فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

در صورت متراکم بودن خاک حداقل تا عمق 20 سانتیمتری آن را با کمپوست یا ماسه ترکیب کنید تا خاک اصلاح شود
پرورش سبزیجات ریشه ای: دلایل عدم تولید ترب در ریشه
پرورش سبزیجات ریشه ای: دلایل عدم تولید ترب در ریشه

ترب یکی از سبزیجات محبوب در سبزی خوردن است. گیاه ترب رشد سریعی داشته و خیلی زود با تولید ترب در ریشه صاحبش را شگفت زده میکند. اما گاهی هنگامی که گیاه ترب پرورش میدهید با عدم تولید ترب در ریشه مواجه میشوید. اگر بستر کشت جدیدی را استفاده کرده اید، چند دلیل محیطی میتواند عامل عدم تولید ترب در ریشه گیاه باشد. شرایط آب و هوایی اغلب یکی از دلایل اصلی عدم تولید ترب است. در اینجا به دلایل عمده عدم تولید ترب در ریشه گیاه اشاره میکنیم.

دلایل عدم تولید ترب در ریشه گیاه ترب چیست؟

بیشتر ارقام ترب ظرف سه تا چهار هفته آماده برداشت میشوند که در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی زمان بسیار کوتاهی محسوب میشود.

اگر شما نیز با مشکل عدم تولید ترب مواجه شده اید، ممکن است خاک بستر کاشت خوبی نداشته اید. اغلب اصلاح وضعیت بستر کاشت و تنک کردن گیاهان میتواند این مشکل را بطرف نماید.

گیاه ترب برگهای ضخیمی دارد و بخش ریشه ای خوراکی آن در زیر خاک قرار دارد. همین که تنه گیاه کاملا برگ دار شد و از زمان جوانه زنی بذر یک ماه گذشت، در حالت طبیعی زمان برداشت و خوردن تربها فرا رسیده است. اما اگر در این زمان گیاه را از زیر خاک بیرون کشیدید و دیدید چیزی به جز برگ عایدتان نشده است احتمالا با مشکلی در پرورش این سبزی ریشه ای مواجه شده اید. البته باید توجه داشته باشید برگهای ترب نیز خوراکی و خوش طعم هستند.

-         اگر از بستر جدید کاشت استفاده میکنید معمولا علت آن شل نبودن خاک تا عمق مناسب است. در محصولات ریشه ای مانند ترب باید شل باشد تا پباز ریشه بتواند رشد کرده و بزرگ شود.

-         یکی از دلایل عدم تشکیل ترب، نیتروژن زیادی درخاک و خنثی بودن اسیدیته خاک است که تشکیل ترب را کند مینماید. برای کاهش نیتروژن خاک از چند روش برای کاهش نیتروژن میتوانید استفاده کنید. 

-         یکی دیگر از دلایل این وضعیت، شلوغی و تراکم زیاد گیاهان است. شلوغی و تراکم گیاهان باعث میشود ترب فضای کافی برای رشد ترب نداشته باشد بنابراین تنک کردن گیاهان به صورتی که 5 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند، به تشکیل ریشه پیازی کمک میکند.

-         یکی از عوامل مهم در تشکیل ترب در ریشه گیاه ترب، دریافت نور کافی است. ترب حداقل باید 6 ساعت در نور آفتاب کامل قرار داشته باشد تا ترب خوبی حاصل کند.

-         به علاوه گیاه ترب یک سبزی فصل سرما به حساب می آید و در شرایط آب و هوای گرم دچار بلوغ زود رس (بولت) میشود بنابراین به جای رشد پیاز ریشه ترجیح میدهد سریعتر دانه تولید کند. هنگامی که دمای هوا به 26 درجه سانتیگراد میرسد، ممکن است گیاه بر تولید گل و دانه تمرکز کرده و ترب در ریشه تشکیل نشود.

-         در نواحی که در فصل بهار بارندگی زیاد بوده و خاک باتلاقی و اشباع میشود، آب زیاد باعث میشود گیاه تولید پیاز ریشه را متوقف کرده و بر تولید برگ متمرکز شود.

-         گاهی اوقات هنگامی که گیاه ترب تولید نمیکند، تغییر زمان بذر پاشی و محل کاشت اقدامات ساده ای است که به موفقیت محصول در دفعات بعدی کمک میکند.

توصیه هایی برای پرورش گیاه ترب

اگر دائما گیاهانتان هیچ تربی حاصل نمیکنند، باید تغییراتی ایجاد کنید. بستر کاشتی انتخاب کنید که بیشتر آفتاب گیر باشد اما در معرض گرمای شدید تابستان قرار نگیرد. آفتاب صبحگاهی یا بعد از ظهر به مدت 6 ساعت، برای تشکیل ترب کافیست.

بستر کاشت را با شخم زدن آماده کنید. در صورت متراکم بودن خاک حداقل تا عمق 20 سانتیمتری آن را با کمپوست یا ماسه ترکیب کنید تا اصلاح خاک انجام شود. دقت کنید نیتروژن خاک بیش از حد نباشد چرا که باعث میشود گیاه تنها برگ تولید کند.

بذرهای گیاه را در سطح خاک بریزید و تنها با لایه نازکی از خاک، روی آنها را بپوشانید.

زمان کاشت نقش مهمی در تولید ترب دارد. همین که زمین آماده بهره برداری شد بذرپاشی را شروع کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.