فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

اگر کود متعادل به گیاه بدهید احتمال نجات آن از آلودگی یا بیماری، بیشتر میشود
آشنایی با آفتها و مشکلات گیاهان آپارتمانی و گلدانی
آشنایی با آفتها و مشکلات گیاهان آپارتمانی و گلدانی

امروزه با گسترش زندگیهای شهری، کاشت و پرورش گیاهان آپارتمانی و گلدانی اهمیت ویژه ای یافته است. با پرورش گیاهان در خانه میتوانید زیبایی طبیعت و جلوه گلها را به خانه خود بیاورید. اما یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام پرورش گیاه در خانه به خاطر داشته باشید این است که دائما به آنها سر بزنید وضعیتشان را بررسی کنید. اگر گیاهان را خوب بررسی نکنید ممکن است ناگهان متوجه شوید بیماری یا آفت زدگی سرتاسر گیاهتان را آلوده کرده و آن را به ورطه نابودی کشانده است. آفت زدگی و بیماری نه تنها بر گلها و برگهای گیاهان تاثیر میگذارند بلکه ساقه و ریشه آن را نیز درگیر کرده و میتوانند موجب مرگ گیاه شوند.

به یاد داشته باشید که همیشه ساده ترین درمان پیشگیری است. روشهای زیادی برای پیشگیری از آلودگی گیاهان و کنترل آفت وجود دارد اما گاهی برای درمان روشهای زیاد و موثر ممکن است وجود نداشته باشد. در اینجا با شایعترین مشکلات و آفتهای گیاهی و روشهای پیشگیری از ابتلای گیاهان به آنها بیشتر آشنا میشوید.

روشهای پیشگیری از آفت زدگی و بیماری در گیاهان

-    اولین نکته مهم این است که گیاه سالم و غیر آلوده خریداری کنید. با این کار خطر بروز آفت زدگی و بیماری نه تنها در گیاه جدید کاهش می یابد بلکه احتمال انتقال بیماری به گیاهان دیگرتان نیز وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید گیاهی که میخواهید بخرید سالم است یا خیر، چند هفته آن را از سایر گیاهانتان جدا کنید و به صورت ایزوله نگه داری و مراقبت کنید تا ببینید وضعیت آن چگونه میشود. مطمئن باشید قرنطینه گیاه خیلی بهتر از آلوده کردن تمام گیاهانتان به آفت یا بیماری است.

-    عادت کنید هنگامی که به گلدان آب میدهید، گلهای مرده را بچینید و تمام بخشهای گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم و تمیز هستند.

-         اگر متوجه مشکلی در گیاه شدید بلافاصله پیش از آلوده شدن کل گیاهان آن را درمان کنید.

-    توجه داشته باشید حتما از کمپوست گلدانی غیر آلوده استفاده کنید. هرگز از گیاهی که سلامت آن زیر سوال است، قلمه نگیرید.

-    به خاطر داشته باشید بیشتر گیاهان گلدانی چون مرتبا تغذیه رسانی نمیشوند موفقیت کمتری نیز حاصل میکنند. بیشتر افراد در منظم بودن آبیاری گیاه مشکلی ندارند اما در مورد تغذیه با کود توجه لازم را به خرج نمیدهند. اگر کود متعادل به گیاه بدهید احتمال نجات آن از آلودگی یا بیماری، بیشتر میشود.

-    بیش از حد به خاک گیاه کود ندهید چرا که میتواند باعث مسمومیت خاک شده و رشد گیاه را متوقف سازد یا حتی آن را از بین ببرد.

-    هرگز پس از اواخر تابستان به گیاهانی که در تابستان گل میدهند کود ندهید. در صورتی که این کار را انجام دهید باعث پر پشت شدن گیاه میشوید. این امر گیاه را درست در زمانی که به خواب زمستانی میرود و مقاومتی ندارد، مستعد بیماری و آفت میسازد.

آشنایی با شایعترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

اگر گل و گیاه در منزل پرورش میدهید باید مراقب بیماریها و آفتهای زیر باشید:

-    گیاهانی که برگهای چند رنگی دارند در صورتی که نور کافی دریافت نکنند برگهایشان سبز میشود. گلهای گیاهان گلدار در صورتی که خاک خیلی خشک باشد یا نور کافی به آنها نرسد، خشک شده و خیلی زود می ریزند.

-    در صورتی که خاک خیلی خشک شود یا دمای اتاق خیلی بالا برود برگهای پایینی گیاه شروع به خشک و ترد شدن شدن میکنند (به اصطلاح چیپسی میشوند) .

-    اگر پوشش سفید رنگ پودری بر روی گلدان سفالی دیدید، معمولا نشانگر این است که گیاه بیش از حد تغذیه شده یا آبی که با آن گیاه را آبیاری میکنید گچ زیادی دارد.

-    وجود سوراخهایی در مرکز برگ یا در راستای لبه های برگ میتواند نشانگر بی توجهی و آسیب زدن افراد یا حیوانات خانگی به برگها باشد.

-         اگر غنچه های گل پیش از باز شدن میریزند خاک یا هوا خیلی خشک بوده یا گیاه نور کافی دریافت نمیکند.

-    اگر خاک خیلی خشک باشد یا بیش از حد آبیاری شود برگها پژمرده میشوند. همچنین در یک روز داغ تابستانی ممکن است موقتا برگها پژمرده شوند.

-         اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، برگها پژمرده شده و به سرعت دچار پوسیدگی میشوند.

-    ضایعات و لکه های قهوه ای روی برگهای گیاه دلایل زیادی میتواند داشته باشد. ممکن است عامل آن سوختگی در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر روی قطره آب روی برگ باشد یا بیماریهای قارچی مانند لکه برگی. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.