فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


خبرگزاري آريا-به شما توصيه مي‌کنيم که به جاي خريد شربت‌هاي رنگارنگ سراغ عرقيات گياهي برويد.
به گزارش خبرگزاري آريا،همه ما به دنبال انواع نوشيدني‌هاي مختلف هستيم تا کمي سرحال بياييم و خنک شويم؛ شربت‌هاي توت فرنگي، پرتقال، آلبالو و... انتخاب‌هاي خوبي هستند اما گاهي اوقات به دليل شيريني زياد شما را باز هم تشنه‌تر مي‌کنند؛ بنابراين همين‌جا به شما توصيه مي‌کنيم که به جاي خريد شربت‌هاي رنگارنگ سراغ عرقيات گياهي برويد.
 آنها را با آب ترکيب کنيد و شربت‌هاي مقوي و سالم‌تري بخوريد. ضمن اينکه بعضي از اين نوشيدني‌ها به تعادل دماي بدن شما کمک مي‌کنند و با کمک آنها راحت تر مي‌توانيد فصل گرما را سپري کنيد. البته از خواص دارويي آنها هم غافل نشويد.
کاسني
اين عضو خانواده عرقيات خواص مختلفي دارد. مهم‌ترين مزيتش که به روزهاي گرم سال مربوط مي‌شود اين است که حرارت بدن را تسکين مي‌دهد. علاوه بر اين، خواص ديگري هم به آن نسبت مي‌دهند. کاسني تب‌بر است، کلسترول خون را پايين مي‌آورد و به تقويت پوست کمک مي‌کند. بعضي از عطاري‌ها به شما توصيه مي‌کنند تا براي رفع گرمازدگي عرق کاسني و شاتره را با هم ترکيب کنيد و قبل از غذا يک استکان بخوريد. 
زيره
برخلاف ادويه زيره که خوش عطر و بوست، عرق زيره کمي تلخ و تند است، اما براي افرادي که از چاقي رنج مي‌برند اين طعم ناخوشايند اصلا مهم نيست. به هر حال بايد بدانيد که عرق زيره دشمن چاقي است  و ناراحتي‌هاي روده را برطرف مي‌کند؛ چون طبيعت گرم و خشکي دارد. براي درمان نفخ شکم و هضم بهتر غذا عرق زيره را فراموش نکنيد و بعد از غذا چشم‌هايتان را ببنديد، بيني‌تان را بگيريد و يک نصف استکان از آن را به معده‌تان بفرستيد. 
شاتره
اگر خيلي گرمايي هستيد و مجبوريد ساعت‌هاي زيادي از روز زير آفتاب کار کنيد مصرف عرق شاتره را حتما در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد. شاتره خاصيت ضد گرمازدگي دارد، حرارت بدن شما را تعديل کرده و به رفع نارسايي‌هاي کبدي کمک مي‌کند. براي تصفيه شدن خون هم مي‌توانيد از اين داروي گياهي کمک بگيريد. 
آويشن
آويشن گياه خوشبويي است که عرق آن طبيعت گرمي دارد. اگر بعد از هر غذا يک استکان از آن را بنوشيد از دردهاي مفصلي در امان مي‌مانيد. عرق آويشن اشتها‌آور بوده و ضد نفخ است و سبب ضدعفوني مجاري تنفسي مي‌شود.  اين را هم بدانيد که کمي تلخ و گس است.
رازيانه
رازيانه گياه پرخاصيتي است که عرق آن هم شما را ازخواص خوبش بي‌نصيب نمي‌گذارد. بعد از هر وعده غذايي يک استکان عرق رازيانه بخوريد تا اشتهاي شما در وعده غذاي بعدي بيشتر شود. عرق رازيانه طبيعت گرم و خشکي دارد، قاعده آور و ادرار آور است و به نابودي سنگ‌هاي مثانه و کليه کمک مي‌کند. 

