فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی آفت جان تالاب‌های گیلان شده است گفت: این گیاه فعالیت‌های گردشگری صیادی و آبزی‌پروری را در تالاب انزلی با مشکل مواجه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، قربانعلی پورمحمد ظهر امروز در جلسه پدافند غیرعامل گیلان در سالن اجتماعات استانداری با اشاره به اینکه گونه‌های مهاجم گیاهی از عوامل آسیب به تالاب‌ها هستند اظهار داشت: گیاه مهاجم سنبل آبی آفت جان تالاب‌های گیلان شده است.

وی با اشاره به اینکه باید از ورود گونه‌های غیربومی به کشور و استان خودداری کرد افزود: مقابله نکردن با  گونه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در تالاب‌های گیلان به مرگ تدریجی تالاب‌ها در استان ختم می‌شود.

پورمحمد با اشاره به اینکه گیاهان بومی قابلیت مقابله با این گونه مهاجم را ندارند تصریح کرد: گیاه شناور سنبل آبی بیش از 1/5 متر می‌تواند رشد کند و با سدی که بر پهنای آب ایجاد می‌کند می‌تواند از تردد کشتی نیز جلوگیری کند.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه پاکسازی این گیاه مهاجم در تالاب انزلی و سنگاچین با موفقیت انجام شده است خاطرنشان کرد: این گیاه فعالیت‌های گردشگری صیادی و آبزی‌پروری را در تالاب انزلی با مشکل مواجه کرده بود.

پورمحمد با بیان اینکه در سال جدید تمامی تلاش خود را کردیم تا سنبل آبی در تالاب انزلی به مرحله گل‌دهی نرسد افزود: این گونه مهاجم 14 روز بعداز گل‌دهی به مرحله بذردهی می‌رسد و استان گیلان آب و هوای مناسبی برای رشد و تکثیر این گونه مهاجم دارد.

وی ماه‌های مرداد و شهریور را بهترین دوره زمانی رشد این گونه مهاجم در گیلان اعلام کرد و افزود: هر یک گیاه سنبل آبی در این ایام می‌تواند 40 هزار گیاه را تولید کند.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه گونه مهاجم سنبل آبی برای اولین بار در سال 90 در تالاب عینک دیده شد خاطرنشان کرد: در سال 94 ، 319 هکتار از تالاب انزلی به این گونه مهاجم آلوده شد.

وی با تأکید براینکه امسال 211 هکتار از تالاب انزلی و 84 هکتار از تالاب سنگاچین با کمک و همیاری همه دستگاه‌ها در استان پاکسازی کامل شده است گفت: تا به امروز از نقاط پاکسازی شده گزارشی مبنی بر دیده شدن این گیاه دریافت نشده است.

پورمحمد روش مکانیکی، روش بیولوژیکی و روش شیمیایی را از روش‌های مقابله با این گونه مهاجم نام برد و افزود: روش مکانیکی و جمع‌آوری دستی بهترین راه مقابله و ریشه‌کن کردن این گونه مهاجم است.

مدیرکل محیط زیست گیلان بزرگترین معضل مقابله با این گونه مهاجم را خرید و فروش این گیاه به‌عنوان گل زینتی عنوان کرد و افزود: در برخی از گلخانه‌ها این گیاه پرورش داده می‌شود و به‌ عنوان گیاه زینتی به فروش می‌رسد که باید به‌طور جدی با این اقدام برخورد کرد.

وی با اشاره به اینکه این گونه مهاجم به‌صورت اینترنتی و در فضای مجازی نیز به فروش می‌رسد تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و تبلیغ در حوزه مقابله با این گونه مهاجم باید به‌طور جدی در استان مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه در مقابله و مبارزه با این گونه مهاجم نیازمند کمک تمامی دستگاه‌ها و مردم استان هستیم افزود: برای ریشه‌کن کردن این معضل و نجات تالاب عینک از مرگ تدریجی ناشی از سنبل آبی نیازمند همکاری بیشتر تمامی نیروهای بسیجی و مردمی و دولتی استان هستیم.

مقابله نکردن با گیاه مهاجم «سنبل آبی» منجر‌به زوال تالاب‌های گیلان می‌شود
مقابله نکردن با گیاه مهاجم «سنبل آبی» منجر‌به زوال تالاب‌های گیلان می‌شود

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.