فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

کلید درمان درخت پوست کنده، تمیز نگه داشتن زخم و جلوگیری از آلودگی آن است.
کنده شدن حلقوی پوست درخت: چگونه درخت پوست کنده را نجات دهیم
کنده شدن حلقوی پوست درخت: چگونه درخت پوست کنده را نجات دهیم

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک درخت بیفتد، کنده شدن پوست دور تا دور آن در بخشی از تنه درخت است. کنده شدن حلقوی پوست درخت نه تنها برای خود گیاه زیان بخش است بلکه صاحب آن را نیز به شدت ناامید میکند. در اینجا در مورد کنده شدن پوست درخت و روشهای کمک به درخت در چنین آسیبهایی، بیشتر آشنا میشوید.

شکل- سیمهایی که در گذشته برای زیپ لاین به تنه درخت بسته شده بودند اما با رشد درخت طناب برای تنه درخت به شدت تنگ شده و باعث از بین رفتن پوست درخت به صورت کمربندی شده است. 


کنده شدن حلقه ای پوست درخت چیست؟

کنده شدن حلقه ای پوست درخت ( Girdling ) مشکل جدی و تهدید مرگباری برای گیاه است. کنده شدن حلقه ای پوست درخت زمانی اتفاق می افتد که در بخشی از تنه درخت پوست دور تا دور آن (همانند یک کمربند) از بین رفته باشد. از آنجایی که پوست چوبی درخت برای انتقال مواد مغذی در درخت ضروریست، برطرف کردن فوری این مشکل برای نجات دادن گیاه لازم است. خسارت کنده شدن پوست تنه درخت اگر درمان نشود باعث مرگ گیاه خواهد شد.

بیشتر موارد کنده شدن کمربندی از پوست درخت زمانی اتفاق می افتد که یک حیوان علفخوار یا ماشین چمن زنی تصادفا به تنه درخت برخورد میکند. همچنین زمانی که تیرچه پشتیبانی کننده درخت خیلی سفت به درخت بسته شده باشد ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه مکانیکی به درخت بهتر است اطراف درخت را مالچ پاشی کنید. همچنین کنده شدن پوست درخت ممکن است به علت جویدن پوست درخت توسط حیوانات جونده اتفاق افتاده باشد.

 

راههای درمان و مراقبت از درخت پوست کنده

درمان کنده شدن حلقه ای پوست درخت شامل کمکهای اولیه برای تمیز کردن زخم و خشک نگه داشتن چوب است. پیوند ترمیمی ( Repair ) یا پیوند پلی ( bridge ) در واقع پلی ایجاد میکند که از طریق آن مواد مغذی میتوانند در تنه درخت جا به جا شوند.

زمانی پیوند ترمیمی پوست درخت موفقیت آمیز است که مواد مغذی کافی بتوانند از بخش زخمی تنه عبور کرده و امکان زنده ماندن ریشه و تداوم ارسال آب و مواد معدنی به بافتها و برگهای درخت فراهم شود. برگها غذا تولید میکنند که به درخت امکان میدهد بافتهای جدید بسازد. این بافتهای جدید پوسته ای روی زخم تشکیل میدهند و کمک میکنند درخت زنده بماند.

شکل- مراحل آماده سازی ترکه ها یا شاخه ها برای پیوند و جایگذاری آن در تنه درخت 


روش پیوند ترمیمی پوست درخت

کلید درمان درخت پوست کنده، تمیز نگه داشتن زخم و جلوگیری از آلودگی آن است. ابتدا باید با برداشتن هر گونه پوست باقی مانده که شل شده یا شکسته است، زخم را تمیز کنید. شاخه ها یا ترکه هایی را که قطری برابر با اندازه انگشت شست دارند و طول آنها 7 سانتیمتر بلندتر از پهنای زخم است، از درخت جدا کنید تا برای پیوند پلی از آن استفاده کنید.

بالای هر یک از ترکه ها را علامت بگذارید. با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یک طرف انتهای هر یک از ترکه ها را ببرید به طوری که آن را روی تنه درخت به صورت مسطح بخوابانید. انتهای دیگر ترکه یا شاخه را تیز کنید و به شکل تیغه گُوِه ای شکل در بیاورید. از زخم شروع کنید و دو برش موازی در پوست درخت ایجاد کنید تا زبانه ای شکل بگیرد (بالا و پایین زخم).

برشها باید کمی طولانی تر از پلها باشند. زبانه ای که درست کرده اید را بلند کنید و پلی را که با ترکه آماده کرده اید، در زیر زبانه پوست درخت قرار دهید. پوست روی قطعات پل شده باید کمی زیر زبانه ها و به صورت عمودی رو به بالا قرار داده شوند. اگر لایه هایی روی تنه درخت تشکیل شوند و پلها پیوند بخورند، جریان مواد مغذی به بافتهای گیاه دوباره برقرار شده و گیاه نجات پیدا میکند. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.