فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

تهران - مدیرعامل اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان گل و گیاه کشور گفت: نبود پایانه متمرکز صادراتی، تولیدکنندگان و تجار گل و گیاه را با مشکل مواجه کرده است.

ˈجلال عجایبیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون ایران در زمینه صادرات گل و گیاهان زینتی، شاخه بریده و آپارتمانی صادرات چندانی ندارد و تنها در بخش گلهای فضای سبز صادرات کمی انجام می شود.

وی با بیان اینکه کشور در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی، اپارتمانی و فضای سبز پتانسیل بالایی دارد، اظهار داشت: سالانه تنها بخش اندکی از گل های فضای باز به کشورهای آسیای میانه و عراق صادر می شود.

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان گل و گیاه، عمده مشکل صادرات گل و گیاه کشور را نبود پایانه متمرکز صادراتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون پراکندگی و فاصله محل تولید گل و گیاه تا مراکز بسته بندی، قرنطینه و گمرک تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

عجایبی افزود: به طوری که صادرکنندگان باید برای هر یک از فعالیت های مذکور گل و گیاه را با خود در فواصل زیاد به نقاط مختلف منتقل کنند که به دلیل حساس بودن گل و گیاه امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل چنین مشکلاتی ، صادرکنندگان انگیزه ای برای صادرات این محصول ندارند، تاکید کرد: به منظور کاهش مشکل تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاه باید پایانه متمرکز صادراتی برای گل و گیاه ایجاد شود تا صادرکنندگان این محصول بدون مشکل بتوانند نسبت به صادرات این محصول به خارج کشور مبادرت کنند.

وی اظهارداشت: براساس مصوبه دولت هشتم ، مکان حراجی گل و گیاه ایران در پایانه بین المللی منطقه احمدآباد استان خوزستان ساخته شد و همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان برای تهیه دستگاه ها و تجهیز این پایانه به امکانات مربوط به گل و گیاه اختصاص یافت. در دولت نهم مبلغ 700 تا 800 میلیون تومان پرداخت شد و با پایان دولت دهم هنوز مابقی این مبلغ پرداخت نشده است.

به گفته ی عجایبی، در صورتی که مبلغ مذکور حدود سه سال گذشته برای تجهیز این پایانه اختصاص می یافت ، هم اکنون این پایانه در زمینه صادرات گل و گیاه فعال بود و صادرکنندگان با مشکلات عدیده مواجه نمی شدند.

به گفته ی وی، صادرات گل و گیاه می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد و در این راستا دولت با پرداخت یارانه می تواند صنعت گل و گیاه کشور را مورد حمایت قرار دهد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.