فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

عطر چای نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و نباید خاک آن خیس باشد.عطر چای در قاعده کرکهای برگهایش غددی دارد که در آنجا رایحه تشکیل میشود. با فشردن برگ یا خرد کردن برگ روغن عصاره ای آن آزاد میشود.
پرورش گل و گیاه: چگونه از عطر چای یا شمعدانی عطری مراقبت کنیم
پرورش گل و گیاه: چگونه از عطر چای یا شمعدانی عطری مراقبت کنیم

گیاه عطر چای که با اسامی گوناگونی از جمله شمعدانی عطری ( Scented Geraniums ) ، عطر شاهی، ژرمانیوم و گل عطر نیز شناخته میشود، به واسطه رایحه مطبوعی که از خود منتشر میکند طرفداران زیادی دارد. رایحه قدرتمند و دلپذیر برگها، ویژگی مشترک انواع گونه های مختلف عطر چای است. عطر چای در قاعده کرکهای برگهایش غددی دارد که در آنجا رایحه تشکیل میشود. با فشردن برگ یا خرد کردن برگ روغن عصاره ای آن آزاد میشود.

اگر چه شمعدانی عطری از خانواده شمعدانی واقعی است و مشابهاتی نیز با آن دارد اما در واقع از تیره ای متفاوت است.

شمعدانی عطر چایشمعدانی عطر چای

بیشتر شمعدانی های عطری گلهای کوچکی نیز تولید میکنند که برخی از آنها بسیار زیبا و برخی دیگر به قدری کوچکند که به سختی میتوان متوجه آن شد. برگهای این گیاه کمی گوشتی و کرک دار هستند. اغلب شکل عطر چای مشابه گیاهان دیگری مانند رزها و لیموهاست. هر گل 5 گلبرگ دارد که دو تای آن بزرگتر و بالاتر و سه تای آن کوچکتر و پایینتر هستند.

نکات مهم در نگهداری از عطر شاهی

مقاومت عطر چای در گونه های مختلف آن متفاوت است اما اغلب به راحتی میتوان آنها را به عنوان گیاه خانگی در آپارتمان نگهداری کرد.

عطر شاهی نیاز به نور کامل تا نیمه سایه دارد. هنگامی که آن را در داخل آپارتمان میگذارید، باید در مکانی پرنور قرار دهید.

عطر چای را در جایی بگذارید که بتوانید برگهای آن را با دست بمالید و از بوی آن لذت ببرید. عطر چای هم به صورت تکی هم به صورت دسته ای در گلدان کاشته میشود.

ساقه ها و برگهای عطر شاهی را میتوانید برای تزئین میز استفاده کنید یا از برگهای خشک آن در چای بریزید و طعم خوشایندی به چای بدهید.

خاک مناسب عطر چای

خاک این گیاه باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد اما غنی نباشد. شمعدانی عطری همانند بسیاری از گیاهان دارویی و معطر دیگر به خاطر روغن عصاره ای پرورش داده میشود و خاک غنی قدرت و غلظت روغن عصاره ای گیاه را کاهش میدهد. این گیاه pH های مختلف را تحمل میکند اما خاک کمی اسیدی که pH آن بین 6.0 تا 6.8 باشد برای آن ایده آل است.

عطر چای نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و نباید خاک آن خیس باشد. هنگامی به گیاه آب بدهید که از سطح خاک تا عمق 2.5 سانتیمتری خشک شده باشد. اگر خاک به مدت طولانی خشک بماند برگهای آن زرد میشوند سپس قهوه ای شده و میریزند اما با آب دهی منظم دوباره گیاه سلامتی خود را به دست می آورد.

زیاد از کود استفاده نکنید

عطر شاهی در صورتی که خاک کم غنی داشته باشد مقاومتر میشود. گیاهان گلدانی نسبت به گیاهانی که در خاک باغچه رشد میکنند، نیاز بیشتری به کود دارند. اگر فکر میکنید گیاهتان به کود نیاز دارد، میتوانید از بهار تا تابستان ماهی یک بار کود همه منظوره را دو برابر دستور ذکر شده روی برچسب آن رقیق کنید و به خاک گلدان بدهید.

گیاه عطر چایگیاه عطر چای

هرس عطر چای

هرس اگر گهگاهی انجام شود به پر و انبوه شدن گیاه کمک میکند. اگر گیاهتان بیش از حد بزرگ شد، نگران نباشید، با هرس میتوانید آن را به اندازه دلخواه در بیاورید. بهار بهترین زمان برای هرس آن است چرا که به گیاه فرصت میدهد گل داده و شکوفه کند. گیاهان بزرگتر در هر فصلی میتوانند هرس را با موفقیت پشت سر بگذارند. تقسیم ریشه را همیشه میتوانید انجام دهید.

شمعدانی عطری به واسطه رایحه و روغنی که در برگهای ضخیمش دارد، معمولا دچار آفت زدگی نمیشود. به طور کلی مگس سفید بزرگترین دشمن این گیاه خوشبو است و در موارد کم متداولتر شته، کنه تار عنکبوتی و شپشک آرد آلود به آن ممکن است حمله کنند. با اسپری صابون حشره کش یا روغن باغبانی میتوانید با روشهای ارگانیک از شر این آفتها خلاص شوید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.