گلاب

همه ما براي تهيه دسر‌هاي سنتي ايراني حتما يک شيشه گلاب در خانه داريم. شايد هنگام خريد گلاب از عطاري‌ها با اصطلاح «دو آتشه» روبه‌رو شويد. اين اصطلاح در مورد ساير عرقيات هم به کار مي‌رود و به اين معناست که گياه هنگام عصاره گيري دو بار جوشانده شده، آب کمتر و غلظت بيشتر دارد. به طور کلي گلاب وساير عرقيات دو آتشه قيمت بيشتري دارند. 
در مورد خواص گلاب بايد بگوييم که براي قلب و اعصاب مفيد است و به کاهش درد چشم کمک مي‌کند. ضمن اينکه براي تميز کردن پوست تان هم مي‌توانيد از آن استفاده کنيد.  گلاب از گل محمدي به دست مي‌آيد و برخي از افراد به عنوان خوشبو کننده هم از آن استفاده مي‌کنند. 
خارشتر
شايد در نگاه اول اين اسم به نظرتان خنده‌دار باشد؛ اما خارشتر هم  بين عرقيات گياهي ديده مي‌شود. واقعيت اين است که اصلا مزه خوبي ندارد و به شدت بد بو است. افرادي که مي‌خواهند با کمک عرق خارشتر با سنگ کليه و مثانه مبارزه کنند بايد طعم و مزه ناخوشايند آن را تحمل کنند. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفيه خون و کبد کمک مي‌کند. گاهي براي رفع تب و لرز هم استفاده مي‌شود. 
بيدمشک
اگر اين روزها دچار نگراني و مشکلات عصبي شده‌ايد، ناراحت هستيد و با قرص آرامبخش به خواب مي‌رويد، براي آرامش بيشتر عرق بيدمشک را امتحان کنيد چون آرامش بخش و خونساز است و به تقويت قلب و معده کمک مي‌کند. در کنار اينها در برطرف شدن دردهاي عضلاني هم موثر است. 
گاو زبان
يکي از گياهان پر طرفدار در عطاري‌ها گل گاو زبان است. عرق گياه گاو زبان هم خواص زيادي دارد که بد نيست با آنها هم آشنا شويد. عرق‌ گاو‌زبان دستگاه گوارش شما را ضدعفوني مي‌کند، نشاط آور است و اگر نصف استکان از آن را قبل از خواب ميل کنيد، رنگ چهره و پوست تان بهتر مي‌شود. 
نعنا
يکي از مشهورترين عرقيات گياهي است که شايد مهم‌ترين خاصيت آن رفع دل پيچه و دل‌درد است. عرق نعنا طعم ملايمي هم دارد و به همين دليل مصرف آن بيش از سايرين رايج است. علاوه بر اين عرق نعنا اشتها آور است و با داشتن طبيعت گرم و خشک، شما را از نفخ شکم نجات مي‌دهد.
بهار نارنج
اين هم جزو عرقيات خوش خوراک است و با نبات هم خوشمزه مي‌شود. عرق بهار نارنج به تقويت اعصاب شما کمک مي‌کند تا در زندگي آرامش بيشتري داشته باشيد. اگر شب‌ها فکر و خيال سراغتان مي‌آيد و خواب راحتي نداريد عرق بهار نارنج را امتحان کنيد. چون در درمان بي‌خوابي نقش موثري دارد. 
نکات خريد
هنگام خريد عرقيات گياهي فقط سراغ فروشندگان معتبر برويد چون در بازار فروش اين نوشيدني‌ها تقلب به سادگي شکل مي‌گيرد و ممکن است به جاي اين عصاره‌هاي گياهي طبيعي، اسانس خوراکي مخلوط با آب تحويلتان بدهند. 
به تاريخ مصرف، نام کارخانه و شماره ثبت نوشته شده روي شيشه توجه کنيد. اين موارد به شناخت محصولات معتبر کمک مي‌کنند.
شربت
بعضي از اين عرقيات واقعا بد مزه و بد بو هستند و شايد به اين دليل از مصرف آنها خودداري کنيد. به هر حال اگر خواص دارويي اين قبيل از عرقيات برايتان مهم است آنها را با آب و شکر مخلوط کرده و شربت درست کنيد.
گرم وسرد
بعضي از عرقيات گياهي طبيعت گرم و گروهي ديگر طبيعت سرد يا حتي معتدلي دارند که فروشنده در اين مورد شما را راهنمايي مي‌کند. در مورد عرق‌هاي سرد مانند کاسني وشاتره که براي فصل تابستان کاملا مناسب هستند بايد روزانه حداقل يک استکان از آنها را بنوشيد تا تاثير داشته باشند. 
توجه
مصرف بعضي از عرقيات براي زنان باردار يا کودکان ممنوع است. بنابراين قبل از هرگونه مصرف اين نوشيدني‌هاي گياهي، حتما با پزشک خود مشورت کنيد.  


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.