فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

تربها نیاز به شرایط نوری آفتاب کامل تا نیمه سایه و همچنین آبیاری منظم دارند تا خوب رشد کنند. با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای میتوانید بهترین محصول را برداشت کنید.
کاشت و پرورش سبزیجات: چگونه گیاه ترب سفید پرورش دهیم؟
کاشت و پرورش سبزیجات: چگونه گیاه ترب سفید پرورش دهیم؟

پرورش ترب سفید ( daikon radish ) در زمین کشت تنوع جالبی بین محصولات ایجاد میکند و علاوه بر آن میتوانید از فواید شگفت انگیز مصرف ترب سفید نیز بهره مند شوید. اگر تمایل به کاشت و پرورش ترب سفید در باغچه یا مزرعه خود دارید و اولین بار است که میخواهید این کار را انجام دهید، باید بدانید کار سختی نیست. خیلی راحت میتوانید با شرایط پرورش ترب سفید آشنا شوید. اگر در نواحی گرمسیری زندگی میکنید میتوانید در تمامی طول سال ترب سفید بکارید و اگر آب و هوای منطقه شما سردتر است میتوانید هر سال در فصل مناسب آن را بکارید.

ترب سفید چیست؟

ترب سفید یک گیاه ریشه ای و نوعی ترب بومی آسیا است. گیاه ترب سفید ریشه های بلندی تولید میکند که وزن برخی از بزرگترین انواع آن تا 23 کیلو گرم میرسد. متداولترین ارقام بزرگ ترب سفید در حالت رسیده وزنی بین 400 گرم تا یک کیلو گرم دارند و ممکن است برگهای آنها تا نیم متر گسترده شود.

برخی افراد ترب سفید را به صورت پخته استفاده میکنند و برخی آن را به عنوان بخشی از سالاد مصرف میکنند. ترب سفید خوش طعم و بسیار کم کالری است و سرشار از مواد مغذی و ویتامینهای ضروری برای بدن است. در بسیاری از نواحی میتوان این سبزیجات را در تمام طول سال کاشت و برداشت کرد.

شرایط لازم برای کاشت و پرورش ترب سفید

کاشت ترب سفید مشابه کاشت تربچه معمولی است فقط این گیاه نیاز به فضای بیشتری برای رشد و زمان بیشتری برای رسیدن دارد.

تربها نیاز به شرایط نوری آفتاب کامل تا نیمه سایه و همچنین آبیاری منظم دارند تا خوب رشد کنند. با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای میتوانید بهترین محصول را برداشت کنید. یک لایه 3 سانتی متری مالچ در اطراف ناحیه ریشه گیاه بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود.

بهترین دما برای رشد گیاهان ترب 27 درجه سانتیگراد است.

کاشت ترب سفید

در بهار همین که خاک را توانستید آماده کنید، میتوانید ترب را بکارید. کاشت پیوسته هر ده تا چهارده روز یک بار باعث میشود بتوانید پی در پی محصول ترب برداشت کنید.

ترب سفید را نیز همانند تربهای دیگر میتوانید همراه با محصولات دیگری مانند فلفل، گوجه فرنگی و کدو بکارید.

اگر میخواهید در بهار تربها برسند، میتوانید در زمستان تربها را بکارید و با سیستم محافظت کننده ای مانند پوشش های پلاستیکی و یا سیستمهای دیگر مراقب دمای آنها باشید.

بذرها را در عمق 2 سانتیمتری خاک بکارید و بین آنها 15 سانتیمتر فاصله بدهید. بین ردیفهای کاشت ترب 90 سانتیمتر فاصله بگذارید تا تربها بتوانند بزرگ و گسترده شوند. این گیاه ظرف 60 تا 70 روز رسیده و آماده برداشت میشود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.