فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

درخت انار با شرایط آب و هوایی گرم سازگار است بنابراین اگر چه در نواحی سرد ممکن است زنده بماند اما در دمای زیر منفی دوازده درجه سانتیگراد آسیب می بیند و دیگر میوه نمیدهد.
کاشت و پرورش انار: دلایل میوه ندادن درخت انار چیست
کاشت و پرورش انار: دلایل میوه ندادن درخت انار چیست

پرورش درخت انار ممکن است با هدف زینتی و یا برداشت میوه انجام شود. زمانی که شرایط مناسب برای کاشت انار فراهم شود به راحتی میتوانید درخت انار پرورش دهید. اما گاهی با وجود تلاشهایی که داشته اید میبینید درخت انارتان هیچ میوه ای نداده است. در اینجا با دلایل میوه ندادن درخت انار بیشتر آشنا میشوید و یاد میگیرید چه کاری انجام دهید تا درخت انار میوه بدهد.

تاریخچه درخت انار

انار یک میوه باستانی بومی ایران است که محبوبیت زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و هزاران سال در کشورهای حوزه مدیترانه، خاورمیانه و آسیا پرورش داده و استفاده میشده است. انار در مصر باستان سمبل باروری است. درخت انار مناسب شرایط گرم و خشک است و رطوبت زیاد و دمای خیلی سرد را دوست ندارد و تحت چنین شرایطی ممکن است از بین برود. امروزه انار در نواحی خشک سرتاسر دنیا کاشت و برداشت میشود.

انار را همانند سیب مدت طولانی میتوان در شرایط مناسب نگهداری کرد (حدود هفت ماه). در زیر پوست چرمی و قرمز رنگ انار دانه های پوشیده با غلافی آبدار و لذیذ قرار گرفته اند که مورد مصرف خوراکی قرار میگیرند.

دانه های انار توسط غشای سفید رنگ محکمی از هم جدا میشوند. گیاه انار را با کاشت همین دانه ها پرورش میدهند. اما چه اتفاقی باعث میشود درختی که پرورش داده اید هیچ میوه اناری تولید نکند؟

میوه دهی انار

درختچه انار میتواند 3 تا 6 متر ارتفاع بگیرد و تقریبا به همین اندازه نیز گسترده و پهن شود اما بسیاری از باغداران با هرس مانع از ارتفاع زیاد درخت انار میشوند. هنگام پرورش درخت انار تا حدی صبر لازم است چرا که 5 تا 7 ماه طول میکشد تا میوه های درخت برسند و از طرفی خود درخت دو تا سه سال طول میکشد تا بتواند محصولی بیش از چند دانه میوه حاصل کند.

از طرفی درخت انار پس از حدود 15 سال توان خود را از دست میدهد. با این حال برخی از گونه های آن ممکن است صدها سال عمر کنند. میوه انار در فصل پاییز برداشت میشود.

برخی از درختان انار صرفا زینتی هستند و به خاطر گلهای زیبای قرمز و نارنجی شان پرورش داده میشوند. گلدهی گونه های زینتی انار تا پاییز ممکن است طول بکشد. در هر خوشه 5 تا 7 گل قرار دارند که شکلی کوزه مانند را تشکیل میدهند. رنگ شکوفه های انار قرمز روشن تا نارنجی یا سفید است. شکوفه های انار ممکن است تک گل یا دو گل باشند اما انواع دو گل آن به ندرت میوه میدهند.

در صورتی که درخت انار را برای برداشت میوه انار پرورش میدهید، باید ابتدا مطمئن شوید گونه ای که کاشته اید زینتی نیست و میوه میدهد. درخت را با کود متعادل (10 10 10) تغذیه کنید به صورتی که به ازای هر 1 متر ارتفاع گیاه 450 گرم کود باید استفاده کنید. توجه داشته باشید رطوبت خاک باید یکدست باشد.

چه عواملی باعث میشوند درخت انار میوه ندهد

درخت انار پس از کاشت نیاز زیادی به مراقبت و رسیدگی ندارد اما چند نکته را باید توجه کنید.

برای میوه دهی انار مقاوم به خشکی باید کود و آب بیشتری بدهید. باید میزان pH خاک 5.5 تا 7 باشد. همان طور که در مورد بیشتر گیاهان مالچ آلی باید استفاده شود در مورد درخت انار نیز چنین است. برای افزایش بار میوه درخت انار باید گیاه در آفتاب کامل قرار داشته باشد.

درختان انار تمایل زیادی با پاجوش زدن دارند. پاجوش باعث میشود انرژی گیاه به جای این که صرف تولید میوه شود صرف شاخه فرعی شده و درخت هیچ میوه ای تولید نکند. بنابراین به صورت منظم درخت را کمی هرس کنید اما نباید هرس شدیدی انجام دهید چرا که ممکن است بر محصول آن تاثیر بگذارد.

همان طور که پیش تر گفته شد درخت انار با شرایط آب و هوایی گرم سازگار است بنابراین اگر چه در نواحی سرد ممکن است زنده بماند اما در دمای زیر منفی دوازده درجه سانتیگراد آسیب می بیند و دیگر میوه نمیدهد.

عدم گرده افشانی یکی دیگر از دلایل احتمالی عدم تولید میوه در انار است. دو یا چند درخت انار بکارید تا احتمالی دگر گرده افشانی را بالا ببرید.

تاکید میکنیم حتما انار را در نور خورشید کامل قرار دهید تا بتواند میوه تولید کند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.