فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

آخرین افت شدید دما پس از زمستان بر اساس اطلاعاتی تعیین میشود که از گزارشهای هواشناسی منطقه ای و سابقه آب و هوای منطقه به دست آمده است
تعیین آخرین سرما زدگی بهار برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان
تعیین آخرین سرما زدگی بهار برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان

آگاهی یافتن از آخرین سرما زدگی و یا تعیین آن برای باغداران و کشاورزان اهمیت زیادی دارد. باغداران و کشاورزان بسته به زمان آخرین سرمای ناگهانی بهار، کارهای زیادی باید انجام دهند. حتی اگر گل و گیاه را تنها برای اهداف زینتی پرورش میدهید باز هم باید مراقب آخرین سرمای بهار باشید چون در غیر این صورت ممکن است گیاهانتان را از دست بدهید. برای کاشت بذر و تهیه نشا برای استفاده در بستر کاشت، فضای باز باید بدانید حدودا چه زمانی شرایط آب و هوایی مناسب نشا کاری خواهد بود به طوری که گیاهان از سرمای ناگهانی بهار در امان بمانند.

آخرین سرمای بهار چه زمانی است؟

اولین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که آخرین سرمای بهار از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و یک زمان مشخص برای تمامی مناطق نمیتوان تعیین کرد. علت این است که آخرین افت شدید دما پس از زمستان بر اساس اطلاعاتی تعیین میشود که از گزارشهای هواشناسی منطقه ای و سابقه آب و هوای منطقه به دست آمده است. این گزارشها طی سالهای متمادی ثبت و ذخیره شده اند. آخرین سرما زدگی زمانیست که در 90 درصد از گزارشهای هواشناسی سالهای گذشته، آخرین سرما و افت شدید دما ثبت شده است. بنابراین مشخص است که اگر چه آخرین سرما زدگی نشانگر خوبی برای تعیین زمان کاشت یا انتقال گیاهان به فضای باز است اما یک فرمول قطعی و فوری برای آن نمیتوان ارائه کرد بلکه تقریبی است. در داده های آب و هوایی سالهای گذشته منطقه در ده درصد از مواقع آخرین سرمای بهار پس از تاریخ تعیین شده آخرین سرما زدگی با این روش، اتفاق افتاده است.

معمولا ساده ترین راه مشخص کردن آخرین سرمای منطقه مراجعه به کتاب آمار هواشناسی سالهای گذشته (در صورت وجود) می باشد.

اگر چه این روش تعیین آخرین سرما زدگی در اطمینان دادن به عدم سرما زدگی گیاهان مطلقا بی اشتباه و بی نقص نیست اما بهترین راهنمای شماست و احتمال آسیب دیدن گیاهان در اثر سرمای ناگهانی بهار و غافلگیر شدن شما را تا حد زیادی کاهش میدهد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.