فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

رزیستوگراف روشی مطمئن، دقیق و سریع است. بزرگترین مزیت آن شناسایی پوسیدگی های داخل درخت در حالتی است که هیچ آسیب بیرونی مشاهده نمیشود.
مقاومت سنج یا رزیستوگراف برای تشخیص پوسیدگی و حفرات داخل درختان
مقاومت سنج یا رزیستوگراف برای تشخیص پوسیدگی و حفرات داخل درختان

مقاومت سنج یا رزیستوگراف ( resistograph ) ابزاری بر اساس تکنولوزی جدید است که وجود پوسیدگی و حفرات داخل درختان و الوارها را شناسایی میکند. با کمک تکنولوژی مقاومت سنج درخت شناس میتواند پوسیدگی چوب، مرحله پوسیدگی، نواحی تو خالی و حفرات، ترکها و ساختار حلقه ای درخت و الوار را شناسایی نماید. مقاومت سنج ابزاری ایده آل برای تخمین استحکام و پایداری درخت و طول عمر آن است. این ابزار بر اساس مقاومت در برابر دریل است که بر اساس روش ابداعی فرانک رین ( Frank Rinn ) آلمانی اندازه گیری میکند.

هنگامی که میکرو دریل وارد درخت میشود، مقاومت چوب سرعت چرخش دریل را تغییر میدهد. این تغییرات به صورت نمودار گرافیکی (گراف) تصویر میشود که ظاهر آن بسیار مشابه نوار قلب است. سوراخ ریز دریل بدون این که هیچ آسیبی به درخت برساند خود بسته میشود.

رزیستوگراف علاوه بر کاربرد در صنعت مراقبت از درخت، کاربردهای زیاد دیگری نیز دارد. از رزیستوگراف برای مشخص کردن مقدار پوسیدگی داخل درختهای زنده، شاخه های مرده، تیرکهای سقف، ستونهای چوبی، الوارهای پل و خانه هایی که چارچوب چوبی دارند استفاده میشود. همچنین در بررسی های تنه و ریشه درخت استفاده میشود. در برخی گونه های گیاهی رزیستوگراف را میتوان برای اندازه گیری رشد قطری درخت و ضخامت پوست درخت استفاده کرد. این ابزار در ابتدا برای صنعت مراقبت از درخت طراحی شد اما اکنون در صنایع زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. از رزیستوگراف برای کنترل آفت و موریانه، بازرسی ساختمان،  تیر ها و ستونهای خطوط انتقال برق، بازرسی پایه ها و الوارهای پل و بازرسی زمین بازی استفاده میشود. همه این اقدامات برای این است که از حوادث وحشتناک و مرگبار جلوگیری شود.

رزیستوگراف روشی مطمئن، دقیق و سریع است. بزرگترین مزیت آن شناسایی پوسیدگی های داخل درخت در حالتی است که هیچ آسیب بیرونی مشاهده نمیشود. ضعف ساختاری و پوسیدگی داخل درخت یکی از دلایل عمده افتادن درختان در هنگام وزش باد و طوفان است که گاهی تلفات جانی نیز به دنبال دارد. درخت شناس برای آنالیز ساختارهای حلقه ای سالیانه درخت و مشخص کردن تمایل رشد آن بر طبق پهنای حلقه های رشد درخت از رزیستوگراف استفاده میکنند.

داده های به دست آمده از رزیستوگراف به تعیین خطر افتادن درخت کمک شایانی مینمایند. رزیستوگراف یک ابزار کلیدی برای برنامه ریزی طراحی فضای سبز است.که به کمک آن افراد عادی، انبوه سازان و شهرداریها تصمیم میگیرند از چه درختهایی استفاده کنند و فضا را چگونه طراحی کنند. بهتر است پیش از این که از درختی برای طراحی فضا استفاده شود مشخص شود آیا استحکام و سلامت کافی را دارد و آیا داخل آن پوسیدگی دارد یا خیر. اگر متوجه نواقص و عیوب قابل مشاهده در درخت شدید در صورتی که افتادن آن میتواند خطر آفرین باشد باید از درخت شناس بخواهید آن را بررسی کند. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.