فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

یکی از فواید خاک دیاتومه در مبارزه با آفات حشره ای عدم مقاوم شدن حشرات است به این معنی که گونه حشراتی که در مقابل خاک دیاتومه آسیب پذیر هستند، به هیچ وجه نمیتوانند در مقابل آن مقاوم شوند.
روشهای طبیعی کنترل آفت: با خاک دیاتومه حشرات آفت را از بین ببرید
روشهای طبیعی کنترل آفت: با خاک دیاتومه حشرات آفت را از بین ببرید

شاید اسم خاک دیاتومه ( diatomaceous earth ) به گوشتان خورده باشد اما نمیدانید چیست و به چه دردی میخورد. کاربرد خاک دیاتومه نجات گیاهان از دست آفات در باغبانی و کشاورزی است. خاک دیاتومه یکی از محصولات شگفت انگیز طبیعی است که به کمک آن میتوان به حفظ سلامت گیاهان و مقابله با آفات اقدام کرد.

خاک دیاتومه چیست؟

خاک دیاتومه از فسیل گیاهان آبی تشکیل شده و در واقع ترکیب معدنی رسوبی سیلیسی است که از بقایای گیاهان شبیه جلبک به نام دیاتوم ها به صورت طبیعی ایجاد میشود. این گیاهان بخشی از سیستم اکولوژی خاک در زمانهای ما قبل تاریخ بوده اند. رسوبات گچی شکلی که دیاتومها از خود باقی می گذارند، دیاتومیت نام دارد. دیاتومها از زمین استخراج میشوند و به شکل پودر در می آیند که ظاهر آن بسیار شبیه پودر تالک است.

 

خاک دیاتومه یک حشره کش بر پایه معدنی است و ترکیب آن تقریبا 3 درصد منیزیم، 5 درصد سدیم، 2 درصد آهن، 19 درصد کلسیم و 33 درصد سیلیسیم همراه با چند ماده معدنی کم مقدار دیگر است.

هنگامی که از خاک دیاتومه برای باغبانی استفاده میکنید، بسیار مهم است که تنها خاک دیاتومه فود گرید ( Food Grade ) خریداری کنید نه خاک دیاتومه معمولی که سالهاست از آن به عنوان فیلتر استخر شنا استفاده میشود. خاک دیاتومه مورد استفاده در فیلترهای استخر شنا فرایند متفاوتی را در حین فراوری طی میکنند که باعث میشود ساختار آن تغییر کرده و محتوای سیلیس آزاد آن زیاد باشد.

حتی هنگامی که خاک دیاتومه فود گرید را استفاده میکنید، بسیار مهم است که ماسک مناسب غبار بپوشید تا مقدار زیادی غبار خاک دیاتومه استنشاق نکنید. غبار خاک دیاتومه میتواند غشای مخاطی بینی و دهان را تحریک کند. همین که تمام غبار خاک نشست، دیگر برای شما یا حیوانات خانگی تان هیچ ضرری ندارد.

  کاربردهای خاک دیاتومه در باغبانی و گل و گیاه

کاربردهای خاک دیاتومه در نگهداری و پرورش گل و گیاه و باغبانی بسیار زیاد است اما عموما از این خاک به عنوان حشره کش طبیعی استفاده میشود. 

خاک دیاتومه برای از بین بردن آفتهایی از جمله موارد زیر استفاده میشود:

-         شته

-         تریپس

-         مورچه

-         کنه

-         ساس

-         گوش خیزک

-         حلزون و لیسه 

-         سوسک

-         سوسک ککی بالغ


 

خاک دیاتومه برای حشرات، غباری مرگبار است و لبه های تیز میکروسکپی دارد که پوشش محافظ حشرات را میبرد و باعث خشک شدن و در نتیجه نابودی این آفات میشود. بنابراین هنگامی که حشرات با غبار خاک دیاتومه برخورد میکنند یا به شکل اسپری مرطوب رویشان پاشیده میشود، می میرند (شکل بالا).

یکی از فواید خاک دیاتومه در مبارزه با آفات حشره ای عدم مقاوم شدن حشرات است به این معنی که گونه حشراتی  که به واسطه خاک دیاتومه از بین میروند، به هیچ وجه نمیتوانند در مقابل آن مقاوم شوند در حالی که در مورد بسیاری از حشره کشهای شیمیایی مشکل مقاوم شدن آفت به این مواد شیمیایی یکی از مهمترین مشکلات به شمار می آید.

خاک دیاتومه به کرمها و میکرو ارگانیسمهای مفید خاک صدمه ای نمیزند.

شکل- از بین بردن ساس تختخواب با خاک دیاتومه 


نحوه استفاده از خاک دیاتومه

از مراکز فروش تجهیزات باغبانی یا گل و گیاه میتوانید این حشره کش طبیعی را خریداری نمایید. بر روی بسته بندی محصول نحوه مصرف مناسب آن نوشته شده است. در مورد خاک دیاتومه نیز همانند هر حشره کش دیگر باید ابتدا دستور العمل مصرف آن را از روی بسته بندی بخوانید و عمل کنید. معمولا دستور العمل استفاده از خاک دیاتومه هم در فضای باز و هم در فضای بسته خانه یا گلخانه ذکر شده است. از خاک دیاتومه به عنوان مانعی برای ورود حشراتی مانند مورچه به داخل خانه نیز میتوانید استفاده کنید.

 

-    برای استفاده از آن در فضای باز میتوانید با استفاده از دستگاه گَرد پاش به صورت غبار روی محدوده تحت درمان پخش کنید. باز تاکید میکنیم حتما پیش از این روش استفاده از خاک دیاتومه از ماسک مناسب غبار استفاده کنید و تا زمانی که در این ناحیه قرار دارید، ماسک را در نیاورید. کودکان و حیوانات خانگی را نیز از ناحیه گرد پاشی دور کنید تا زمانی که گردها کاملا بر زمین بنشینند.

بهتر است محصول را به شیوه مرطوب (روش دوم) استفاده کنید تا از مشکلات مربوط به انتقال ذرات گرد آن از طریق هوا جلوگیری کنید. با این حال باز هم استفاده از ماسک اقدام عاقلانه ای است. هنگام استفاده از دستگاه گرد پاش میتوانید سطح رو و زیر برگها را با غبار خاک دیاتومه بپوشانید. اگر باران بلافاصله پس از پاشیدن غبار خاک دیاتومه باریدن گرفت، باید دوباره این کار را تکرار کنید. بهترین زمان برای پاشیدن حشره کش خاک دیاتومه بلافاصله پس از یک بارندگی سبک و یا صبح خیلی زود است که شبنم صبحگاهی هنوز روی برگها نشسته و به نگه داشتن گردها روی برگ کمک میکند.

-    برای استفاده از این حشره کش به صورت اسپری مرطوب، یک لیوان خاک دیاتومه را در هر نیم گالن یا دو لیوان خاک در هر یک گالن آب ترکیب کنید. هر گالن برابر با 3.75 لیتر است. این ترکیب را در مخزن هم بزنید تا پودر خاک دیاتومه در ترکیب با آب باقی بماند. سپس میتوانید ترکیب مرطوب شده خاک دیاتومه را به روی درختان و درختچه ها نیز میتوانید اسپری کنید.

خاک دیاتومه یک حشره کش طبیعی شگفت انگیز است که میتوانید به راحتی از آن در خانه و گلخانه استفاده کنید بدون این که نگران سمی شدن محصولات باشید. فراموش نکنید، برای کاربرد حشره کش باید خاک دیاتومه فود گرید خریداری کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.