فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

مبارزه با کرم میوه به روشهای طبیعی و ارگانیک برای گیاهانی که محصول خوراکی دارند بر روشهای شیمیایی ارجحیت دارد.
روشهای طبیعی و ارگانیک مبارزه با کرم میوه
روشهای طبیعی و ارگانیک مبارزه با کرم میوه

چند نوع کرم میوه وجود دارد که در واقع لارو گونه های مختلف شب پره های جنس لپیدوپترا Lepidoptera هستند. لاروهای این شب پره ها آفت درختان میوه هستند که معمولا به شکل کرم صد پا (کاترپیلار) به رنگ سبز و در اندازه ای درشت آنها را مشاهده میکنید. کرم میوه در درخت میزبان زندگی میکند و به جوانه ها، برگها، گلها و میوهها آسیب وارد میکند. آسیب لارو شب پره معمولا زمانی مشخص میشود که دیگر خیلی دیر شده و نمیتوان جلوی کرمها را گرفت. در اینجا به راههای مقابله با کرم میوه و آسیبهای ناشی از آن و پیشگیری از آثار تخریب کرم بر روی محصول میپردازیم.

وجود کرم سبز روی میوه و درخت

افرادی که درختان میوه دارند باید به دقت درختان میوه شان را بررسی کنند تا مطمئن شوند مورد هجوم هیچ گونه آفتی قرار نگرفته باشند. از اوایل تا اواسط بهار گیاهان را بررسی کنید چرا که در این زمان ممکن است کرمهای سبزی روی میوه مشاهده کنید. این لاروها تنها یک نسل در هر سال تولید میشوند اما تبدیل به شفیره شده و در طول زمستان در استراحت به سر میبرند تا هنگامی که فصل بهار رسیده و شکوفه ها و جوانه ها رشد کنند. در این زمان این آفت از پناهگاه خود بیرون می آید تا از بخشهای مختلف گیاه تغذیه کند.

انواع کرم سبز میوه

کرمهای سبز میوه بسته به رفتاری که از خود نشان میدهند ممکن است کرم ارتشی ( armyworm ) باشند یا کرم طوقه بر ( cutworm ).

شکل- در تصویر بالا تعدادی کرم ارتشی دیده میشود. 


-    کرم ارتشی: این کرمها در دسته های بزرگ حرکت میکنند و به طور کامل ناحیه مورد نظر حمله را خورده و منهدم میکنند بنابراین آسیب بزرگی ایجاد میکنند.

-    کرم طوقه بر: این کرمها از ریشه گیاهان جوان تغذیه میکنند و با بیرون زدن جوانه های تازه به شاخه های درخت هجوم میبرند.

کرم سبز میوه رایجترین آفت درختان میوه است اما چند نوع کرم میوه دیگر نیز وجود دارد.

سایر انواع کرم میوه

کرمهای میوه انواع مختلفی از کرمها را شامل میشوند که در مناطق مختلف دنیا دیده میشوند. در خانواده نوکتوئیده ( Noctuidae ) کرمهای هرمی (pyramidal ) و خالدار (speckled ) وجود دارند. تخمهای آنها بسیار کوچک هستند و شب پره های بالغ بر روی ساقه ها و برگهای درخت میزبان تخم ریزی میکنند.

شکل- کرم خالدار


طول کرمهای خالدار بیش از 2.5 میلی متر بوده و راه راه هستند و در طول بدن خود خالهایی نیز دارند.

لاروهای هرمی در ابتدا کرمی رنگ هستند و به مرور پس از یک سپری شدن اولین سیکل زندگی سبز میشوند. سپس پنج نوار در طول بدنشان ایجاد میشود و یک برجستگی (هرمی شکل) در انتهای پشتشان شکل میگیرد.

شکل- کرم هرمی 


کرمهای سبز میوه رایج کمی کوچکتر از گونه های دیگر بوده و در ابتدا کرمی رنگ هستند و بعدا زرد رنگ شده و در نهایت به سبز روشن در می آیند.

علائم آسیب کرم میوه چگونه است

آفتهای لاروی از طیف گسترده ای از گیاهان برگ ریز تغذیه میکنند و به صورت گسترده به درختان سیب، هلو و گیلاس حمله میکنند. تغذیه کرمهای میوه از درخت تاثیر جدی بر سلامت گیاه نمیگذارد اما کیفیت و میزان محصول برداشت شده را به خطر می اندازد.

فعالیت تغذیه کرم میوه از جوانه ها منجر به ریزش گل میشود و تغذیه بیشتر باعث جذب زود هنگام میوه در حال رشد میگردد.

بررسی تنها چند درخت میوه و مدیریت آنها برای جلوگیری از هجوم کرم میوه معمولا کافیست.

چگونه با کرم میوه مقابله کنیم؟

مقابله و کنترل این آفت با نظارت دقیق بر گیاهان شروع میشود. میتوانید لاروهای شب پره ها را با دست از روی درختان کوچک بردارید. اگر لاروها را زود شناسایی کرده و بردارید مانع از ایجاد نسل بعدی آفت میشوید. به دقت به علائم هجوم آفت به جوانه های انتهایی و آسیب دیدگی جوانه ها و شکوفه ها توجه کنید. میوه های کوچکی که تشکیل شده اند، ممکن است آثار آفت زدگی و لکه های قهوه ای را در خود نشان دهند که میتواند نشانگر تغذیه کرم میوه باشد.

مبارزه با کرم میوه به روشهای طبیعی و ارگانیک برای گیاهانی که محصول خوراکی دارند بر روشهای شیمیایی ارجحیت دارد. شما میتوانید جمعیت شب پره های بالغ را با تله های چسبناک کاهش دهید. مشخص شده است که باکتری باسیلوس تورنژینسیس یا به اختصار بی تی ( Bacillus thuringiensis ) برای رهایی از کرم میوه به روش طبیعی تاثیر خوبی دارد. همچنین روشهای کنترل بیولوژیکی مانند استفاده از حشرات مفید برای از بین بردن آفتها از جمله برخی انواع زنبورها و نماتودها نیز از جمله روشهای طبیعی محبوب در از بین بردن کرم میوه است. اگرچه این روشها تنها در موارد آفت زدگی خفیف کارساز هستند.

اگر دائما درختانتان مورد حمله لاروهای شب پره قرار میگیرند میتوانید از روشهای شیمیایی مانند حشره کش مخصوص شب پره تخم خوار (کرم سیب) بهره بگیرید و از آن یک بار در مرحله شکوفه دهی و بار دیگر پس از ریزش گلبرگها استفاده کنید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.