تغذیه می‌نماید و اصلا مواد گیاهی مصرف نمیکند. بنابراین این حشره گوشت‌خوار برای گیاهان کاملاً بی ضرر است. آخوندک اشتهای سیری‌ ناپذیری دارد به خصوص در تغذیه از نوزادان تازه از تخم بیرون زده حشرات دیگر. آخوندک بیشتر از شته تغذیه می‌کند اما حشرات دیگر مانند سایر آخوندکها و حشرات مفید دیگر و حتی جفت خود را نیز می‌خورد.

-         سوسک سرباز

 سوسک سرباز حشره مفید ی است چون حشراتی مانند کرم پیله ساز(کرم صدپا) ، تخم حشرات، شته و سایر حشرات نرم تن را از بین می برد بدون اینکه به برگ های گیاه آسیبی وارد نماید .

-        بال توری سبز

  اگرچه بال توری سبز بالغ حشرات آفت را از بین   می برند، اما نوزادان آنها چنین کاری انجام میدهند.  بال توری سبز ماده شهد گیاهان را می خورد و روی برگ گیاه تخم گذاری می کند .   لاروها اشتهای بسیار زیادی داشته و مقدار زیادی شته می خورند . آن ها قادرند بیش از 200 حشره یا تخم حشره را ظرف یک هفته از بین ببرند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.