فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

مورچه ها از عسلک تولید شده از آفتهای مکنده مانند حشره پولک دار تغذیه میکنند و در مقابل، از این حشرات در مقابل دشمنان طبیعی شان محافظت میکنند. بنابراین یکی از اقدامات موثر برای کنترل آفت حشره پولک دار، روشهای طبیعی مقابله با مورچه هاست
کنترل آفت: روشهای طبیعی و ارگانیک مقابله با حشره پولک دار
کنترل آفت: روشهای طبیعی و ارگانیک مقابله با حشره پولک دار

اگر به پرورش گل و گیاه علاقه دارید یا کار کشاورزی یا باغداری انجام میدهید، باید با روشهای مقابله با هجوم آفاتی مانند حشره پولک دار که به حشره زره پوش نیز شهرت دارد، آشنایی پیدا کنید. در اینجا روشهای طبیعی مقابله با این حشره مضر را یاد میگیرید.

حشره پولک دار آفت متداول گیاهان آپارتمانی، درختچه های زینتی و سایر گیاهان است که بیش از هزار گونه مختلف دارد. این حشره از گروه آفات مکنده است که از شیره گیاه تغذیه میکند. این حشره با شکل عجیب و عدم تحرک بیشتر شبیه یک تکه پولک است تا حشره. در بسیاری از موارد شما حتی متوجه آفت زدگی شَدید هم نمیشوید تا زمانی که گیاه علائم آفت زدگی را نمایان میکند. جمعیت زیاد حشره پولک دار در گیاه منجر به علائمی مانند کندی رشد، کاهش شادابی برگها و زرد شدن برگها میشود.

 

حشره پولک دار را به دو گروه اصلی میتوان تقسیم کرد:

حشره زره پوش (سخت): این نوع حشرات پولک دار یک پوشش محافظ سخت بر روی بدن خود ترشح میکنند که طولی حدود یک هشتم اینچ (3 میلی متر) دارد. این لایه محافظ به بدن حشره متصل نیست. حشره زره پوش در زیر سپر کروی اش زندگی کرده و تغذیه مینماید و اطراف گیاه حرکت نمیکند. این گروه از حشرات پولک دار عسلک تولید نمیکنند. عسلک شیره چسبناکی است که برخی آفات مکنده مانند شته و حشره پولک دار تولید میکنند و با چسبناک شدن برگهای گیاه متوجه آن میشوید. 

حشره پولک دار نرم تن : این گونه حشره پولک دار یک لایه مومی با طول حدود 1.5 سانتیمتر ترشح میکند که بخشی از بدنش میشود. در بیشتر موارد حشره پولک دار نرم تن میتواند مسافتهای کوتاهی را حرکت کند اما به ندرت این کار را انجام میدهد. این گونه از حشرات پولک دار مقدار بسیار زیادی عسلک تولید میکند. شکل این حشرات بسیار متنوع بوده و از مسطح تا تقریبا کروی میتواند متفاوت باشد.

چرخه زندگی حشره پولک دار

ماده های بالغ در زیر پوشش محافظ خود تخم میگذارند و نوزادان ظرف یک تا سه هفته سر از تخم بیرون می آورند. نوزادان تازه سر از تخم در آورده از زیر این پوشش خارج شده و به سمت گیاه میروند تا زمانی که محل مناسبی برای تغذیه پیدا کنند. حشره های جوان، دهان سوراخ کننده خود را وارد گیاه کرده و شروع به تغذیه از شیره گیاه میکنند. آنها به تدریج میتوانند لایه محافظ خود را ساخته و به بالغهای غیر متحرک تبدیل شوند.

نرهای بسیاری از گونه های حشره پولک دار در دوران بلوغ بال در آورده و به صورت حشرات ریز شبیه پشه دیده میشوند. به ندرت میتوان نرهای این حشرات را دید. حشره پولک دار نر از گیاه تغذیه نمیکند. اغلب، ماده ها بدون جفت گیری بارور میشوند.

روشهای طبیعی و ارگانیک مقابله با آفت حشره پولک دار

-         برای رهایی از شر این آفت زدگی، شاخه ها و برگهای آلوده را هرس کرده و منهدم کنید.

-         هنگامی که جمعیت حشره پولک دار کم باشد میتوانید با دست آنها را از گیاه جدا کرده و از بین ببرید.

-         گوش پاک کن یا یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و به حشرات بمالید. میتوانید از محصولات بر پایه روغن چریش نیز برای این منظور استفاده کنید. این مواد در موارد آفت زدگی خفیف کارامد هستند.

-        از حشرات مفید برای از بین بردن آفتها استفاده کنید. حشراتی مانند کفشدوزک و بال توری سبز شکارچیان طبیعی لاروهای حشره پولک دار هستند.

-         از حشره کش و آفت کش های طبیعی و ارگانیک مانند صابون باغبانی و لیمونن (d-Limonene) استفاده کنید. این آفت کشهای ارگانیک میتوانند لاروهای حشرات را از بین ببرند. با این حال این محصولات در محیط مدت بسیار کمی باقی می مانند بنابراین در زمان تخم گذاری و بیرون آمدن نوزادان آفت باید چند مرتبه از این حشره کش ها استفاده کنید تا موثر باشد.

-         محصولات حشره کش حاوی آزادیراختین یا آزادیراکتین نیز یکی از روشهای مقابله با این آفت است. آزادیراختین ترکیب آفت کش کلیدی موجود در روغن چریش است. این اسپری تغلیظ شده برای مصرف ارگانیک تایید شده و چند نوع عملکرد حشره کشی دارد که باعث میشود مقاومت آفت در مقابله آن محال باشد. مهمتر از همه این است که این ماده برای زنبورهای عسل و بسیاری از حشرات مفید دیگر سمی نیست.

-         روغن باغبانی و سایر حشره کشهای بر پایه روغن گیاهی با از بین بردن لایه محافظ حشره به نابودی آن کمک میکنند و بر تمام مراحل زندگی حشره از تخم تا بلوغ تاثیر میگذارند.

-         حشره کشهای گیاهی سریع الاثر یا فوری به عنوان آخرین راه حل مقابله طبیعی با این آفت باید در نظر گرفته شوند. مشتقات گیاهی که خاصیت آفت کش دارند کمتر از مواد شیمیایی سنتزی عوارض داشته و در محیط سریعتر تجزیه شده و از بین میروند بنابراین با محیط زیست سازگارترند.

نکته: مورچه ها از عسلک تولید شده از آفتهای مکنده مانند حشره پولک دار تغذیه میکنند و در مقابل، از این حشرات در مقابل دشمنان طبیعی شان محافظت میکنند. بنابراین یکی از اقدامات موثر برای کنترل آفت حشره پولک دار، روشهای طبیعی مقابله با مورچه هاست. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.