فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

کرفسی که گل داده است ساقه های چوبی دارد که چندان برای جویدن خام مناسب نیست اما از آنجایی که هنوز طعم دارد میتوانید آنها را به صورت بخارپز یا آب پز استفاده کنید.
پرورش سبزیجات: کرفس پس از گلدهی قابل مصرف است؟
پرورش سبزیجات: کرفس پس از گلدهی قابل مصرف است؟

گلدهی کرفس، نوید بخش تولید دانه است . اگر قصد برداشت محصول و نگهداری بذر کرفس را داشته باشید گلدهی کرفس برایتان خوشحال کننده است. اما بسیاری افراد کرفس را برای استفاده از ساقه و برگ آن میکارند. کرفس هنگامی که گل میدهد طعم تندتری پیدا کرده و ساقه اش ضخیم و چوبی میشود. گلدهی سبزیجات که بولت شدن ( bolting ) نام دارد، در واکنش به محیط و شرایط اتفاق می افتد.

بولت شدن کرفس به این معنیست که گیاه سعی میکند دانه تولید کند تا از انتقال محتوای ژنتیکی به نسل بعد مطمئن شود. حالا سوال اینجاست که آیا کرفس را پس از گلدهی نیز میتوان مصرف کرد؟ مسلما مصرف کرفس در این دوره آسیبی به شما نمیزند اما اغلب افراد ساقه های ترد و جویدنی با طعم شیرین کرفس را به این ساقه های سفت شده پس از گلدهی ترجیح میدهند.

بولت شدن کرفس

کرفسی که امروزه مصرف میشود خویشاوند کرفس وحشی و یک محصول کشاورزیست. کرفس گیاهی چند ساله است که شرایط سایه آفتاب، دمای خنک و رطوبت مداوم را ترجیح میدهد اما دوست ندارد خاک خیس و اشباع باشد. هنگامی که گرمای تابستان فرا میرسد و ساعات روز طولانی تر میشود یک واکنش متداول در گیاهان کرفس رخ میدهد که باعث تولید گل در آنها میشود.

چترهای سفید و زیبایی از گلهای سفید کوچک در کرفس چشم هر بیننده ای را به دنبال خود میکشاند. علاوه بر انسانها بسیاری از حیوانات گرده افشان نیز عاشق گلهای کرفس هستند. اما گلدهی کرفس نشانه تغییری در این گیاه است. برای طولانی کردن فصل برداشت کرفس به مدت چند هفته بیشتر (پیش از گلدهی) و جلوگیری از بولت شدن آن میتوانید چند ترفند به کار بگیرید. در غیر این صورت میتوانید از بذر و گلهای کرفس بهره ببرید و ترفندها را برای محصول کرفس سال بعد خود پیاده کنید.

چرا گیاه کرفس گل میدهد؟

از بذر افشانی تا شروع برداشت ساقه های آبدار و ترد کرفس 4 تا 5 ماه طول میکشد. این گیاه نیاز به فصل سرمای طولانی دارد بنابراین بسیاری از باغبانان به خاطر شرایط آب و هوایی که دارند باید بذرها را در فضای بسته بکارند و پس از ده هفته میتوانند بذرهای جوانه زده را به بیرون منتقل کنند. همچنین میتوانید نشاهای آماده کرفس را خریداری نمایید.

خاک کرفس باید پر از مواد مغذی باشد و قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین باید مرطوب بوده و کمی سایه گیر باشد. در مناطقی که کمتر از 6 ساعت نور مستقیم آفتاب دریافت میکنند کاشت کرفس مناسب است. در صورتی که متوجه شدید کرفسها شکوفه داده اند باید عامل آن را در شرایط محیطی جستجو کنید.

میتوانید به کمک پوشش ردیفی با ایجاد سایه در گرمای روز باعث از بین رفتن غنچه های کرفس شوید و گلها را نیز با دست بچینید. برداشت منظم ساقه کرفس باعث تشکیل ساقه های جدید میشود. جوانه های جدید و تازه ساقه مدتی گلدهی را به تاخیر می اندازند.

هنگامی که گیاه کرفس با وجود ترفندهای پیشگیرانه شما گل میدهند، به این معنیست که شرایط مناسبی ندارد. ممکن است کرفسها تحت استرس قرار گرفته باشند یا گرمای تابستان به قدری زیاد شده باشد که باعث شده گیاه در تولید دانه تعجیل نماید.

اگر کرفس گل داد چه کنیم؟

برخی از ارقام گیاهان کرفس دیرتر بولت میشوند به این معنی که نسبت به ارقام دیگر دیرتر دانه تولید میکنند. در نواحی که تابستانهای داغ و زودرس دارد بهتر است از ارقامی استفاده کنید که دیرتر وارد این مرحله میشوند.

از مناسب بودن شرایط محیطی گیاهان اطمینان حاصل کنید. خاک باید غنی از مواد آلی باشد و باید حداقل در عمق 8 تا 10 اینچ (20 تا 25 سانتیمتر) خاک کاشته شود. همچنین نواحی نیم سایه بهتر از آفتاب کامل است.

افت ناگهانی دما و سرما زدگی نیز یکی از دلایل احتمالی بولت شدن کرفس است چرا که گیاه با خطر سرما زدگی مواجه میشود و میخواهد فورا پیش از مرگ ژنتیک خود را به نسل بعد منتقل کند.

کاربردهای گیاه کرفس پس از گلدهی  

کرفسی که گل داده است ساقه های چوبی دارد که چندان برای جویدن خام مناسب نیست اما از آنجایی که هنوز طعم دارد میتوانید آنها را به صورت بخارپز یا آب پز استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای کرفس در این مرحله، کمپوست است. مگر این که بخواهید از بذر یا گلهای آن استفاده کنید.

همچنین گلهای کرفس زنبورهای مفید و حشرات گرده افشان دیگر را به خود جذب میکنند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.