فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی دومین باغ مادری مرکبات کشور در جیرفتخبرگزاری فارس: راه‌اندازی دومین باغ مادری مرکبات کشور در جیرفت

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، فاز نخست دومین باغ مادری مرکبات با مشارکت بخش خصوصی در جیرفت راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ظهر امروز و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی فاز نخست دومین باغ مادری مرکبات در جیرفت با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد.



محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در حاشیه بازدید از روند فعالیت‌های انجام شده در راه‌اندازی این باغ مادری در منطقه نراب جیرفت گفت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های باغداران جابجایی، تولید و فروش نهال‌های ناسالم در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور 230 هزار هکتار باغ مرکبات در نوار شمالی و جنوبی وجود دارد، افزود: در کشور یک باغ مادری تولید نهال مرکبات در شمال کشور و یک باغ و مجموعه تولید نهال سالم و شناسه‌دار در جنوب کشور در شهرستان جیرفت راه‌اندازی شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این باغ مادری با مشارکت بخش خصوصی و کارشناسان در هر دوره بیش از 450 هزار اصله نهال مرکبات شناسه‌دار سالم با پایه‌های مقاوم  تولید و ضمن تامین نیاز منطقه به دیگر استان‌های مرکبات‌خیز کشور هم ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه جنوب کرمان از مناطق مطرح در تولید مرکبات در کشور است، افزود: نبود یک مجموعه تولید نهال سالم در این قطب تولید مرکبات کشور یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه باغ‌ها و تولید محصول با کیفیت بود که با فعال شدن این باغ  زمینه تولید نهال برای جایگزینی باغ‌های فرسوده و از بین رفته به واسطه آفت‌ها فراهم شده است.

طهماسبی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این منطقه کوهستانی در جیرفت به‌عنوان دومین باغ مادری مرکبات ایزوله و بکربودن منطقه نراب جیرفت است که ظرفیت تولید نهال مرکبات با کیفیت و استاندارد لازم را دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: در فاز نخست اجرای این طرح انتقال آب مورد نیاز برای ایجاد باغ مادری به طول دو کیلومتر و با اعتبار 500 میلیون تومان انجام شده است.

اسلام شاهرخی بیان داشت: تاسیسات آبیاری باغ هم با مشارکت بخش خصوصی و مجری طرح تامین شده است.  وی گفت: برای راه‌اندازی این باغ مادری مرکبات در منطقه نراب جیرفت بیش از 12 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که در چند فاز بعدی با ایجاد سه هکتار گلخانه زمینه تولید پیوند سالم مرکبات و تولید نهال فراهم می‌شود.

راه‌اندازی دومین باغ مادری مرکبات کشور در جیرفت
راه‌اندازی دومین باغ مادری مرکبات کشور در جیرفت

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.