فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

دارچین را میتوانید برای تقویت ریشه دهی قلمه ها، پیشگیری از بیماریهای قارچی در جوانه های بذری و نابودی آنها و حتی جلوگیری از هجوم آفات به خانه تان استفاده کنید.
استفاده از دارچین برای ریشه زایی قلمه و مبارزه با آفت و بیماریهای قارچی
استفاده از دارچین برای ریشه زایی قلمه و مبارزه با آفت و بیماریهای قارچی

دارچین (Cinnamon) را همگی به عنوان یک طعم دهنده قدرتمند در طبخ غذا و آشپزی میشناسیم اما خواص آن محدود به تغذیه نمیشود. کاربرد دارچین در باغبانی نیز شگفت انگیز است و بسیاری از افراد از آن به عنوان یکی از روشهای ارگانیک مبارزه با آفت استفاده میکنند. این ادویه معطر را میتوانید برای تقویت ریشه دهی قلمه ها، پیشگیری از بیماریهای قارچی در جوانه های بذری و نابودی آنها و حتی جلوگیری از هجوم آفات به خانه تان استفاده کنید.

در اینجا یاد میگیرید چگونه از پودر دارچین برای حفظ سلامت گل و گیاه خود بهره بگیرید و با این روش طبیعی دیگر نیازی به مواد شیمیایی مضر و خطرناک برای کارهای باغبانی نداشته باشید.

کاربردهای دارچین در باغبانی و مراقبت از گیاه  

فواید دارچین برای گیاهان گسترده است. در اینجا رایجترین موارد مصرف دارچین در باغبانی ارائه شده است:

   دارچین برای مبارزه با آفات

اگر دچار مشکل هجوم مورچه ها به خانه یا باغچه یا گلدان خود شده اید، دارچین دوای درد شماست. دارچین دافع مورچه است چون مورچه دوست ندارد بر روی پودر دارچین راه برود. بنابراین با این روش طبیعی مشکل زیاد شدن مورچه ها در فصل تابستان را میتوانید برطرف کنید.

از دارچین برای جلوگیری از این نوع آفت (خواه گیاه آپارتمانی باشد خواه باغچه ای) استفاده میشود. مسیرهای اصلی یا ورودی مورچه ها را پیدا کنید و دارچین را در آنجا بریزید. به خاطر داشته باشید به این روش مورچه ها نمیمیرند بلکه از مسیری که پودر ریخته شده دوری میکنند.

- استفاده از دارچین برای ریشه زایی

این ماده شگفت انگیز به عنوان عامل ریشه زایی به اندازه آب برگ بید و پودر هورمون ریشه زایی تاثیر گذار است. یک بار آن را به ساقه قلمه ای که میخواهید بکارید، بزنید تا ریشه دهی گیاه تحریک و تقویت شود. از این روش تقریبا در همه انواع گیاهان میتوانید استفاده کنید.

با کمک دارچین قلمه تان خیلی زود گرفته و ریشه میدهد. برای این کار ابتدا یک قاشق پر دارچین را در دستمالی بریزید، انتهای ساقه بریده شده را مرطوب کنید و سپس انتهای ساقه را در پودری که روی دستمال ریخته اید بغلتانید. سپس قلمه را در خاک گلدانی تازه قرار دهید. با این روش ساقه به تولید ساقه های بیشتر نیز ترغیب میشود و این خاصیت کمک میکند جلوی دامپینگ آف (مرگ ناگهانی گیاهچه) که توسط قارچهای مضر اتفاق می افتد، گرفته شود.  

بیماری قارچی از نوع کپک لجن

- استفاده از دارچین به عنوان قارچ کش

بیماری دامپینگ آف یا مرگ ناگهانی گیاهچه یک بیماری قارچی است که طی آن جوانه های کوچکی که تازه میخواهند رشد کنند ناگهان توسط قارچها نابود شده و می میرند. دارچین با از بین بردن قارچهای خاک از این اتفاق پیشگیری میکند. همچنین مشکلات قارچی دیگری که در گیاهان بزرگتر و قدیمیتر دیده میشود مانند کپک لجن یا مخاطی ( Slime Mold ) و رشد قارچ ( mushroom ) بر روی گیاه نیز با آن برطرف میشود.

برای مقابله با بیماری قارچی با دارچین باید آن را به صورت اسپری استفاده کیند. برای این کار مقداری از آن را در آب گرم بریزید و هم بزنید و بگذارید یک شب بماند. سپس محلول آماده شده را از صافی ریزی عبور دهید تا ذرات درشت آن گرفته شود. سپس این محلول را در بطری اسپری بریزید و آن را به برگ و ساقه های گیاهان بیمار بپاشید و بر روی خاک گلدان (یا باغچه) که مشکل قارچی دارد نیز غبار پاشی کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.