فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

برای کاهش استرس ناشی از انتقال گلدان، نباید ناگهان آنها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. بلکه به دنبال مکانی سایه برای قرار دادن آنها باشید
انتقال گلدان به فضای باز: چگونه گیاه را با محیط بیرون سازگار کنیم
انتقال گلدان به فضای باز: چگونه گیاه را با محیط بیرون سازگار کنیم

با سپری شدن فصل زمستان، بسیاری از گیاهان آپارتمانی تان را میخواهید به فضای باز ببرید تا هوای تازه استشمام کنند. این کار نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه برای گیاه بسیار خوب است. اما هنگامی که پس از مدتها نگهداری از گیاه در داخل خانه، آن را میخواهید بیرون ببرید ناگهان آن را با شرایطی رو به رو میکنید که آمادگی و انتظار آن را ندارد. در این حالت گیاه دچار استرس شده و به راحتی دچار شوک میشود. برای بیرون بردن گلدان عجله نکنید. به جای این کار به تدریج گیاه را با محیط جدید آشنا کنید تا به آن خو بگیرد. عادت دادن گیاهان خانگی و آپارتمانی با شرایط بیرون بهترین راه برای کاهش تاثیر شوکه شدن و موفقیت در عادت کردن به محیط جدید است.

برای عادت دادن گیاه به محیط بیرون چه کارهایی انجام دهیم

نور یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در شوک گیاه است. در واقع شدت نور بیرون خیلی بیشتر از داخل خانه است. اگر چه بیشتر گیاهان آپارتمانی به نور زیادی نیاز دارند اما عادت کردن به نور شدید بدون مقدمه و ناگهانی، برای آنها دشوار است.

برای کاهش استرس ناشی از انتقال گلدان، نباید ناگهان آنها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. در عوض به دنبال مکانی سایه برای قرار دادن آنها باشید مثلا زیر سایه یک درخت و یا در پناه سایه بان. بگذارید چند ساعت در روز گیاه هوای تازه بگیرد و سپس آن را به اتاق برگردانید. به تدریج بگذارید کمی آفتاب مستقیم به آنها بتابد و مدت زمانی را که در فضای باز سپری میکنند به مرور زمان افزایش دهید و در اواخر کار بگذارید تمام روز را بیرون باشند. پس از سپری شدن چند هفته بدین منوال، گیاهان به خوبی با فضای بیرون سازگاری یافته و میتوانند در تمام طول تابستان شرایط بیرون را تحمل کنند.

از گیاه گلدانی که به فضای باز برده ایم چگونه مراقبت کنیم

هنگامی که گیاهانتان کاملا به شرایط جدید خو گرفتند، باید چند نکته مهم را به خاطر بسپارید. اول این که در ماههای گرم تابستانی باید آب و مواد مغذی بیشتری به آنها برسانید. به این معنی که باید میزان آب دهی و کود دهی آنها را بیشتر کنید. با این حال باید دقت داشته باشید آبیاری زیاد یا کود دهی بیش از حد ممکن است از کمبود آنها آسیب رسان تر باشد.

نکته مهم دیگر برای گیاهان فضای باز آفتها هستند. در داخل خانه معمولا حشرات مضر و آفتها به اندازه بیرون نیستند. بنابراین باید با رایجترین آفتها آشنا شوید تا بهتر بتوانید با آفتها مقابله کرده یا آنها را درمان کنید.

آب و هوا یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که تاثیر قابل توجهی بر گیاهان گلدانی که به تازگی به بیرون منتقل شده اند، میگذارد. مثلا باد به شدت گیاهانی را که به شرایط محیط خوب عادت نکرده اند، دچار استرس میکند. باد به راحتی گیاهانی را که قوی نیستند خشک میکند حتی ممکن است به آنها ضربه زده و آنها را از جا بکند. برای پیشگیری از مشکلات مربوط به باد، گیاهان گلدانی را در ناحیه محافظت شده ای مانند کنار دیوار قرار دهید.

اگر چه بارندگی سبک برای گیاهان خوب است اما بارش شدید رگبار میتواند تاثیر مخربی بر آنها بگذارد، برگها را شلاق بزند و خاک گلدان را بیرون بریزد و ریشه ها را غرق آب کند.

دامنه تغییرات دمای بیرون خیلی گسترده تر از دمای داخل ساختمان است و از آنجایی که اکثر گیاهان بومی نواحی استوایی یا نیمه استوایی هستند، نمیتوانند دمای پایین و سرد را تحمل کنند به خصوص هنگام شب. بنابراین همیشه باید هنگام مشاهده خطر سرما زدگی یا افت دما گلدانها را به خانه بیاورید. با آغاز زمستان باید فرایند تدریجی سازگار کردن گیاه با فضای داخلی را انجام دهید.

گیاهان خانگی از هوای گرم و تازه بهار پس از یک دوره طولانی ماههای سرد زمستانی، لذت میبرند. اما اگر شوک شدیدی به آنها وارد شود میتواند منجر به مرگ گیاه شود. با توجه به نیازهای گلدانهای خود به حفظ سلامت و شادابی آنها کمک میکنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.