فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند در پیشگیری و کمک به درمان سرطان مفید باشند.   
اتاق خبر 24

 فهرستی از برخی گیاهان و ادویه‌هایی که به طور معمول در پیشگیری یا حتی درمان سرطان موثرند، به شرح زیر است: 

 

طب سنتیطب سنتی

 

ریحان

این گیاه حاوی خواص آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، آنتی باکتریال، ضدجهش ژنی و ضدتومور است که از انواع ترکیب‌های موجود در آن نشات می‌گیرد. عصاره ریحان دارای خاصیت ضدمیکروبی است. همچنین بررسی‌ها در مورد تاثیر ریحان بر میکروب هلیکوباکترپیلوری که عامل زخم معده است نشان می‌دهد «متانول» و «بوتانول» موجود در آن خاصیت ضدباکتریایی قوی دارند. تاثیرات ریحان تنها به خاصیت ضدمیکروبی آن محدود نمی‌شود زیرا شواهد حاکی از آن است که این گیاه می‌تواند آسیب‌های اکسیدیته ناشی از فعالیت مولکول‌های رادیکال آزاد را در نمونه‌های جانوری کاهش دهد. همچنین خاصیت ضدسرطانی ریحان ممکن است به توانایی‌اش در تاثیرگذاری بر عفونت‌های ویروسی مرتبط باشد. 

 

زیره سبز

اگرچه بررسی‌های آزمایشگاهی آشکار ساخته که این گیاه خاصیت بالقوه آنتی‌اکسیدانی دارد اما هنوز این خاصیت در آزمایش‌های انسانی به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. هرچند در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی موش‌ها و تاثیر این گیاه بر درمان انواع سرطان به بررسی نقش آن در سرکوب تومورهای سرطان پوست پرداخته شد. ترکیبات ضدسرطانی موجود در زیره سبز موسوم به «گلوتاتیون–S– ترانسفراز» (GST) خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. 

 

 

هل

این گیاه نیز همچون بسیاری از گونه‌های دیگر گیاهی از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هل، ترکیب azoxymethane را که در بروز سرطان روده تاثیر دارد با خواص ضدالتهابی و ضدتکثیری در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه از بروز این سرطان پیشگیری می‌کند. 

 

دارچین

در چندین مطالعه مختلف به بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه پرداخته شده است. به طور مثال در بررسی که روی نوعی موش انجام گرفت مشخص شد رژیم غذایی حاوی پودر پوست این گیاه، فشار اکسیدیته را که عامل بروز سرطان است، کاهش می‌دهد. همچنین عصاره دارچین از رشد هلیکوباک‌تر پیلوری در آزمایشگاه جلوگیری می‌کند که فاکتور خطرزای شناخته شده در سرطان معده و سرطان پانکراس است. 

 

ميخك

در حالی که در هیچ مطالعه‌ای تاکنون به تاثیر استفاده از این گیاه در پیشگیری از بروز سرطان در انسان پرداخته نشده اما چندین بررسی محدود روی موش‌ها حاکی از تاثیرگذاری آن به خصوص در تعدیل فرایندهای سمی‌زدایی سلولی است. این فرآیند‌ها اگر در بدن افزایش یابند خطر بروز سرطان را تشدید می‌کنند. 

 

گشنیز

نتایج چندین مطالعه انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که دانه‌های گشنیز در مراقبت از کبد در برابر سرطان تاثیر دارند. هرچند هنوز مطالعات اندکی درباره خواص ضدسرطانی این گیاه صورت گرفته اما همین یافته‌های اندک نیز حائز اهمیت است. 

 

 

زیره سیاه

 «تیموکینون» یکی از ترکیبات اصلی در دانه زیره سیاه است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی میکروبی، ضدالتهابی و پیشگیری‌کننده سرطان است. همچنین شواهد حائز اهمیتی وجود دارد که بر توانایی این ترکیب در جلوگیری از تکثیر سلول‌های توموری اشاره دارد. همچنین می‌توان بر توانایی این ترکیب در جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم اشاره کرد. 

 

 

 

سیر

آزمایش‌های کلینیکی روی سیر و ترکیب‌های مرتبط با آن نشان می‌دهد که این گیاه احتمال ابتلا به سرطان‌های ریه، پوست، روده و سینه را پایین می‌آورد. توانایی سیر در جلوگیری از رشد تومور‌ها به دلیل وجود ترکیبات مختلف و طبیعی ضدسرطانی موجود در آن است. 

 

زعفران

شواهد قابل توجهی بر قابلیت این گیاه در جلوگیری از ابتلا به سرطان وجود دارد. همچنین این گیاه می‌تواند روند تکثیر سلول‌های سرطانی پوست را متوقف کند.

این گیاهان دارویی در درمان سرطان موثرند
این گیاهان دارویی در درمان سرطان موثرند

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.