فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

خبرگزاري آريا- يکي از زمان‌هايي که به هيچ وجه نبايد دارويي گياهي را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداري است.

 يکي از اصول طبيعت درمانگران در پيشنهادهاي گياهي که براي بيماري‌هاي مختلف به بيماران مي‌دهند اين است که همه داروهاي گياهي کاملاً بي‌خطر نيستند و براي استفاده بيشتر و بهره از گياهان بايد ابتدا برخي از اطلاعات اساسي را درباره آن‌ها کسب کنيم. به عبارت ديگر اگرچه به خاطر اين که ترکيبات مۆثر داروهاي گياهي نسبت به داروهاي شيميايي رقيق‌تر و در نتيجه اثرات جانبي آن‌ها کمتر است اما همچنان بايد در استفاده از داروهاي گياهي با احتياط عمل کرد.

يکي از نخستين دستورات احتياطي در اين زمينه توجه به اين مسئله است که تا وقتي کاملاً مطمئن نشده‌ايد که گياهي برايتان مناسب است آن را مصرف نکنيد و در اين باره هيچ‌کس مثل يک متخصص اين حوزه نمي‌تواند کمک‌کننده باشد. در اين ميان گاهي عوارض استفاده سرخود از برخي از داروهاي گياهي مي‌تواند نتايج بسيار بدي به همراه داشته باشد. يکي از زمان‌هايي که به هيچ وجه نبايد دارويي گياهي را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداري است. مهم‌ترين دليل اين موضوع اين است که برخي از گياهان باعث سقط جنين مي‌شوند.
 زنان آبستن در خوردن مواد زير بايد احتياط کرده و حتي‌المقدور به مقدار کم مصرف نمايد:
*  از نگاه برخي از متخصصان طبيعت درمانگر، زنان باردار بايد از خوردن گياهاني چون پوست ريشه زرشک، بابونه گاوي، افسنطين، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفري فرنگي، سنبل چيني، نعناع کوهي و مينا پرهيز کنند.
*  از جمله ممنوعيت‌هاي گياهي زنان باردار همچنين استفاده از کافئين است چرا که از نظر علمي ارتباط مستقيم بين مصرف کافئين در دوران بارداري و سقط جنين ثابت شده است. خوردن 163 ميلي گرم کافئين در روز معادل يک يا دو فنجان قهوه، خطر سقط جنين را تا دو برابر افزايش مي‌دهد.
*  زنان باردار بايستي از خوردن گياه بولاغ اوتي خودداري نمايند چون ممکن است باعث سقط جنين شود.
*  براي زن آبستن افراط در کليه خوراکي‌ها ممنوع است و نبايد هيچ غذايي را خارج از اندازه بخورد. تنوع بهترين روشي است که زن آبستن بکار بسته و از تمام خوراکي‌ها استفاده نمايد.
*  زعفران، جعفري، غوره، آب‌غوره، مارچوبه، زيره، سياه دانه، دارچين، مسهل.
*  غذاهاي مانده مخصوصاً غذاهاي گوشتي براي زن آبستن بدترين سم‌هاست. خوردن موادي مثل کالباس، سوسيس، ژامبون و ساردين و ساير کنسروها و ماهي مانده به کلي ممنوع است.
*  بانوان حامله چنانچه کرفس ميل نمايند، ممکن است نوزادشان دچار ناراحتي‌هاي عصبي، مخصوصاً حملات شبه صرع گردد.
*  بانوان باردار نبايد سياه دانه مصرف کنند زيرا قاعده آور و سقط کننده جنين است.
*  خوردن جعفري براي زن آبستن جايز نيست.
مطالعات جديد دانشمندان نشان مي‌دهد زنان باردار به هيچ وجه نبايد در غذاهاي خود از زعفران استفاده کند. زرشک و زعفران براي زنان باردار خطرات جبران ناپذيري دارد و سقط کودکشان را به دنبال دارد. به گزارش گوگل هلث، در طي آزمايشاتي که روي 150 زن انجام شد دانشمندان دريافته‌اند کساني که در سه ماهه اول بارداري زرشک و زعفران مصرف مي‌کنند جان کودکشان در خطر مي‌افتد و دچار زايمان زودرس نيز مي‌شوند.
نتايج تحقيقات پژوهشگران حاکي است که اين دارو سبب انقباض عضله‌ها مي‌شود و حتي مصرف آن تنفس مادران را نيز با مشکل دچار مي‌کند.
در 3 ماهه اول بارداري گلپر نخوريد
گلپر يکي از معروف‌ترين گياهان در طب سنتي براي درمان بيماري‌هاي گوارشي به خصوص نفخ محسوب مي‌شود. گلپر، هضم‌کننده غذا و تقويت‌کننده معده است. براي بهره بردن از خواص ضدنفخ گلپر، بهتر است يک گرم از پودر دانه‌هاي اين گياه را همراه رازيانه بعد از غذا و با آخرين لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوري بخوريد.
از آنجا که گلپر طبيعت گرم و خشکي دارد، افراد گرم مزاج بايد دانه‌هاي اين گياه را يک شب در سرکه بخوابانند و بعد از 24 ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن را در روز، پودر و استفاده کنند. غير از خواص درماني از ديگر کاربردهاي گلپر در طب سنتي، تلطيف گوشت‌ها به خصوص گوشت آبزيان و ماهي است و توصيه مي‌شود به عنوان ادويه در پخت ماهي از گلپر استفاده کنيد.
اما مصرف بيش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداري به خصوص 3 ماهه اول جايز نيست زيرا باعث سقط جنين مي‌شود. گاهي مصرف گلپر در افراد گرم مزاج باعث سردرد مي‌شود، در اين صورت مي‌توانند گلاب بو کنند تا سردردشان رفع شود.
 گياهان خطرناک در دوران بارداري
 گياهان خطرناک در دوران بارداري

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.