فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ محمدرضا همتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در شورای هماهنگی مدیریت بحران همدان سخن می گفت با اشاره به اینکه با آغاز فصل تابستان و شروع فصل گرما احتمال وقوع حریق در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت پوشش گیاهی مراتع استان مناسب است اما با آغاز فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی احتمال شروع حریق وجود دارد.



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه ایران از نظر جنگل رتبه چهل و پنجم دنیا را دارد و از این نظر ضعیف است، افزود: هشت درصد ایران پوشیده از جنگل است.

وی با اشاره به اینکه اگر رشته کوه البرز و زاگرس نبود ایران نیز مثل عربستان بیابانی بود، بیان کرد: در ایران 5 میلیون هکتار جنگل وجود دارد.

همتی به اصل 45 و 50 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل آینده باید برای آن تلاش داشته باشند، یک وظیفه عمومی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده آتش‌سوزی در مناطق جنگلی رخ می‌دهد، ادامه داد: تصرفات اراضی ملی، زراعت در زیر درختان جنگلی، بهره‎برداری غیر اصولی از معادن و فعالیت‌های توسعه‌ای دیگر، استقرار مناطق صنعتی، انتقال فاضلاب‎های خاص، قطع درختان برای قاچاق، چرای زودرس، آتش‎سوزی و... از علل از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تاکید بر اینکه برای چرای حیوانات سه برابر بیشتر از ظرفیت استفاده می‌شود، افزود: آتش‌سوزی عمدی و سهوی خساراتی در پی دارد و ریزگردها نیز از عواقب بی توجهی به طبیعت هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده تغییرات اقلیم بیشترین تاثیر را در بحث جنگل‌ها به خود اختصاص داده است، افزود: مردم و جوامع محلی باید برای حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع مشارکت کنند.

همتی سهل‌انگاری دامداران، جنگل‌نشینان و ساکنان روستاها، افزایش جمعیت گردشگر و طبیعت‌گرد، جایگزینی سوزنی‌برگان به جای پهن‌برگان، وجود درختان پوسیده، شکسته را از عوامل ایجاد حریق در جنگل‌ها دانست.

وی تهیه طرح جامع مدیریت پیشگیری، عقد قرارداد خرید بالگرد، ایجاد توسعه شبکه بی‌سیم و شبکه رادیویی، نصب و تهیه تابلوهای هشداردهنده، تهیه پوستر و بولتن ترویجی را از جمله اقدامات پیشگیرانه دانست و افزود: عقد قرارداد به منظور خرید بالگرد برای 9 استان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به ایجاد 11 هزار کیلومتر خط آتش‌بر در استان، افزود: هیچ پست سازمانی برای منابع طبیعی و محیط زیست در مورد آتش‌نشانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنگام بروز آتش در جنگل و مراتع ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری کمک می‌کند اما به علت صعب‌العبور بودن قادر به ادامه کار نیستند، اظهار کرد: کمبود نیروی ماهر، کمبود اعتبار و گستردگی کار، کمبود تجهیزات آتش‌نشانی و ... از دیگر مشکلات است.

همتی سال‌های 89 و 90 را پیک آتش‌سوزی در استان دانست و با بیان اینکه استان همدان سال گذشته از نظر تعداد حریق رخ داده در جنگل‌ها و مراتع رتبه پنجم را داشت، افزود: 385 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه حریق شدند که میانگین سه هکتار است.

وی شناسایی نقاط بحرانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، اطفای حریق، ایجاد شبکه رادیویی بی‌سیم، برخورد با متخلفان اطفاء، استقرار 6 اکیپ اطفاء حریق در مناطق بحرانی و... را از جمله اقدامات انجام شده در بحث حریق دانست.

همتی با بیان اینکه در مناطق بحرانی ایجاد حریق به 200 نفر نیرو برای سه یا چهار ماه لازم است، بیان کرد: بالگرد نیز مورد نیاز استان است.

4 میلیارد هکتار جنگل در دنیا وجود دارد
4 میلیارد هکتار جنگل در دنیا وجود دارد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.