فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مرکبات گیاهان دوست داشتنی برای کاشت و پرورش هستند. بسیاری از افراد دوست دارند در حیاط منزل یا حتی داخل اتاقشان به صورت گلدانی درخت مرکباتی مانند پرتقال داشته باشند. درختان مرکبات احتیاج زیادی به مراقبت و رسیدگی ندارند و نگهداری از آنها آسان است اما گاهی دچار مشکلاتی میشوند. از جمله مشکلات مرکبات پیچ خوردن برگهای درخت است.پیچ خوردن برگهای مرکبات ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد. پس باید پیش از اقدام برای درمان ابتدا علت آن را شناسایی کنید.
پرورش مرکبات: دلایل پیچ خوردن برگهای درختان مرکبات چیست؟
پرورش مرکبات: دلایل پیچ خوردن برگهای درختان مرکبات چیست؟
درختان مرکبات گیاهان محبوبی برای کاشت و پرورش هستند. بسیاری از افراد دوست دارند در حیاط منزل یا حتی داخل اتاقشان به صورت گلدانی درخت مرکباتی مانند پرتقال داشته باشند. درختان مرکبات احتیاج زیادی به مراقبت و رسیدگی ندارند و نگهداری از آنها آسان است اما گاهی دچار مشکلاتی میشوند. از جمله مشکلات مرکبات پیچ خوردن برگهای درخت است. هنگامی که چنین علامتی را در گیاهانتان مشاهده کردید باید وارد عمل شوید. برگهای پیچ خورده درختان مرکبات ممکن است نشان دهنده آفت زدگی قابل توجه بوده و یا به یک مشکل محیطی مربوط باشد. در اینجا با دلایل پیچ خوردگی برگهای این درختان و راههای درمان آنها آشنا میشوید.

چه عواملی باعث پیچ خوردن برگهای مرکبات میشوند؟


پیچ خوردگی برگهای مرکبات ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد. بنابراین باید پیش از اقدام برای درمان و حل مشکل ابتدا علت آن را شناسایی کنید.


شایعترین عوامل پیچ خوردن و پژمرده شدن برگ درختان مرکبات عبارتند از:

هجوم آفت


پیچ خوردن برگهای مرکبات - هجوم آفتپیچ خوردن برگهای مرکبات - هجوم آفت

شکل- پیچ خوردن برگ مرکبات به علت هجوم کنه تار عنکبوتی (لکه های سیاه پشت برگ)


 آفت هایی که شیره گیاهان را میمکند مانند شته، کنه و پسیلید، ممکن است به برگهای مرکبات شما هجوم آورده و شیره گیاه را مستقیما از بافتهای آن استخراج میکنند. با افزایش جمعیت آفت مکنده شیره گیاه، ممکن است درختان دچار تغییر شکل شوند. از جمله علائم هجوم آفتهای مکنده به گیاه پیچ خوردن برگها و تغییر رنگ آنها است. هنگامی که متوجه شدید برگهای گیاهانتان پیچ خورده اند، سطح زیر برگها را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا حشرات و آفتهای ریزی از برگها در حال تغذیه هستند یا خیر. اگر متوجه حضور این آفتها در زیر برگ شدید، صابون باغبانی یا روغن چریش روی آنها اسپری کنید تا آنها را از بین ببرید. دقت کنید این مواد حشره کش طبیعی کاملا نواحی که آفت حضور دارد را بپوشانند. استفاده از این حشره کشها را هر هفته تکرار کنید تا زمانی که تمام علائم آفت زدگی از بین بروند.


پیچ خوردن برگ به علت آفت حفار برگ

پیچ خوردن برگهای مرکبات به علت آفتپیچ خوردن برگهای مرکبات به علت آفت

شکل- پیچ خوردن برگ به علت آفت حفار برگ


آفتهای حفار برگ مرکبات (معدنچی یا مینوز برگ) نیز از جمله آفتهای حشره ای مرکبات هستند اما به جای این که شیره برگ گیاهان را بمکند، لاروهای آنها در هنگام رشد از بافتهای برگ تغذیه کرده و تونلی در بافتهای برگ حفر میکنند. این تونلها در سطح برگ کاملا مشهود هستند و به صورت خطوط زرد یا سفید رنگ مارپیچی یا موجی در سطح برگهای سبز دیده میشوند. آفتهای حفار برگ مرکبات را به سختی میتوان از بین برد. معمولا توصیه میشود بگذارید این آفتها مسیر خود را ادامه بدهند چرا که بیشتر درختان مرکبات میتوانند بار سنگین آفتهای حفار برگ را تحمل کنند.


مشکلات محیطی

تنش های آبی متداولترین عامل پیچ خوردگی برگهای مرکبات هستند اما ساده ترین آنها نیز بوده و درمان آن بسیار آسان است. اگر برگها به سمت داخل پیچ بخورند در حالی که رنگ سبز آنها حفظ شده و خاک اطراف درخت خشک است، به این معنی است که آبیاری درخت کافی نبوده و گیاه تشنه است. به گیاه به صورت منظم آب بدهید و 5 تا 10 سانتیمتر مالچ آلی روی خاک اطراف درخت مرکبات بریزید تا خاک را پوشانده و مانع از خشکی گیاه شود. برای کود دهی به درخت منتظر بمانید تا وضعیت درخت طبیعی و خوب شده و تولید برگهای تازه و سالم از سر گرفته شود.



مشکلات محیطیمشکلات محیطی
شکل پیچ خوردن برگ پرتقال به علت کمبود پتاسیم در خاک

کمبود پتاسیم نیز باعث میشود برگهای مرکبات پیچ بخورند. نشانه کمبود پتاسیم در برگها به صورت زرد شدن بخشی از برگ است به صورتی که نوک برگ به سمت پایین خم شده است. در این حالت pH خاک و میزان مواد مغذی آن را پیش از کود دهی به درخت بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی تری عامل این وضعیت نیست. اگر همه چیز را بررسی کردید و مطمئن شدید مشکل از کمبود پتاسیم است، میتوانید با یک دوز اضافی کود درمان را انجام دهید و به وضعیت درخت نظارت کنید ببینید بهبود می یابد یا خیر. اطمینان حاصل کنید درخت آب کافی دریافت میکند تا بتواند پتاسیم را از خاک گرفته و وارد سیستم خود کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.