فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

انواع و اندازه‌های مختلف گیاهان، همواره از نمای بیرون جذاب و حیرات‌آور بوده‌اند، اما تصاویری که توسط طیفی از تجهیزات پیشرفته گرفته شده‌اند، توصیفی از دنیای ذره‌بینی فعالیت و حیاتی فراتر از آنچه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، به شمار می‌آید.


به گزارش زلال نیوز ، این تصاویر زیبا نشانگر این واقعیت هستند که چگونه ارگانیسم درونی گیاهان، ساختارهایی به مراتب حیرت‌آورتر از شاخ و برگ‌ها هستند.
این شاهکارها زیست‌شناسی مولکولی و سلولی را به بهترین نحو در معرض نمایش قرار می‌دهند.
جان رونیونز از دانشگاه آکسفورد بروکس تصویری را ارائه می‌دهد که خود وی آن را "فوق بزرگراه گیاهی" می‌خواند.
به گفته دیگر دانشمندان حاضر در این پروژه، منابعی چون آب و مواد غذایی باید از بخشی از گیاه به بخش دیگر انتقال یابند و در گیاهان آوندی این منابع از طریق خوشه‌های آوندی که از انواع گوناگون سلول ساخته شده‌اند، منتقل می‌شوند.

به ادعای این محققان، همچنین اگرچه آنچه که در وهله نخست در خصوص پوسته درخت به ذهن خطور می‌کند، بیرونی‌ترین لایه زمخت و شکننده به نظر می‌رسد، اما واقعیت آن است که این پوسته متشکل از لایه‌های مختلف انواع گوناگون سلول و بافت از جمله چوب‌پنبه، قشر و آبکش است.

زیست‌شناسان این پروژه در ادامه می‌افزایند که درست به مانند پوست بدن انسان، پوسته درختان نیز آن‌ها را از گزند خطراتی همچون حشرات و کم‌آبی حفظ می‌کند و انواع خاصی از درختان حتی قادر به ترمیم آسیب‌فیزیکی وارد آمده به پوسته خود هستند. این التیام توسط پینه (callus) انبوهی از سلول‌ها که پتانسیل بازسازی دارند، صورت می‌گیرد

عکس‌های میکروسکوپی گیاهان


عکس‌های میکروسکوپی گیاهان


تصاویری از ساختار درونی گیاه


سلول‌های برگ جنینی


تصویر میکروسکوپی الکترونی از گرده گل


تصویری از سلول‌های پوسته Drimis winteri


تصویری الکترونی از برگ آویشن


تصویری از گل Arabidopsis Thaliana در حال رشد

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.