فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کرم کلم چهار نوع اصلی دارد که بهتر است آنها را شناخته و بتوانید از یکدیگر تمییز دهید تا بهتر با این آفت کلم مقابله کنید
مبارزه با آفات: انواع آفت کرم کلم را بشناسید
مبارزه با آفات: انواع آفت کرم کلم را بشناسید

عبارت کرم کلم یک عبارت کلی برای انواع آفات کرم شکل است. این کرمهای آفت در واقع لاروهای حشرات بالدار از جمله بیدها و شب پره ها هستند که از کلم پیچ و محصولات دیگر خانواده کلم تغذیه میکنند. گیاهان میزبان کرم کلم عبارتند از بروکلی، گل کلم، کلم بروسل، کولارد، برگ خردل، برگ شلغم، تربچه، کلم قمری (قنبید) و انواع دیگر کلم.

 کشاورزان این گروه کوچک گونه های مشابه آفت را به عنوان کرم کلم میشناسند. کرم کلم چهار نوع اصلی دارد که بهتر است آنها را شناخته و بتوانید از یکدیگر تمییز دهید تا بهتر با این آفت کلم مقابله کنید:

شکل- پروانه سفید کوچک که لاروهای آن به شکل کرمهای سبز رنگ بوده از محصولات کشاورزی خانواده کلم تغذیه میکنند. 

-    پروانه سفید کوچک (Small White): این آفت کلم با نام علمی Pieris rapaeنوعی پروانه کوچک و زیاد (در سرتاسر دنیا) است که لاروهای آن نیز بسیار کوچک با کرکهای کوتاه و به رنگ سبز روشن هستند. این کرم بروکلی، کلم برگ و گل کلم را ترجیح میدهند. نوع دیگری از این حشره پروانه سفید بزرگ (Pieris. brassicae) نام دارد. نوع رایج در امریکای شمالی نیز به عنوان پروانه کلم جنوبی شناخته میشود. پروانه سفید با رگه های سبز در اروپا و امریکای شمالی دیده میشود.

شکل- کرم حلقه ای کلم (لارو شب پره)


-    کرم حلقه ای کلم (cabbage looper): این آفت کلم با نام علمی Trichoplusia ni، یکی از اعضای خانواده شب پره Noctuidae است. لارو این شب پره پوستی صاف و سبز رنگ با نوارهای سفید دارد. علت این که به آن کرم حلقه ای گفته میشود، این است که هنگام خزیدن بدن خود را به صورت کمان در آورده و حلقه میکند. این نوع آفت برای گیاهان بسیار مخرب است چون به شکل سیری ناپذیری برگهای محصولات را میخورد. گیاه میزبان این آفت تنها محدود به محصولات کشاورزی خانواده کلم نمیشود بلکه گیاهان دیگر از جمله گوجه فرنگی، خیار و سیب زمینی نیز ممکن است مورد هجوم کرم حلقه ای کلم قرار بگیرند. حشره بالغ این آفت شب پره قهوه ای رنگ شب فعال است.

شکل- حشره بالغ کرم ریسنده کلم


-    کرم ریسنده کلم (cabbage webworm): کرم ریسنده کلم با نام علمی Hellula undalisبه صورت گسترده پراکنده بوده و بومی جنوب اروپا و آسیاست اما به محصولات کلم و سبزیجات دیگر در برخی ایالتهای امریکا که مشرف به خلیج مکزیک هستند نیز حمله میکند و آسیب میزند.

شکل- شب پره پشت الماسی که لارو آن آفت گیاهان خانواده کلم است. 


-    شب پره پشت الماسی کلم (diamondback moth) :کرم پشت الماسی با نام علمیPlutella xylostellaکه در برخی منابع با عنوان P. maculipennisشناخته میشود، یکی از اعضای خانواده شب پره Plutellidae است. لارو این حشره پوستی صاف و به رنگ سبز کامل دارد. هنگامی که مزاحمتی برای آن ایجاد میشود، بال بال زده و از روی گیاه می افتد. لاروهای تازه سر از تخم در آورده این شب پره، حفار برگ و برگ خوار هستند. به این صورت که به بافتهای برگ نفوذ میکند و پارانشیمهای بین دو لایه بیرونی برگ را میخورد. لاروهای بزرگتر سوراخی در برگ ایجاد میکنند و تمام بافتهای آن را میخورند. انواع بالغ این گونه شب پره خاکستری رنگ، کشیده و کوچک است که خال های سفید رنگی روی هر دو بال جلویی دارد. این علامت روی بال این شب پره در حالت استراحت شکلی مشابه دو الماس را در ذهن متوادر میکند به همین علت به آفت آن پشت الماسی گفته میشود. شب پره پشت الماسی در اصل یک گونه استوایی است اما اغلب در مهاجرت به نواحی معتدل نیز دسترسی پیدا میکند. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.