فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اگر میخواهید بذر خرفه را بکارید، کافیست بذرها را بر روی ناحیه ای که برای کاشت در نظر گرفته اید، بپاشید. نباید روی تخم ها خاک بریزید.
پرورش سبزیجات: چگونه از گیاه خرفه خوراکی مراقبت کنیم؟
پرورش سبزیجات: چگونه از گیاه خرفه خوراکی مراقبت کنیم؟

سبزی خرفه ( Purslane ) در برخی مناطق علف هرز محسوب میشود اما باید بدانید این گیاه تندرو و گوشتی، خوردنی و لذیذ و پرخاصیت است. کاشت و پرورش خرفه خوراکی در باغچه یا باغ سبزیجات، هم برای سلامتی و هم افزایش طعم غذا مفید است.

خرفه چیست؟

خرفه که نام علمی آن Portulaca oleracea است، یک سبزی خوراکی بومی آسیا است که امروزه در سرتاسر دنیا گسترش یافته است. خرفه ساقه های قرمز رنگ و برگهای سبز گوشتی و آبدار دارد. گلهای این گیاه به رنگ زرد روشن هستند. خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین آ، ث، ب، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و آهن است. اگر دوست دارید در گلدان یا باغچه خود خرفه بکارید، در اینجا با نکاتی درباره آن بیشتر آشنا میشوید.

کاشت و پرورش خرفه

سخترین بخش پرورش خرفه پیدا کردن آن است. هنگامی که تصمیم میگیرید خرفه بکارید متوجه میشوید نمیتوانید به راحتی آن را پیدا کنید در حالی که همیشه به عنوان علف هرز از دسته سبزیجات آن را خارج میکردید و دور میریختید. این سبزی را میتوانید از بذر پرورش دهید و یا چند شاخه آن را قلمه بگیرید.

گیاهان خرفه نیاز به نور کامل خورشید دارند تا بتوانند خوب رشد کنند. این گیاه به نوع خاک یا تغذیه حساسیت نشان نمیدهد اما در خاکهای خشک تر بهتر رشد میکند.

اگر میخواهید بذر خرفه را بکارید، کافیست بذرها را بر روی ناحیه ای که برای کاشت در نظر گرفته اید، بپاشید. لازم نیست روی تخم خرفه خاک بریزید، بلکه باید نور کافی دریافت کنند تا بتوانند جوانه بزنند. پس بگذارید بر روی سطح خاک بمانند.

اگر از قلمه خرفه میخواهید برای تکثیر این گیاه گوشتی و آبدار استفاده کنید، بگذارید شاخه های بریده شده در روی زمینی که میخواهید خرفه سبز کنید، بمانند. به قلمه ها آب بدهید تا ظرف چند روز در خاک ریشه بدهند.

مراقبت از گیاه خرفه خوراکی

مراقبت از خرفه پس از آغاز رشد، بسیار آسان است. لازم نیست کار خاصی برای آن انجام دهید. همان ویژگی که باعث میشود بسیاری از مردم آن را علف هرز بشمارند و از خاک بیرون بکشند، به شما کمک میکند خود را برای پرورش آن به زحمت نیندازید.

فقط توجه داشته باشید مرتبا آن را برداشت کنید و مراقب باشید از کنترلتان خارج نشود. پیش از این که گلدهی خرفه آغاز شود، باید سبزی را برداشت کنید تا جلوی گسترش غیر قابل کنترل آن توسط بذرهای تولید شده را بگیرید.  

همچنین به خاطر داشته باشید خرفه گیاهی یکساله است. اگر چه امکان تولید بذر و در نتیجه تکثیر خود به خودی آن زیاد است اما اگر میخواهید از داشتن محصول خرفه در سال بعد مطمئن شوید، باید در پایان فصل مقداری از تخمهای خرفه را جمع کنید تا سال بعد با خیال راحت آنها را بکارید و دیگر به دنبال پیدا کردن گیاه خرفه برای قلمه زدن نمانید.

اگر میخواهید به جای پرورش خرفه، نوع وحشی آن را برداشت کنید ابتدا مطمئن شوید این گیاهان با آفت کش و علف کش تحت درمان قرار نگرفته باشند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.