فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

در صورتی که تشنگی گیاه شدید باشد و ادامه پیدا کند، در نهایت گیاهتان خواهد مرد. اگر میخواهید سلامت و طول عمر گیاهانتان را تضمین کنید نباید زیاد آنها را تشنه بگذارید یا دچار تنش آبی کنید.
نکات مهم در آبیاری: علائم تشنگی گیاهان را بشناسید
نکات مهم در آبیاری: علائم تشنگی گیاهان را بشناسید

یکی از بزرگترین و شایعترین مشکلات افرادی که گل و گیاه پرورش میدهند آبیاری گیاه است. بسیاری از افراد علاقمند به پرورش گیاهان نمیدانند چقدر  و چگونه باید به گیاهان آب بدهند به خصوص در مورد گیاهان گلدانی که حساسیت بیشتری در آبیاری دارند.

آبیاری خیلی کم و تشنگی گیاه به این معنی است که گیاه نمیتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. بنابراین اگر به گیاه کم آب بدهید نمیتواند خوب رشد کند. اما از کجا بفهمیم گیاه تشنه است و کم آب میخورد؟ در اینجا با نشانه های تشنگی گیاهان آشنا میشوید.

تاثیر کم آبی و خشکی خاک

همه ما میدانیم بعضی روزهای سال هوا گرم و خشک است. در طول تابستان روزها و هفته ها هیچ بارندگی اتفاق نمی افتد. در این شرایط باید در آبیاری گیاهان خیلی بیشتر دقت داشته باشید چون اگر در شرایط گرم و خشک هوا آب کافی به گیاه نرسد رشد آن ممکن است کند شده یا به کل متوقف شود و حتی بمیرد. تشنگی گیاه بدترین کاری است که میتوانید در حق گیاهانتان انجام دهید.

اگر گیاهتان را در خاکی کاشته اید که نمیتواند آب را در خود نگه دارد، مثلا اگر خاک باغچه تان ماسه ای است به خصوص در ماههای تابستانی نمیتواند آب کافی به گیاهان برساند. زهکشی طبیعی این خاکها به صورتی است که آب خیلی کمی در سطح خاک می ماند. خاکی با قابلیت زهکشی خوب شده برای گیاهان لازم است و نمیگذارد گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود اما زهکشی بیش از حد نیز مانع باقی ماندن رطوبت خاک میشود.

شکل- در تصویر بالا گلدان سمت راست دچار آبیاری بیش از حد و گلدان سمت چپ دچار کمبود آب و تشنگی شده است. گلدان وسط در وضعیت سالم قرار دارد. 


علائم و نشانه های خشکی گیاهان

گیاهانی که آب کافی دریافت نمیکنند، از پایین ساقه برگهایشان شروع به زرد شدن کرده یا خشک میشوند. اگر متوجه شدید برگهای گیاهتان زرد شده و خشک میشوند احتمالا علت آن کمبود آب در خاک است. آبیاری کم باعث میشود گیاه برای حفظ رطوبت برگهای خود را از دست بدهد. گیاه برای این که ریشه ها و ساقه اش مرطوب بمانند به برگها آب نمیرساند در نتیجه برگها زرد و پژمرده شده و خشک میشوند.

یکی دیگر از نشانه های گیاهانی که دچار کم آبی و تشنگی شده اند، مشاهده مقداری از ریشه های گیاه در سطح خاک است.

اگر خاک اطراف گیاه ترک میخورد میتوانید مطمئن شوید ریشه ها رطوبت کافی یا مواد مغذی مورد نیاز را به درستی دریافت نمیکنند. به خصوص در مورد گیاهان گلدانی این امر صادق است.

اگر میخواهید گیاهانتان گل، میوه یا سبزیجات کافی تولید کننده و یا از زیبایی برگهای آنها لذت ببرید باید به آبدهی گیاهان توجه داشته باشید.

در صورتی که تشنگی گیاه شدید باشد و ادامه پیدا کند، در نهایت گیاهتان خواهد مرد. اگر میخواهید سلامت و طول عمر گیاهانتان را تضمین کنید نباید زیاد آنها را تشنه بگذارید یا دچار تنش آبی کنید. در صورتی که متوجه شدید گیاه گلدانی تان خیلی تشنه شده است، با روشهایی که در اینجا گفته شده است فورا به گیاه آب رسانی کنید.  


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.