فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه به راحتی انجام میشود. قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید میکند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید میتوانید مطمئن شوید گیاه ریشه زده است.بسیاری از افراد که گیاه حسن یوسف نگهداری میکنند میخاهند ان را تکثیر کنند تا تعدادشون بیشتر بشه.
روش تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه
روش تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه

حسن یوسف گیاهی پرطرفدار و زیبا برای نگهداری در خانه یا باغچه است و به راحتی میتوانیم تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه انجام دهیم.


نگهداری آسان از حسن یوسف

 حسن یوسف سایه را دوست دارد اما برگهای روشن و رنگارنگ آن در سایه کمرنگ شده و مایل به سبز میشوند. نگهداری از این گیاه آسان است و شرایط مختلفی را تحمل میکند به همین علت همه میتوانند حسن یوسف پرورش بدهند. بسیاری از افرادی که گیاه حسن یوسف نگهداری میکنند، میخواهند آن را تکثیر کنند تا تعداد آن بیشتر شده یا به کسی هدیه کنند. کار تکثیر حسن یوسف بسیار آسان است. تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه انجام میشود. در اینجا با هر دو روش ازدیاد و تکثیر گیاه حسن یوسف آشنا میشوید.


روش های تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه


تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمهتکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه

تکثیر حسن یوسف از بذر و قلمه


1. روش تکثیر و پرورش حسن یوسف از بذر

فرایند پرورش این گیاه از بذر با تهیه بذر آن شروع میشود

 بذرهای حسن یوسف را تقریبا راحت میتوانید پیدا کنید و در بسیاری از فروشگاههای آنلاین نیز قابل تهیه هستند. بذرهای حسن یوسف به صورت مخلوط فروخته میشوند بنابراین با پرورش آن انواع رنگارنگ حسن یوسف را خواهید داشت.

تکثیر حسن یوسف از بذر

برای کاشت حسن یوسف و قلمه از بذر، ابتدا بذرها را در خاک گلدانی مرطوب در یک ظرف مسطح یا گلدان بکارید. کمی روی بذرها خاک بریزید. پیش از کاشت بذرها آنها را با ماسه ریز ترکیب کنید تا بتوانید بذرها را به صورت یکنواخت تر روی خاک پخش کنید و فاصله مناسبی بین آنها باشد تا هنگامی که جوانه میزنند خیلی به هم نزدیک نشوند.


کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید

پس از این که بذرها را در خاک به صورت یکنواخت پخش کردید، با یک لایه نازک خاک گلدانی آنها را بپوشانید. سپس یک کیسه پلاستیکی شفاف روی گلدان بکشید و آن را در جای گرم و پرنور (نور غیر مستقیم آفتاب) قرار دهید. باید ظرف دو هفته جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند.


خاک را مرطوب نگه دارید

هنگامی که دیدید بذرها جوانه زده اند، پلاستیک را از روی گلدان بردارید. خاک را مرطوب نگه دارید تا جوانه ها رشد کنند.

همین که جوانه های حسن یوسف به قدری بزرگ شدند که بتوانید آنها را راحت در دست بگیرید و به جای دیگری منتقل کنید (معمولا در این زمان دو برگ واقعی دارند)، میتوانید برای کاشت آنها در گلدان اصلی اقدام نمایید.


2. ریشه زایی قلمه حسن یوسف

تکثیر و ازدیاد حسن یوسف به روش قلمه زنی به سادگی تکثیر آن از بذر است چرا که قلمه حسن یوسف به راحتی ریشه میدهد و رشد میکند. برای قلمه زدن ابتدا باید به دنبال گیاه حسن یوسف بالغ و سالم بگردید.

تکثیر حسن یوسف از قلمهتکثیر حسن یوسف از قلمه


قلمه را از گیاه مادر بگیرید

سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی باغبانی هر تعداد قلمه ای که میخواهید از گیاه مادر بگیرید. هر شاخه ای که میبرید باید بین 10 تا 15 سانتیمتر طول داشته باشد. برش شاخه را درست زیر گره برگ انجام دهید.

سپس تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. در صورتی که مایل باشید میتوانیدقلمه را به هورمون ریشه زایی نیز آغشته کنید تا احتمال ریشه دهی قلمه ها افزایش یابد.


خاک را آماده کنید

خاکی را که میخواهید قلمه را در آن قرار دهید تا ریشه بزند، آماده کنید. توجه داشته باشید که حتما باید خاک کاملا مرطوب باشد. سپس یک مداد در خاک فرو کنید تا سوراخی برای کاشت قلمه ایجاد شود. قلمه حسن یوسف را در گودالی که در خاک ایجاد کردید بگذارید. باید حداقل پایین ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.


کیسه پلاستیکی شفاف بکشید

طبق معمول روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید. همچنین میتوانید کل گلدان را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. در هر صورت باید مراقب باشید پلاستیک در تماس با گیاه قرار نداشته باشد. در صورت لزوم میتوانید برای دور کردن پلاستیک از خود گیاه از خلال دندان کمک بگیرید.


گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید میکند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید به معنی آن است که گیاه ریشه زده است.


3. روش دیگر ریشه دار کردن قلمه حسن یوسف

یک روش دیگر برای ریشه دار کردن قلمه حسن یوسف، قرار دادن قلمه در آب است. پس از این که از گیاه حسن یوسف بالغ قلمه گرفتید، آنها را در یک لیوان آب بگذارید و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید. هر یک روز در میان باید آب قلمه را عوض کنید. همین که ریشه ها رشد کردند، میتوانید قلمه را به خاک منتقل کنید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.