فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کاشت درختان بومی و عدم وجود گربه های خانگی باعث میشود پرندگان به سمت باغچه شما بیایند و با حضور آنها، جمعیت حشرات کنترل میشود.حتی در صورتی که هیچ ارتباط مستقیمی بین این حیوانات و سلامت گیاهان شما وجود نداشته باشد، زیبایی و فضای طبیعت را برای شما زنده میکند و به باغچه تان روح و نشاط میبخشند.
آیا حیوانات برای باغچه مفید هستند؟
آیا حیوانات برای باغچه مفید هستند؟

شاید تا کنون این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا واقعا حیوانات برای باغچه مفید هستند؟ اگر پاسخ مثبت است چه حیواناتی مفیدند؟ همه افرادی که از گل و گیاه مراقبت میکنند، از فواید حشراتی مانند کفشدوزک، زنبورها، عنکبوتهای باغچه ای، کرمهای مفید و آخوندک با خبر هستند و میدانند این موجودات باید در حد تعادل در باغچه وجود داشته باشند تا تاثیر خوبی بر گیاهان گذاشته و مانع از هجوم آفتها شوند. اما حیوانات دیگری نیز برای باغچه ما مفید هستند که زمانی در حالت عادی   در بسیاری از خانه ها وجود داشتند.

چه حیواناتی برای باغچه مفید هستند؟

درست همان طور که حشرات خوب و بد دارند، شماری از حیوانات دیگر نیز چنین هستند. مهره دارانی وجود دارند که به واسطه منابع آب، غذا و سرپناه به باغچه شما می آیند و ممکن است برایتان خوب یا بد باشند.

مثلا وجود حوض یا استخر در باغ یا باغچه، موجوداتی مثل قورباغه های محلی را به خود جذب میکند و منبع آب مناسبی برای بسیاری از حیوانات دیگر میشود. کاشت درختان بومی و عدم وجود گربه های خانگی باعث میشود پرندگان بومی به سمت باغچه شما بیایند و با حضور آنها، جمعیت حشرات کنترل میشود. بسیاری از انواع گلها در صورتی که در باغچه حضور داشته باشند، پروانه ها و زنبورها را به سمت خود میکشانند. وزغ، قورباغه و مار حیوانات بسیار مفید برای باغچه هستند و میتوانید از آنها برای کاهش جمعیت حشرات استفاده کنید. مارها مانع زیاد شدن جمعیت جوندگان بزرگ از جمله موشها میشوند.

خفاشها را فراموش نکنید. خفاش بزرگترین شکارچی پشه است و بنابراین از ما در مقابل گزش پشه ها محافظت مینماید. با ساخت خانه خفاش میتوانید این پستاندار با ارزش را به خانه شما بکشاند. حتی در صورتی که هیچ ارتباط مستقیمی بین این حیوانات و سلامت گیاهان شما وجود نداشته باشد، حداقل زیبایی و فضای طبیعت را برای شما زنده میکند و به باغچه تان روح و نشاط میبخشند.

چگونه حیوانات مفید را جذب باغچه کنیم؟  

همان طور که پیش تر اشاره شد، منبع آب مانند حوضچه یا استخر یا هر منبع آب دیگری میتواند موجودات مهره دار و بی مهره اطراف را به سمت باغچه شما جذب کند. همه حیوانات نیاز به آب دارند، پرندگان عاشق آب هستند و اگر منزل شما را پیدا کنند همانجا می مانند و لانه میکنند.

علاوه بر این، باید پناهگاهی برای حیوانات بسازید. میتوانید برخی حیوانات مورد نظر خود را از نوزادی بیاورید و بزرگ کنید و از شکارچیان محافظت کنید. باید بررسی کنید ببینید چه حیواناتی را باید به باغچه خود بیاورید تا با شرایط محیط شما سازگار بوده و همانجا بمانند.

سعی کنید برای هر فصلی در باغچه خود گیاهی داشته باشید تا حیواناتی که میخواهید به باغچه تان بیایند، در هر فصلی جذب شوند و بمانند. درختان همیشه سبز زیستگاه ایده آلی به شمار می آیند و در طول سال همیشه برگ دارند.

بوته ها نیز پناهگاه خوبی برای برخی حیوانات از جمله برخی پرندگان و پستانداران کوچک هستند. دقت کنید حیوانات گیاهخوار را به باغچه خود بیاورید نه گوشتخوار، وگرنه تمام حیوانات دیگر را از دست میدهید.

مقدار زیادی علف و گل و سبزیجات مختلف بکارید تا حیواناتتان همیشه غذا برای خوردن داشته باشند و به سراغ گیاهان شما نروند. درختان و درختچه هایی که تخمه، میوه و مخروط دارند برای حیوانات غذای خوبی هستند.

chickenschickens

حیوانات اهلی مفید

ممکن است دلتان بخواهد حیوانات اهلی مانند مرغ و خروس و اردک نیز به باغچه خود بیاورید. این حیوانات باغچه را به خوبی کاوش میکنند و بنابراین شمار حلزونها و لیسه های ناخواسته باغچه را کاهش میدهند و تخمهای خوشمزه ای برایتان میگذارند. یکی دیگر از فواید حیوانات اهلی کود طبیعی است که مواد مغذی برای باغچه تامین میکند.

از آفت کشها و سموم در باغچه استفاده نکنید چون این مواد برای حیوانات باغچه مضر و حتی مرگبار هستند. هرگز مستقیما به حیوانات وحشی غذا ندهید. این کار باعث میشود آنها را به جاهایی که نمیخواهید بروند، بکشانید و غریزه طبیعی آنها را در محافظت از خود، نابود کنید که منجر به آسیب و حتی مرگ آنها میشود.

 

 

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.