فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

باید دانه ها را از غلاف گوشتی که آنها را احاطه کرده است تمیز کنید و در خاک شل و نرم قرار دهید و یک لایه 1.5 سانتیمتری خاک روی آن بریزید.
کاشت و پرورش درخت انار: چگونه دانه انار بکاریم؟
کاشت و پرورش درخت انار: چگونه دانه انار بکاریم؟

بسیاری از افراد ترجیح میدهند درخت انار را از دانه بکارند و پرورش دهند. فصل پاییز فصل انارهای درشت و رسیده ترش و شیرین است که بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه یا باغداران را به فکر پرورش انار می اندازد. جالب است بدانید دانه های یاقوتی انار را میتوانید بکارید و از آنها درخت به بار بیاورید. حتی میتوانید انار را داخل گلدان بکارید و به عنوان یک گیاه زینتی زیبا خانه تان را با آن تزئین کنید. 

کاشت درخت انار

انار میوه بومی ایران است. برای کاشتن انار از دانه، کار زیادی لازم نیست انجام دهید چرا که دانه های انار به سهولت بدون نیاز به مراقبت زیاد، رشد میکنند. باید دانه ها را از غلاف گوشتی که آنها را احاطه کرده است تمیز کنید و در خاک شل و نرم قرار دهید و یک لایه 1.5 سانتیمتری خاک روی آن بریزید.

گرما دومین نیاز مهم دانه انار برای رشد است. دانه های انار را باید در حرارتی معادل دمای اتاق به مدت 30 تا 40 روز بگذارید تا سبز شود. دمای خاک را چند درجه بالاتر بیاورید تا مدت زمان لازم برای جوانه زدن دانه انار را به نصف کاهش دهید. دانه کاشته شده را با فویل احاطه کنید و آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا زمانی که دانه جوانه بزند.

هنگامی که در مورد نحوه کاشت دانه انار سخن به میان می آید، روش دیگری نیز وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. این روش کاشت دانه در کیسه پلاستیکی است. برخی از باغبانان این روش را برای کاشت و پرورش درخت انار از دانه ترجیح میدهند. یک صافی قهوه را مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید. دانه های تمیز شده انار را در یک چهارم صافی بریزید. به دقت صافی را روی هم تا کنید و آن را در کیسه پلاستیکی درب دار قرار دهید. دانه ها را در مکانی گرم قرار دهید و هر چند روز به آنها سر بزنید ببینید جوانه زده اند یا خیر. همین که دانه ها جوانه زدند، آنها را به گلدان منتقل کنید.

از گلدان یا ظرفی استفاده کنید که سوراخ تخلیه زیر آن مناسب باشد. در هر گلدان دو تا سه دانه بکارید. میتوانید جوانه های ضعیف را پس از چند هفته که از جوانه زدنشان گذشت، بکنید و یا آنها را به گلدان دیگری منتقل کنید.

مراقبت از جوانه انار

در صورتی که میخواهید بدانید چکار کنید که درخت اناری که پرورش میدهید سالم و قوی باشد، باید به نیازهای آن توجه کافی داشته باشید.

زیستگاه طبیعی درخت انار که کربناته و یا گچی است، در واقع خاک قلیایی دارد. خاک قلیایی برای پرورش انار بهترین خاک است بنابراین برای مراقبت از درخت انار باید از آماده سازی خاک شروع کنید. باید خاک انار کمی قلیایی باشد و pH آن برابر با 7.5 باشد. از آنجایی که بیشتر بسترهای کشت pH خنثی دارند، میتوانید برای اصلاح اسیدیته خاک، مقدار کمی پودر آهک یا سنگ آهک به خاک اضافه کنید و با آن ترکیب کنید.

حالا که از بذر انار یک گیاه پرورش داده اید، توجه داشته باشید دانه هایی که پرورش میدهید ممکن است مشابه رقم اناری که از آن دانه گرفته اید نباشد. اما بهرحال صاحب درخت اناری میشوید که ظرف یک تا سه سال میوه میدهد و میتوانید به زودی از محصولات انار خود استفاده کنید. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.